اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

حذف ارز ترجیحی باعث سر و سامان گرفتن اقتصاد می‌شود/ دولت نرخ ارز را در بازار تثبیت کند

حذف ارز ترجیحی باعث سر و سامان گرفتن اقتصاد می‌شود/ دولت نرخ ارز را در بازار تثبیت کند
محمدرضا سبزعلی پوربا اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی باعث سر و سامان گرفتن اقتصاد می‌شود، گفت: دولت نرخ ارز را در بازار تثبیت کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا سبزعلی پور کارشناس اقتصادی و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفتگو با مرآت با اشاره به اینکه ارز ترجیحی در دولت قبل به نام مردم و باهدف کمک به عموم مردم ایجاد شد، گفت: قرار بود این ارز در جهت رفاه و بهبود وضعیت رفاه مردم استفاده شود که متأسفانه پس از مدت کوتاهی در هدف ایجاد این ارز تغییر مسیر ایجاد شد و نهایتاً شاهد به بیراهه رفتن ارز ترجیحی یا همان ارز جهانگیری بودیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به تخصیص ارز ترجیحی به یک سری افراد خاص و سودجو در دولت قبل بیان کرد: در عمل به جای ورود کالاهای اساسی مورد نیاز مردم کشور و کاهش فشار از روی دوش مردم، شاهد ورود کالاهای لوکس و لوازمی چون موبایل وارد کشور شد و با نرخ ارز آزاد آن روز یعنی 30هزار تومان به مردم فروخته شد.

,

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به خروج نزدیک به 12هزار میلیارد دلار ارز ترجیحی از بانک مرکزی در دولت روحانی و عدم بازگشت این ارز، تصریح کرد: منابع کشور و پول ملت به وسیله سیاست غلط ارز ترجیحی و تخصیص نادرست آن به هدر رفت که همین امر باعث ایجاد فاصله و شکاف طبقاتی زیادی در جامعه شد و عده‌ای به اصطلاح در عرض یک شب ثروتمند شدند.

,

وی با بیان این‌که در ابتدا قرار بود ارز ترجیحی شما حدود 100 کالا باشد افزود: اما در نهایت به 25 کالا تعلق گرفت که با گذشت مدتی این تعداد نیز به 6 کالا مانند دارو، گندم، نهاده های دامی و... تقلیل یافت.

,

سبزعلی پور با اشاره به مضرات زیاد ارز ترجیحی برای اقتصاد کشور،اظهار کرد: لزوم حذف ارز ترجیحی بر هیچکس پوشیده نیست و اجتناب ناپذیر بود و بایستی این کار انجام می‌شد، منتها آنچه مهم است چگونگی اجرای این حذف است تا کمترین فشار بر مردم و سفره‌های مردم وارد شود و به همین منظور بایستی این ارز بطور تدریجی و نامحسوس در عرض یک سال از دسترس خارج می‌شد نه به یک باره.

,

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با بیان این که حذف ارز ترجیحی باعث سر و سامان گرفتن اقتصاد خواهد شد، گفت: دو نرخی بودن ارز باعث سردرگم شدن سرمایه‌گذاران خارجی می‌شد و در این سال‌ها شاهد کمتر شدن رغبت این سرمایه‌گذاران برای ورود به اقتصاد کشور بودیم.

,

وی همچنین افزود: تک نرخی شدن ارز باعث حل مشکلات اقتصاد و منجر به رشد توسعه اقتصاد و صادرات خواهد شد. البته نیاز از تا دولت نرخ ارز را در بازار تثبیت کند و ارز فقط ار مراجع قانونی مانند بانک‌ها عرضه شود.

,

انهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه