اخبار داغ

کارشناس مسائل بین‌الملل:

اجرای پروژه «کمربند و جاده» چین به منزله تسخیر بازارهای اروپاست/ تحریم؛ تنها راهکار آمریکا برای مقابله با روسیه

اجرای پروژه «کمربند و جاده» چین به منزله تسخیر بازارهای اروپاست/ تحریم؛ تنها راهکار آمریکا برای مقابله با روسیه
رضوان‌پور گفت: اجرای پروژه «کمربند و جاده» چین به منزله تسخیر بازارهای اروپاست. این مسئله نگرانی آمریکا را تشدید کرده و به همین دلیل دست به تنش‌هایی در منطقه شرق اروپا زده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی رضوانپور در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران‌نیوز با تحلیل بحران اوکراین و نقش دولت‌های غربی در این بحران اظهار کرد: اوکراین به لحاظ مساحت بعد از آلمان دومین کشور اروپایی محسوب می‌شود و روسیه و لهستان در شرق اروپا هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران‌نیوز,
وی اضافه کرد: بسیاری از کشورهایی که امروز عضو ناتو هستند پیمان «ورشو» در شرق اروپا توسط این کشورها منعقد شد و عضویت این کشورها حاشیه امنیتی برای روسیه در تقابل با غرب ایجاد کرده بود که به ناتو خلاصه می‌شد و اکنون در ناتوی جدید خلاصه می‌شود و بسیاری از کشورهایی که در شرق اروپا مستقر هستند.
,
 
,
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نظریه جورج فراست کنال که مدافع سیاست مهار شوروی در طول جنگ سرد شناخته می‌شود، عنوان کرد: این اندیشمند آمریکایی در حوزه روابط بین‌الملل سیاستی را با نام «Containment PALECY» (سیاست محدودگرایی یا محدود کردن). کناف اعلام کرده بود که اگر ناتو بعد از اتحاد دو آلمان به سمت شرق توسعه پیدا کند فاجعه بزرگی را در تقابل با روسیه مرتکب خواهد شد.
,
 
,
رضوان‌پور افزود: روسیه شرق اروپا و کشورهای واقع شده در آن را به‌عنوان حاشیه امن محسوب می‌کند و هرگونه ماجراجویی کشورهایی که در ائتلاف ناتو هستند را با پاسخ محکم راهی خواهد کرد؛ ماجراجویی‌هایی که موجب شده اوکراین تلاش خود را برای عضویت در ناتو انجام می‌دهد.
,
 
,
وی در ادامه با طرح این سوال که آیا ایالات متحده آمریکا به کمک کشورهای عضو ناتو خواهد آمد؟ توضیح داد: بند ۵ پیمان ناتو اعلام کرده که درصورت حمله به یک کشور، کشور حمله‌شونده از کشورهای عضو ناتو کمک خواهد گرفت و تمام ائتلاف ناتو به کمک آن کشور خواهند شتافت.
,
 
,
آمریکا در پی محدود کردن قدرت اقتصادی چین است
,
 
,
این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: اتحادیه اروپا بعد از جنگ جهانی دوم در عمل ثابت کرده که یک «غول اقتصادی» و «کوتوله سیاسی» است؛ یعنی به لحاظ اقتصادی سومین بلوک قدرتمند دنیا بوده، اما به لحاظ سیاسی نتوانسته ابتکار عمل را در بسیاری از مواقع بحرانی به دست بگیرد.
,
 
,
رضوان‌پور ادامه داد: سران مختلف اتحادیه اروپا ازجمله «فون درلاین»،«تامارا استرنبرگ»،«شارل میشل» و بسیاری از مقامات اروپایی روسیه را تهدید به تحریم کرده‌اند، یعنی ابزار ایالات متحده آمریکا و غرب در تقابل با روسیه «تحریم» است و از این طریق قصد دارند حرف خود را به کرسی بنشانند.
,
 
,
وی تشریح کرد: ایالات متحده آمریکا به‌عنوان کشوری که چتر امنیتی سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را دارد در عمل ثابت کرده که به کمک همپیمانان خود نخواهد شتافت، چیزی که در موضوع لیبی شاهد بودیم؛ به طوری که انگلیس و فرانسه با کمک آمریکا این کشور را بمباران کردند.
,
 
,
این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: حتی در ماه‌های گذشته ایالات متحده آمریکا به همراهی انگلستان با استرالیا پیمان امنیتی «آکواس» را منعقد کرد، این پیمان موجب شد بلوکی در شرق آسیا ایجاد و قدرت چین از این طریق محدود شود.
,
 
,
رضوان‌پور افزود: یکی از دلایلی که موجب شده تنش در شرق اروپا به اوج برسد، نگرانی غرب و در رأس آن آمریکا از رسیدن پروژه و ابتکار «کمربند و جاده» است که چینی‌ها به شدت آن را دنبال می‌کنند و در سال‌های آینده این پروژه که اکنون در منطقه اوراسیا وجود دارد (قزاقستان و حتی ممکن است از روسیه عبور کند و وارد اوکراین شود و سپس به بازارهای اروپا برسد و آن را تسخیر کند)؛ یعنی عملیاتی و اجرایی‌شدن پروژه «کمربند و جاده» به منزله تسخیر بازارهای اروپا از سوی چین است.
,
 
,
وی گفت: این مسئله موجب شده آمریکا نگران تسخیر بازارهای اروپایی توسط چین شود و تنش‌هایی را در منطقه شرق اروپا ایجاد کند. آمریکا نشان داده که متحد قابل اعتمادی نیست و این عملکرد ناامیدکننده این رژیم شاهدی بر این موضوع خواهد بود که چنین سیاستی را در قبال اوکراین در پیش بگیرد.
,
 
,
این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: رژیم آمریکا نه‌تنها سربازی را برای حمایت از اوکراین به منطقه نخواهد فرستاد، بلکه به موضوع «تحریم» اکتفا خواهد کرد؛ جالب اینکه در یکی از مقالات نیویورک تایمز آمده بود که نام ایالات متحده آمریکا باید «the united states of sanches» یعنی ایالات متحده تحریم‌ها، چرا که در هر موضوعی که اتفاق می‌افتد آمریکا و غربی‌ها قادر به واکنش نیستند و پاسخ ماجراجویی‌های نظامی‌شان را با اعمال تحریم می‌دهند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه