اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

۱۵۰ کانتینر بی‌هویت حاوی شن و ماسه، در انبارهای املاک تملیکی!/ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۸ سال است که خاک می‌خورد

۱۵۰ کانتینر بی‌هویت حاوی شن و ماسه، در انبارهای املاک تملیکی!/ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۸ سال است که خاک می‌خورد
این روزها موضوع عدم تکمیل سامانه جامع تجارت که موجب تشدید نظارت روند واردات و صادرات می‌شود در کنار خبر ۱۵۰ کانتینر بی‌هویت، حاوی لوازم مستعمل و شن و ماسه در یکی از انبارهای املاک تملیکی، خبرساز شده که در گزارشی به این موضوع پرداخته‌ایم.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ موضوع پیدا شدن ۱۵۰ کانتینر بی‌هویت در یکی از انبارهای استان هرمزگان در هنگام اجرای طرح سامان‌دهی این انبارها و این واقعیت که بر اساس گفته رئیس قوه قضائیه، بعضی از این کانتینرها مقداری لوازم‌خانگی مستعمل و مابقی از شن و ماسه پر شده بود، خبرساز شده است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۸ سال است که خاک می‌خورد

این اخبار در حالی دست‌به‌دست می‌شود که ۸ سال از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گذرد و همچنان تکالیف این قانون مبنی بر راه‌اندازی ۲۱ سامانه اصلی و فرعی برای نظارت بر فرایند‌های تجارت، ناقص و نامعلوم است.

سهم ۱۰ درصدی گمرک در تکمیل سامانه جامع تجارت

بررسی‌ها نشان از این دارد که با وجود تأکیدات فراوان بر راه‌اندازی این سامانه‌ها طی هشت سال گذشته، از مجموع ۲۱ سامانه اصلی و فرعی تعریف شده در این قانون، تنها وضعیت ۱۷ سامانه در دسترس است که بر اساس آن ۴ سامانه پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد داشته‌اند، پیشرفت فیزیکی ۴ سامانه نیز کمتر از ۵۰ درصد بوده است و ۹ سامانه نیز بین ۵۰ تا ۸۰ درصد محقق شده‌اند. در این میان گمرک با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد، ضعیف‌ترین عملکرد را در همکاری برای راه‌اندازی سامانه‌ها داشته است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو، دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان امور مالیاتی، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از جمله دستگاه‌هایی هستند که در ارائه اطلاعات موردنیاز به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری لازم را انجام نداده‌اند.

ورود قوه قضائیه به موضوع

باتوجه‌به توضیحات داده شده و آثار وجود یک سامانه جامع برای مدیریت این روند پس از اخبار منتشره در زمینه این ۱۵۰ کانتینر کالا، محسنی اژه‌ای براین‌اساس ضمن توصیه به مسئولان دولتی از جمله وزیر اقتصاد و متولیان گمرک و سازمان اموال تملیکی مبنی بر سرعت ساماندهی دقیق‌تر انبار‌های بندرها و گمرکات و سازمان اموال تملیکی که از بستر‌های فسادزا و تضییع بیت‌المال هستند برای تمامی رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها به‌ویژه مقامات قضایی استان‌ها دستوری صادر کرد.

متن دستور رئیس قوه قضائیه به شرح زیر است:

چنانچه مشکلات و بستر‌های فسادزای بندرها و گمرکات و انبار‌های اموال تملیکی استمرار یافت مسئولان حوزه قضا با ورود به پرونده، به‌گونه‌ای عمل کنند که این قبیل موارد (۱۵۰ کانتینر بی‌هویت) را در زمره "تقصیر" و نه "قصور" قلمداد کنند و مسئولین ذی‌ربط را مقصر بدانند و برخورد‌های قانونی مقتضی را به‌شدت به عمل آورند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه هنوز برخی مسائل و مشکلات در زمینه ساماندهی وضعیت انبار‌های بندرها، گمرک و انبار‌های سازمان اموال تملیکی باقی‌مانده است ادامه داد: بررسی‌های بعدی نشان داد ۱۵۰ کانتینر شناسایی شده فاقد قبض انبار و هرگونه مدارک و اطلاعات دیگر هستند.

نتایج پیگیری دادگستری استان هرمزگان

 قهرمانی رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان در این زمینه با بیان اینکه اداره بنادر فعلاً هیچ‌گونه اطلاعاتی از این کانتینرها ندارد، گفت: محتویات این کانتینرها متفاوت است و شامل شن و ماسه، لوازم ماشین‌آلات، لوازم‌خانگی، چوب، خمیردندان، کنسرو، مواد نفتی، آهن‌آلات، سرم، پارچه، چسب پانسمان، ضایعات، مواد خوراکی، برنج و ... است.

وی همچنین از واگذاری انبارها به بخش خصوصی و امکان تخلفات یا جرائمی در همین مورد و از احتمال جابه‌جایی کالاهای این کانتینرها با شن و ماسه خبر داد و گفت: طی دستوری از دادستان مرکز استان و پلیس امنیت اقتصادی خواسته شده که بادقت موضوع را بررسی و ادله و مستندات را جمع‌آوری نمایند.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان توضیح داد: در دستور جداگانه‌ای با تعیین مهلت دوماهه، به سازمان‌های متولی اعلام شده نسبت به انبارگردانی دقیق و پایش وضعیت کانتینرها و ارسال گزارش جمع‌بندی، با حضور و نظارت قاضی مستقر در بنادر و گمرکات اقدام نمایند.

تشکیل ۴۸ هزار پرونده و تعیین تکلیف ۵۰ هزار پرونده دیگر نشان از تعدد تخلف در قاچاق کالا را دارد

قاسم رسولی فاضل نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قبلاً در این زمینه گفته بود: در سال ۱۴۰۰ و تا به اینجای سال تقریباً ۴۸ هزار پرونده تشکیل شده اما ۵۰ هزار پرونده تعیین تکلیف شده که نشان‌دهنده جلو بودن سازمان از برنامه‌های تعیین شده است که امیدواریم با دستورات رئیس قوه قضائیه این روند تسریع شود.

علی وکیلی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران نیز در خصوص نقش گمرک در رسوب کالا گفته بود: در حال حاضر بر اساس آمارهای سازمان بنادر ۱۵ هزار کانتینر کالا اعلام متروکه شده است که در حال تدوین اظهارنامه آنها در حال انجام است تا به سازمان اموال تملیکی معرفی شوند.

وی توضیح داد: هرچه شفاف‌سازی بیشتر باشد جلوی فساد گرفته خواهد شد. در طی یکی دو سال گذشته بابت کامیون‌هایی که وارد کشور شده است جلسات متعددی برگزار شد و ما توانستیم از ۶ هزار مورد، ۲ هزار دستگاه را وارد کشور کنیم. در حال حاضر برخی از سازمان‌ها شفاف‌سازی را ندارند که این خود به‌تنهایی موجی خواهد شد تا مورد سو استفاده قرار گیرند.

تکمیل سامانه جامع تجارت؛ یک مطالبه عمومی

به گزارش راه دانا؛ افشای چنین فسادهایی از انبارهای سازمان املاک تملیکی در حالی اتفاق می‌افتد که مجموعه گمرک از جمله سازمان‌هایی بود که سال‌هاست برای اتصال روند فعالیت این انبارها به سامانه جامع تجارت مقاومت نموده و به بهانه‌های مختلف باوجوداینکه اتصال به این سامانه جامع موجب کاهش قاچاق سازمان‌یافته و شفافیت در رهگیری روند رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا می‌شود، امروز اتصال این انبارها و ورود دستگاه قضا به این پرونده به‌عنوان یک مطالبه عمومی مطرح است و امید داریم با تسریع در روند سامان‌دهی این انبارها شاهد اتفاقات مشابه نباشیم و مسببان چنین تخلفاتی مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

انتهای پیام/

, قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۸ سال است که خاک می‌خورد, قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۸ سال است که خاک می‌خورد,
,
,
,
, سهم ۱۰ درصدی گمرک در تکمیل سامانه جامع تجارت, سهم ۱۰ درصدی گمرک در تکمیل سامانه جامع تجارت,
,
,
,
,
,
, ورود قوه قضائیه به موضوع, ورود قوه قضائیه به موضوع,
,
,
,
, متن دستور رئیس قوه قضائیه به شرح زیر است:, متن دستور رئیس قوه قضائیه به شرح زیر است:,
,
,
,
,
,
, نتایج پیگیری دادگستری استان هرمزگان, نتایج پیگیری دادگستری استان هرمزگان,
,
,
,
,
,
,
,
, تشکیل ۴۸ هزار پرونده و تعیین تکلیف ۵۰ هزار پرونده دیگر نشان از تعدد تخلف در قاچاق کالا را دارد, تشکیل ۴۸ هزار پرونده و تعیین تکلیف ۵۰ هزار پرونده دیگر نشان از تعدد تخلف در قاچاق کالا را دارد,
,
,
,
,
,
,
,
, تکمیل سامانه جامع تجارت؛ یک مطالبه عمومی, تکمیل سامانه جامع تجارت؛ یک مطالبه عمومی,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه