اخبار داغ

یک معلم:

معلمی عشقی بالاتر از عشق مادری است/ عدم تعامل، مهمترین آسیب آموزش آنلاین بود

معلمی عشقی بالاتر از عشق مادری است/ عدم تعامل، مهمترین آسیب آموزش آنلاین بود
نعیمه‌سادات حسینی گفت: به نظر من معلمی عشقی بالاتر از عشق مادری است؛ شاید برای دیگران تعجب برانگیز باشد که کودک مادر را از خواب شیرین بیدار می‌کند و مادر با محبت به کودک خود رسیدگی می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
نقش کلیدی معلمان به‌عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش‌آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند. چرا که معلمان جامعه، انسان سازان نسل بعدی‌اند، لذا نقش آنان به گفته حضرت امام خمینی(ره) همچون نقش انبیا است برای مردم.
,
سخنی زیبا از امام صادق علیه السلام ارزش و مقام معلم خوب را روشن می سازد. حضرت می فرماید: «تمامی جنبندگان روی زمین و ماهی های دریا و هر کوچک و بزرگ در زمین و آسمان خدا، برای آموزگار خوب طلب آمرزش می کنند». معلم، شاگردانش، این امانت های الاهی را از آلودگی ها و تباهی ها حفظ کرده و سعی می کند با تعلیمات خود و تربیت آنان، زمینه رشد و کمالشان را فراهم آورد. انتظار جامعه از افراد به اندازه ارزش و مقام آنان است و بنابراین، معلمی که این چنین مقامی دارد، هیچ گاه مرتکب اعمال ناشایست نمی شود.
,
خبرنگار "تیتریک" به مناسبت روز معلم گفتگویی صمیمانه با نعیمه سادات حسینی آموزگار البرزی با بیش از ۲۰ سال سابقه کار انجام داده است که در ذیل می خوانید:
,
چه زمانی تصمیم گرفتید که معلم شوید و چرا این شغل را انتخاب کردید؟
, چه زمانی تصمیم گرفتید که معلم شوید و چرا این شغل را انتخاب کردید؟,
من از دوران دبیرستان علاقه به تدریس داشتم، معلم هایم را خیلی دوست داشتم، هر چند در آن سال ها احساس می‌کردم بهتر است شغل مطرح تری داشته باشم، اما واقعا تدریس را دوست داشتم. رتبه ام در کنکور خوب بود و همه توقع قبولی در رشته های مهندسی را داشتند، اما در انتخاب رشته برای دانشگاه سومین انتخابم، دبیری فیزیک دانشگاه خوارزمی بود که قبول شدم.
,
, ,
از نظرشما یک معلم نمونه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
, از نظرشما یک معلم نمونه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟,
من با ملاک هایی که برای تعیین معلم نمونه در نظر گرفته اند مخالفم، و هیچ سالی فرم معلم نمونه را پر نکرده ام، به نظر من معلمی نمونه است که بهترین تعامل عاطفی، علمی و معنوی را با دانش آموزان داشته باشد. معلمی که بتواند در کلاس احساس امنیت همراه با محبت را به وجود آورد و به دانش آموزان هم مباحث علمی و هم مباحث زندگی را بیاموزد. یک معلم نمونه باید وجودی اثرگذار داشته باشد و با رفتار خود به دانش آموزان درس زندگی بیاموزد.
,
برای پیشرفت بیشتر و توسعه فرهنگی و در زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟
, برای پیشرفت بیشتر و توسعه فرهنگی و در زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟,
کودکان و نوجوانان پر از خلاقیت و شکوفایی هستند، ما معلمان وظیفه داریم شرایط و بستر شکوفایی آن ها را مهیا کنیم. اینکه ابتدا آن ها را خوب بفهمیم، سپس با توجه به تجربه ای که داریم افق های پیش رو را برای آن ها شرح دهیم، به آن ها کمک کنیم  تا  بتوانند اهداف خود را خرد کنند و گام های رسیدن به اهداف خود را ببینند و تا جایی که می‌توانیم مثل نورافکنی مسیر حرکت آن ها را روشن کنیم.
,
روش خاص و منحصر به فردی در تدریس دنبال می کنید؟
, روش خاص و منحصر به فردی در تدریس دنبال می کنید؟,
روش من از تدریس اکثر مواقع طرح سوال،  بارش فکری و تدریس مشارکتی است، مبحثی را که می‌خواهم تدریس کنم ابتدا از دانش آموزان چند سوال در آن زمینه می پرسم و بعد از آن ها می خواهم پاسخ های ممکن را بدهند. این تدریس مشارکتی را تا پایان کلاس ادامه می‌دهم و بچه ها در تدریس شریک هستند و خیلی مواقع بچه ها به کشف های جالبی می رسند، برقی در چشمان شان حاصل از فهمیدن دیده می شود که این فهمیدن لذت معنوی بالایی را برای من و آن ها ایجاد می کند.
,
دانش آموزان دیروز و امروز را چطور ارزیابی می کنید؟
, دانش آموزان دیروز و امروز را چطور ارزیابی می کنید؟,
دانش آموزان امروز به خاطر خوب فهمیده نشدن، ظاهرا حرف شنوی و محبت دانش آموزان دیروزی را ندارند اما به نظر من این طور نیست، بچه ها همچنان به معلمان خود عشق می‌ورزند و احترام می گذارند، اما مسائلی از جانب معلمان(دغدغه های متعدد) و دانش آموزان( آسیب های فضای مجازی) کمی این رابطه را در عصر کنونی خدشه دار کرده است.
,
آموزش آنلاین چه آسیب هایی را به نظام آموزشی کشور وارد کرد؟
, آموزش آنلاین چه آسیب هایی را به نظام آموزشی کشور وارد کرد؟,
مهمترین آسیب آموزش آنلاین عدم تعامل بود، بچه ها چون نمی توانند رابطه عاطفی با معلم خود و همکلاسی هایشان برقرار کنند، انگیزه لازم را برای تلاش و پشتکار ندارند.
,
, ,
آموزش حضوری بهتر است یا آنلاین؟ چرا؟
, آموزش حضوری بهتر است یا آنلاین؟ چرا؟,
آموزش حضوری اصلا قابل مقایسه با آموزش آنلاین نیست. هدف ما از آموزش انتقال یک سری اطلاعات به ذهن کودکان و نوجوانان نیست، بلکه هدف ما ارتقا وجودی و علمی بچه هاست و این فقط با تعامل و آموزش حضوری میسر می شود.
,
بهترین و تلخ ترین خاطره ازدوران تدریس؟
, بهترین و تلخ ترین خاطره ازدوران تدریس؟,
تلخ ترین: روزی سوالات امتحان دو کلاس مثل هم بود، من از کلاس اول امتحان گرفتم و سریع زنگ دوم به کلاس دوم رفتم و به بچه ها اجازه ندادم زنگ تفریح بیرون بروند که سوالات را متوجه نشوند، یکی از بچه ها اصرار داشت که باید بیرون برود اما من به او اجازه ندادم و او هم نشست، بعدا که متوجه مشکلات او شدم از کار خود پشیمان شدم.
,
شیرین ترین: وقتی دانش آموزان پایه دوازدهمم زنگ زد و گفت درسی را که با من داشته ضریب بالایی در کنکور زده و رشته خیلی خوبی قبول شده، آن لحظه بیشتر از زمان قبولی خودم خوشحال شدم. بازخوردهایی که دانش آموزان از موفقیت هایشان می‌دهند، خوشحالم می کند. من با هر موفقیت آن ها بارها موفق می شوم.
,
مهمترین مشکلات و دغدغه های شغل معلمی چیست؟
, مهمترین مشکلات و دغدغه های شغل معلمی چیست؟,
من خدا را شکر دغدغه مالی ندارم و واقعا یکی از مهمترین دغدغه هایم آسیب هایی است که از فضای مجازی برای دانش آموزانم ایجاد شده، یکی از مهمترین دعاهایم در شب های قدر برای بهتر شدن حال روحی و معنوی نوجوانان و جوانان بود.
,
در پایان اگر نکته ای باقی مانده است. بفرمایید؟
, در پایان اگر نکته ای باقی مانده است. بفرمایید؟,
به نظر من معلمی عشقی بالاتر از عشق مادری است.  شاید برای دیگران تعجب برانگیز باشد که کودک مادر را از خواب شیرین بیدار می کند و مادر با محبت به کودک خود رسیدگی می کند. عشق مادر تا حدی غریزی است اما معلم با عشقی حقیقی به دانش آموزان خود عشق می ورزد.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه