اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

احتمال مبادله نازنین زاغری سرشبکه و مهره سوخته MI6 پس از ۵ سال حبس/ انگلیس براى آزادى او ۵۳۰ میلیون دلار پرداخت کرد

احتمال مبادله نازنین زاغری سرشبکه و مهره سوخته MI6 پس از ۵ سال حبس/ انگلیس براى آزادى او ۵۳۰ میلیون دلار پرداخت کرد
نازنین زاغری جاسوس دوتابعیتی MI6 که تحت پوشش خبرنگار در ایران، برای انگلیسی ها جاسوسی می کرد، احتمالا در ازای آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در انگلیس، در روزهای آینده مبادله خواهد شد.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نازنین زاغری جاسوس دوتابعیتی MI6 که تحت پوشش خبرنگار در ایران فعالیت می کرد و به جرم جاسوسی برای انگلیس دستگیر شده بود، با پایان محکومیت 5 ساله و در ازای آزادسازی 530 میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در انگلیس، احتمالا در روزهای آینده مبادله شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

براساس بررسی های دستگاه های اطلاعاتی، وی سرشبکه جاسوسی در ایران بوده و به عنوان مهم‌ترین مهره انگلیس 15 پرونده mI6 را همزمان پیگیری می‌کرده است.

,

وی در پوشش شرکت ژاپنی «جایکا» در مناطق زلزله زده بم حضور یافت و پس از آن به واسطه پذیرش بورسیه دانشگاه متروپولیتن لندن که زیر نظر سرویس جاسوسی انگلیس فعالیت داشت، به انگلیس مهاجرت کرد. وی  فعالیت های جاسوسی خود را با عضویت در پروژه های شبکه سازی شروع کرد و در کمتر از 5 سال جزو گروه‌های راه‌انداز بی‌بی‌سی فارسی شد.

,

نازنین زاغری در ابتدای دهه هشتاد در برخی از روزنامه‌های داخلی فعالیت داشت؛ او پس از مهاجرت و اخذ مدرک از دانشگاه تحت نظر سرویس جاسوسی انگلیس، بنیاد ایران‌شناسی راه‌اندازی می‌کند و با جذب و برگزاری کلاس‌های آنلاین و حضوری در ترکیه یک شبکه اطلاعاتی معاند علیه ایران تشکیل می‌دهد.

,

مهمترین کارکرد زاغری؛ آموزش جاسوس در منطقه

, مهمترین کارکرد زاغری؛ آموزش جاسوس در منطقه,

دستگیری این جاسوس در سال 95 موجب دستگیری 50 نفر از عوامل جاسوس انگلیس در ایران شده بود. کار این سر شبکه جاسوسی آموزش جاسوس بود لذا در پی دستگیری این فرد چندین شبکه جاسوسی متلاشی‌شده و اسناد بسیار مهمی از نقش انگلیس در جاسوسی در دیگر کشورها در اختیار ایران قرارگرفته است.

,

زاغری به عنوان سرشبکه جاسوسی در منطقه، مسئولیت آموزش جاسوس را برعهده داشت. از این رو پس از دستگیری وی، چندین شبکه جاسوسی متلاشی‌ و اسناد بسیار مهمی از نقش انگلیس در جاسوسی در دیگر کشورها در اختیار دستگاه های اطلاعاتی کشور قرارگرفته است.

,

افشای این اسناد آسیب بسیار عمیقی برای دستگاه جاسوسی بریتانیا محسوب شد تا جایی که دولت انگلیس حاضرشده است برای آزادی این فرد (مبلغ احتمالی ۵۳۰ میلیون دلار، معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان) پرداخت کند.

,

این جاسوس انگلیس در جریان انقلاب‌های رنگین کشورها نقش پررنگی داشت و در زمان تحولات بیداری اسلامی نیز در منطقه به  نفوذ بالایی دست پیدا کرد.

,

وی که در زمان حضور در ایران به عنوان فعال رسانه ای اقدامات جاسوسی خود را سازمان دهی می کرد، با وزارت امور خارجه انگلیس و پارلمان این کشور نیز رابطه  نزدیکی داشت و در سایه همین روابط مثبت با نهادهای بریتانیایی، از نفوذ بالایی در شبکه بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال برخوردار شد.

,

 

,

نقش زاغری در اعمال تحریم ها علیه ایران

, نقش زاغری در اعمال تحریم ها علیه ایران, نقش زاغری در اعمال تحریم ها علیه ایران,

پس از دستگیری زاغری در فرودگاه ایران، شماری از قانونگذاران انگلستان خواستار تحریم اعمال تحریم علیه ایران در پاسخ به دستگیری مهره اصلی جاسوسی خود شدند.

,

این در حالی بود که تا قبل از دستگیری زاغری، وی و تیم جاسوسی اش در تحمیل تحریم‌ها به ایران نقش اساسی داشته‌اند؛ از این رو پس از متلاشی شدن تیم زاغری، شناسایی و اعمال تحریم‌های جدید برای ایران  با وقفه مواجه شد.

,

تلاش گسترده انگلیس برای مبادله زاغری

, تلاش گسترده انگلیس برای مبادله زاغری, تلاش گسترده انگلیس برای مبادله زاغری,

پس از دستگیری زاغری، عملیات تخلیه اطلاعاتی وی در ایران انجام شد اما در تمام این دوران دولت انگلیس برای آزادی وی در راه تلاش های بی وقفه بود به طوری که کمپین های گسترده ای برای درخواست آزادی زاغری راه اندازی شد.

,

هرچند که انگلیس از زمان دستگیری این فرد درخواست مبادله وی را مطرح کرد اما ایران‌زمین بازی و نحوه برگشت نازنین زاغری را مشخص کرد تا ضمن نشان دادن قدرت دیپلماسی کشور اقتدار ایران در  کنار حراست از مرزهایش را به نمایش بگذارد.

,

به نظر می رسد دولت سیزدهم بیش از هر چیز تلاش کرد که مانع گره زدن برگشت جاسوسان به مقوله مذاکرات شود تا اینگونه بازگشت دولت به ریل اصلی سیاست دیپلماسی در کنار میدان را به نمایش در آورد.

,

 

,

تلاش ضد انقلاب برای مظلوم نمایی

, تلاش ضد انقلاب برای مظلوم نمایی, تلاش ضد انقلاب برای مظلوم نمایی,

دستگیری نازنین زاغری اما از آنجایی که سرخوردگی جریان ضد انقلاب را به دنبال داشت باعث شد که این جریان با ژست روشنفکری، سناریوی مظلوم نمایی برای زاغری را کلید بزند.

,

راه اندازی کمپین های ضد انقلاب به بهانه حمایت از زاغری با کلید واژه «او زن است»، «زاغری مادر است» ، و اینکه  «او ایرانی است» نشان از میران اهمیت دستگیری وی توسط دستگاه های اطلاعاتی کشورمان داشت. این میان همسر نازنین زاغری اصلی ترین بازیگردان این سناریو بود.

,

وی مدعی است دستگیری نازنین زاغری در ایران به خاطر بدهی دولت بریتانیا به تهران در زمینه یک قرارداد نظامی مربوط به پیش از انقلاب ۱۳۵۷ است.

,

این در حالی است که اسناد جاسوسی زاغری فاش شده است. با فرض صحت ادعای همسر زاغری هم می توان گفت که دولت انگلستان پیش از این اعلام کرده بود که در ازای آزادی وی حاضر به پرداخت ۵۳۰ میلیون دلار است اما مقامات ایرانی حاضر به قبول این شرط برای آزادی یک جاسوس MI6 نشدند.

,

 

,

نازنین زاغری جاسوس ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ میلیاردی کیست؟

نازنین زاغری دارای مترجمی زبان دانشگاه تهران در سال 81 و  پذیرش دانشگاه متروپولیتن لندن -سال85 (مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس) است.

سوابق فعالیت مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس در ایران را می توان در همکاری با روزنامه‌های شرق و همشهری(سال82 )، همکاری با شرکت جایکا در جریان زلزله بم (سال 82 )، اشتغال در فدراسیون بین المللی صلیب سرخ( سال 83 تا 85) و سازمان بهداشت جهانی who -(سال85 )است.
 

, نازنین زاغری جاسوس ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ میلیاردی کیست؟, نازنین زاغری جاسوس ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ میلیاردی کیست؟,
,
,
,
,
,

سوابق فعالیت مرتبط زاغری با سرویس جاسوسی انگلیس در خارج از ایران عبارتند از سرشبکه نفوذ و جاسوسی، شناسایی و جذب و آموزش برای جمع آوری اطلاعات حیاتی جمهوری اسلامی ایران، عضو هسته مرکزی آکادمی زیگزاگ در انگلیس (همکار با آزاده پارساپور، ایمیلی وایت و محمود عنایت)، تامین کادر بی‌بی‌سی و اینترنشنال، مدیر بخش فارسی موسسه ترینینگ استیشن انگلیس (فعال در زمینه انقلاب های رنگی در کشورهای اروپایی و اخلال در بیداری اسلامی)، فعالیت در بخش خاورمیانه دانشگاه سواز (زیر نظر ملکه و سرویس MI6) و همکاری با  سازمان usaid اداره توسعه بین المللی آمریکا

لبنان،مصر، اوکراین، مالزی، گرجستان، مراکش، اوگاندا، بلاروس، موزامبیک، قرقیزستان و ... جزو کشورهایی محسوب می شود که زاغری در آن فعالیت های جاسوسی، انقلاب رنگی، اخلال در بیداری اسلامی و یا شبکه سازی داشته است.

,
,
,

گفتنی است همسر زاغری (Richard Ratcliffe) بازرس اتحادیه اروپا ،عضو سازمان حسابرسی ملی انگلیس است و مبلغ مبادله نازنین زاغری با بدهی‌های ایران، 530میلیون پوند (معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان) معادل با اصل پول تانک های چیفتن به همراه سود آن و  خط خوردن بدهی های ایران به انگلیس تخمین زده شده است.

, ,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه