اخبار داغ

کارشناسان و نمایندگان مجلس مطرح کردند؛

موتور محرک تحقق شعار سال هم‌پیمانی قوای سه گانه است/ از ضرورت مانع‌زدایی‌ها تا رفع مشکلات معیشتی

موتور محرک تحقق شعار سال هم‌پیمانی قوای سه گانه است/ از ضرورت مانع‌زدایی‌ها تا رفع مشکلات معیشتی
کارشناسان و نمایندگان مجلس بر هم پیمان شدن قوای مجریه، قضاییه و مقننه به منظور تحقق شعار سال و توسعه و رونق شرکت‌ها و تولیدات دانش‌بنیان تأکید کرده و سه قوه را در مسیر دستیابی به موفقیت مکمل یکدیگر دانستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، به رسم سال‌های قبل مقام معظم رهبری امسال نیز برای سال جدید شعاری را انتخاب و عنوان کردند که قطعا مبنای آن نیاز روز جامعه بوده و باید به طور جدی در دستور کار همگان قرار گیرد.

متاسفانه در این سال‌ها آن گونه که باید در راستای تحقق شعار سال گام برنداشتیم و همین امر سبب شده کشور به حال و روز امروزی گرفتار شود برهمین مبنا به منظور چاره اندیشی برای وضعیت موجود در کشور تحقق شعار سال از اوجب واجبات محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,

, ,

قوه‌ قضاییه برای رفع موانع پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان گام جدی بردارد

, قوه‌ قضاییه برای رفع موانع پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان گام جدی بردارد, قوه‌ قضاییه برای رفع موانع پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان گام جدی بردارد,

حمید رضا ترقی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، قوای سه گانه مخاطب اصلی معظم له در بحث اقتصاد دانش بنیان هستند که باید بستر و زمینه تحقق این شعار را در کشور فراهم کنند.

,

وی افزود: دولت همچنان که تاکنون در راستای تقویت و حمایت از تولید، گام های خوبی برداشته و در زمینه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از آنها تلاش های خوبی انجام داده به طور طبیعی باید بنا به توصیه های رهبر انقلاب تعداد شش هزار شر‌کت دانش بنیان را به یکصد هزار شرکت افزایش دهد.

,

ترقی خاطرنشان کرد: همچنین دولت باید چیدمان مراکز دانش بنیان را به گونه ای تنظیم‌ کند که همان گونه که اکنون سرمایه برگشتی در بخش خدمات صد درصد، در بخش صنعت ۵۰ درصد و در بخش کشاورزی ۳۰ درصد است با توزیع مناسب شرکت‌های دانش بنیان بتواند سرمایه برگشتی در بخش های کشاورزی و صنعت را به صد درصد برساند و این امر مستلزم جدی گرفتن توسعه شرکت‌های دانش بنیان توسط دولت و حمایت لازم از این مراکز بر اساس قانونی است که چند سال قبل به تصویب مجلس رسیده است.

,

وی عنوان کرد: طبیعی است قوه قضائیه همچنان باید اقدامات خود را در راستای رفع موانع تولید و برطرف کردن مشکلات و گرفتاری هایی که سبب تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی در کشور شده، ادامه دهد تا بتواند موانع را از سر راه تحقق اقتصاد دانش بنیان بردارد، خصوصا در راه مقابله جدی با قاچاق کالا و مافیاهایی که مانع رشد شرکت‌های دانش بنیان در کشور هستند، گام های جدی بردارد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: همچنین انتظار می رود قوه قضائیه همکاری لازم را با دستگاه های اجرایی  در راستای پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان داشته باشد.

,

ترقی تصریح کرد: مجلس نیز باید نظارت خود را نسبت به اجرای قانون توسعه و گسترش شرکت‌های دانش بنیان افزایش دهد و علت عدم اجرای کامل و کافی قانون را بررسی کند که اگر در عمل طبق بازخوردهای ملاحظه شده نیازمند اصلاح قانون است، اقدام لازم صورت گیرد.

,

وی افزود: همچنین مجلس باید در تنظیم بودجه های سالیانه جهت گیری را به سمت اتصال طرح های پژوهشی، تحقیقاتی و مطالعاتی با صنعت و ‌کشاورزی قانون مند کند که بتوانیم شاهد تحقق کامل شعار سال مد نظر رهبر انقلاب باشیم.

,

, ,

شمار مراکز دانش بنیان باید به ۶۰۰ هزار مرکز افزایش یابد/ خروج ظرفیت های علمی از کشور به دلیل بی توجهی دستگاه های متولی

, شمار مراکز دانش بنیان باید به ۶۰۰ هزار مرکز افزایش یابد/ خروج ظرفیت های علمی از کشور به دلیل بی توجهی دستگاه های متولی, شمار مراکز دانش بنیان باید به ۶۰۰ هزار مرکز افزایش یابد/ خروج ظرفیت های علمی از کشور به دلیل بی توجهی دستگاه های متولی,

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی نیز در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: رسالتی که در سال جدید بر عهده داریم، پیگیری مباحث مربوط به مراکز دانش بنیان است، هرچند که سال گذشته نیز پیگیری هایی در این زمینه داشتیم و بازدید هایی از پارک‌های علم و فناوری صورت گرفت.

,

وی افزود: مجلس شورای اسلامی باید نظارت  کند که بر سر راه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان موانع قانونی وجود نداشته باشد، همچنین موانع اجرایی را از سر راه آنها بردارد تا تحولی در این حوزه صورت گیرد.

,

حجت الاسلام فلاحی تصریح کرد: با توجه به اینکه رهبر انقلاب فرمودند امیدوارم دولت، شعار سال را زمین نگذارد و البته با شناختی که از این دولت دارم، شعار سال زمین نخواهد ماند، امیدواریم مجلس هم در این راستا به وظیفه خود عمل کند.

,

وی عنوان کرد: اگرچه بنده چندان به دقیق بودن آمارها اعتقاد ندارم با این حال باید تلاش شود شمار مراکز دانش بنیان موجود در کشور از شش هزار به ۶۰۰ هزار مرکز افزایش یابد.

,

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از ظرفیت های علمی موجود در داخل کشور به دلیل بی توجهی دستگاه های متولی از کشور خارج می شوند و حداقل در کشورهای همسایه نظیر ترکیه کار خود را عرضه می کنند.

,

حجت الاسلام فلاحی خاطرنشان کرد: با توجه به موانعی که بر سر راه فعالیت بسیاری از واحدهای دانش بنیان وجود دارد اگر این موانع را برداریم، ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و خلاق به چند برابر ظرفیت های موجود خواهد شد.

,

وی افزود: واحدهای دانش بنیان صرفا نیازمند پیگیری های بودجه ای نیستند بلکه تعدادی از آنها برای راه اندازی به کمک های اولیه نیاز دارند برهمین مبنا ما باید پشتیبانی های اجرایی را از مراکز مذکور به عمل آوریم تا مدیرانی که به نوعی اهمیت این موضوع را درک نمی کنند یا به دلیل سو نیت تحمل عرض اندام دیگران را ندارند، باید اجازه دهند این مراکز رشد کنند.

,

حجت‌الاسلام فلاحی تصریح کرد: در کشور ایران شاهد ظرفیت های فراوانی هستیم که با کمک مراکز دانش بنیان می توانند تولیدات خود را ده ها برابر افزایش دهند، اکنون هم در مراکز استانها واحد های تولیدی فراوانی داریم که اگر از  شرکتهای دانش بنیان استفاده کنند،  تولیداتشان افزایش خواهد یافت.

,

وی عنوان کرد: همچنین باید مباحث رسانه ای و فرهنگی مرتبط با حمایت از مراکز دانش بنیان انجام شود تا واحدهای تولیدی بزرگ به عنوان پشتیبان این شرکتها پای کار آیند.

,

, ,

سه قوه می توانند برای ورود به حوزه های تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی مکمل هم شوند

, سه قوه می توانند برای ورود به حوزه های تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی مکمل هم شوند, سه قوه می توانند برای ورود به حوزه های تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی مکمل هم شوند,

اسماعیل حسین زهی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری عنایت ویژه ای به نامگذاری شعار سال داشتند و حدود چند سالی است، تاکید موکدی بر مبحث تولید داشته اند قوه قضاییه نیز می تواند در این حوزه کارخانه هایی را که توسط بانک ها و موسسات مالی تصرف شدند، دوباره به چرخه تولید برگرداند زیرا در این صورت مجددا اشتغال هم ایجاد می شود.

,

وی با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان نیز باید کمک هایی صورت گیرد تا به توان علمی خود پی ببریم، افزود: در این حوزه دولت می تواند قدم های مثبتی بردارد، البته مجلس یازدهم نیز توانست در حوزه مراکز دانش بنیان ورود پیدا کند.

,

حسین زهی تصریح کرد: سه قوه می توانند مکمل هم شوند تا در حوزه های تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی ورود کنند، هرچند که اکنون هم قدم های مثبتی برداشته شده است.

,

وی عنوان کرد: بسیاری از کارخانه جات که از چرخه تولید خارج شدند با اعمال فشار وارد چرخه تولید شدند و در حوزه اشتغال هم نقش آفرینی کردند.

,

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سه قوه توانستند هماهنگ با یکدیگر در حوزه های مذکور پیش روند، گفت: در بحث مراکز دانش بنیان، قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات یکی از بهترین قانون ها طی چند سال اخیر بوده است.

,

, ,

اصلاح وضع کشور در گرو رفع مشکلات معیشتی مردم است/ ضرورت پای کار آوردن وزارت خانه ها در حوزه اشتغال

, اصلاح وضع کشور در گرو رفع مشکلات معیشتی مردم است/ ضرورت پای کار آوردن وزارت خانه ها در حوزه اشتغال, اصلاح وضع کشور در گرو رفع مشکلات معیشتی مردم است/ ضرورت پای کار آوردن وزارت خانه ها در حوزه اشتغال,

مهدی سعادتی بیشه سری نیز در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: موضوع تاکیدات رهبر انقلاب درباره شعارسال مبنی بر توجه به تولید، استفاده از توان داخلی، مباحث مربوط به اشتغال آفرینی و دانش بنیان ها، مانع زدایی ها، انسجام سه قوه و تمرکز بر روی مسئولان قوا در کنار اتکا به داشته های خود راه نجات کشور  است.

,

وی افزود: اگر می‌خواهیم مسائل کشور نظیر مسائل مرتبط با اشتغالزایی، فرهنگی، اجتماعی و دینی رفع شود باید بدانیم تا مسائل معیشت، اقتصاد و تولید مردم حل نشود، وضع کشور اصلاح نخواهد شد.

,

سعادتی تصریح کرد: حدود ۱۳ سال است رهبر انقلاب تذکراتی درباره ضرورت توجه به تولید، اشتغال و... مباحثی را عنوان می کنند که به برخی از آنها عمل نکردیم زیرا اگر به تذکرات معظم له گوش می دادیم قطعا اکنون وضعیت بهتری داشتیم.

,

وی عنوان کرد: امسال سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده و نخستین باری بوده که مقام معظم رهبری با چنین صراحتی فرمودند از این دولت و مجلس اظهار رضایت دارم ‌و از آنها برای توجه به شعار سال اطمینان خاطر دارم و همچنین تذکر دادند طرح مباحث مذکور تنها به صورت تئوری نباید مورد توجه قرار گیرد و  به نصب بنر و بیلبورد و سربرگ ها خلاصه نشود بلکه در مقام عمل همه پای کار حاضر شوند.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی در این دو سال گوش به فرمان معظم له عمل کرد و مقدمات خوبی برای تحقق فرمان و شعار سال رهبر انقلاب فراهم آورد.

,

سعادتی خاطرنشان کرد: در بحث حمایت از مراکز دانش بنیان و فعالیت های آنها، کارهای جدید و حمایت‌های خاصی در مجلس انجام شد، همچنین در راستای مباحث مرتبط با کسب و کار و صدور مجوزها، مبارزه با انحصارات و حمایت از تولید قوانین بسیار خوبی تدوین شده و همه وزارت خانه های ذی ربط موظف باشند در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به صدور مجوز اقدام کنند زیرا اکنون زمان های بسیار طولانی برای صدور یک مجوز کوچک صرف می شود.

,

وی با تاکید بر ضرورت پای کار آوردن همه وزارت خانه ها در حوزه اشتغال، افزود: طی روزهای گذشته در مجلس توانستیم دستگاه هایی را که پای کار نبودند، شناسایی کنیم و از نظر جنبه نظارتی وزیر اقتصاد را به مجلس دعوت و از وی توضیحاتی خواستیم و اعلام کردیم نه تنها این وزارت خانه بلکه حدود ۱۰ یا ۱۲ وزارت خانه ذی ربط نیز باید پای کار آیند.

,

سعادتی تصریح کرد: با توجه به این انسجام و وحدت و رویکرد جدید و قانونی مجلس قوی و قدرتمند انقلابی که مقام معظم رهبری از آن یاد کردند و همچنین اراده دولت و وزارت خانه های مسئول نظیر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، صمت، اقتصاد و دارایی و بانک‌ها همه باید دست به دست هم دهیم و زمینه تولید در همه بخش های مختلف را فراهم کنیم.

,

هرکاری که انجام دهیم اگر بر مبنای مباحث دانش بنیان باشد، سبب افزایش تولید خواهد شد

, هرکاری که انجام دهیم اگر بر مبنای مباحث دانش بنیان باشد، سبب افزایش تولید خواهد شد, هرکاری که انجام دهیم اگر بر مبنای مباحث دانش بنیان باشد، سبب افزایش تولید خواهد شد,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرکاری که انجام دهیم اگر بر مبنای مباحث دانش بنیان باشد، سبب افزایش تولید خواهد شد، گفت: با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولیدات کشاورزی نظیر برنج به دو تا سه برابر خواهد رسید، همچنین اگر به اصول دانش بنیان در حوزه خودرو توجه کنیم ضعف های خودرو داخلی که هرسال با عیوب بیشتری ساخته می شود، برطرف خواهد شد.

,

سعادتی خاطرنشان کرد: اگر از تکنولوژی های روز و فکرهای نو جوانان غیور استفاده کنیم تحولات زیر بنایی ایجاد خواهد شد و سقف اشتغالزایی نیز چند برابر می شود.

,

وی عنوان کرد: متاسفانه باید باور کنیم دانشگاه های ما توانایی ندارند که میان تحقیق و پژوهش و علومی که از آن برخوردار هستند با بخش صنعت، گردشگری، حوزه های درمانی، ورزشی، علمی و کشاورزی ارتباط برقرار کنند و بالعکس صاحبان صنایع هم تاکنون دری را به روی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها باز نکرده اند که کاربردی باشد و بتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند.

,

سعادتی تصریح کرد: مقام معظم رهبری با اعلام این فراخوان، حکم دینی، شرعی و انقلابی واجب خواستار توجه به شعار سال شدند، پس بر همه کشور از سران قوا تا وزرا، نمایندگان مجلس، کارآفرینان، دلسوزان و نخبگان باید برای تحقق این مهم دست به دست دهند.

,

وی افزود: کشور ایران ۱۱.۵ برابر دیگر کشورهای دنیا رشد علمی دارد که این موضوع حاوی پیام هایی است از جمله اینکه با وجود همه فشارها و تحریم ها در ابعاد مختلف، حرف برای گفتن داریم اما این تعامل و هم افزایی و برطرف کردن بوروکراسی های موجود و موانع قانونی هنوز باید ادامه یابد و در این زمینه مجلس باید مسیر را هموارتر کند و دولت نیز با لایحه های خود مسیرهای میان بر را تعریف کند و در کوتاه ترین زمان ممکن از تولید و تولیدکنندگان همه بخش ها و سرمایه گذاران در همه سطوح با ایجاد پنجره واحد، مبارزه با مفاسد و زد و بندها را در کنار حمایت واقعی و به کارگیری نیروهای جوان، انقلابی، ولایی، با انگیزه، کاردان و تحول گرا در دستور کار قرار دهد.

,

سعادتی تصریح کرد: امیدواریم فضای مطلوب کسب و کار بر همه بخش ها حاکم شود همچنین شاهد فضای تولید قوی تری برای اشتغال آفرینی قوی تری باشیم زیر در این صورت فضای اجتماعی، فرهنگی و دینی بهتر خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه اشتغالزایی جز با افزایش تولید و احیای کارخانه جات ایجاد نمی شود، افزود: در بسیاری از استان‌ها حدود۲۰ تا ۳۰ درصد  شهرکهای صنعتی فعال هستند و باید دیگر ظرفیت ها نیز احیا شوند، همچنین باید به سمت اصلاح نظام بانکی پیش برویم زیرا بسیار آلوده و فسادزا است بنابراین باید فضای جدیدی در رویکرد بانکداری اسلامی ایجاد کنیم.

,

نباید سرنوشت اقتصاد، تولید و کشور را به برجام گره بزدیم

, نباید سرنوشت اقتصاد، تولید و کشور را به برجام گره بزدیم, برجام ,

سعادتی با بیان اینکه امیدواریم با اراده قوی دولت آقای رئیسی همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند با اطلاعی که دارم این دولت همه توان خود را خواهد گذاشت، شاهد تحقق این مهم باشیم، گفت: نباید سرنوشت اقتصاد، تولید و کشور را به برجام گره بزنیم، بلکه مذاکره می کنیم و آن را ادامه می دهیم و در این راستا هم برنامه داریم اما سرنوشت کار، تولید، اشتغال و معیشت مردم را  به مسائل بیرون از کشور گره نمی زنیم در حالی که امیدواریم نتایج مذاکرات در آینده مثبت باشد و حال و هوای کشور در جهت گره گشایی از معیشت مردم تغییر یابد.

,

به گزارش مرصاد، مادامی که قوای سه گانه برای تحقق شعارسال هم قسم نشوند این مهم عملیاتی نخواهد شد و همچنان شاهد جولان مشکلات حاکم بر کشور خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه