اخبار داغ

از مصائب برخی مراکز درمانی لرستان؛

کلافگی مردم از نوبت‌های طولانی مدت و شلوغی مطب‌ها/ گرانی ویزیت، درد بیماران را مضاعف کرد

کلافگی مردم از نوبت‌های طولانی مدت و شلوغی مطب‌ها/ گرانی ویزیت، درد بیماران را مضاعف کرد
در این روزهای کرونایی برخی از مطب‌های پزشکی در لرستان مملو از بیماران است، این در حالیست که مردم با مراجعه به مراکز درمانی نگران‌تر و با فشار‌های مالی بیشتری مواجه می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، با آموزش کافی بسیاری از افراد بیمار، متوجه می‌شوند که برخی در سطوح بیماری نیازی به فوق تخصص و یا متخصص ندارند که علاوه بر کاهش شلوغی مطب‌ها موجب ارتقاء در درمان می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

مراجعه غیرضروری برخی افراد برای بیماری‌های ساده و کم‌خطر به پزشکان متخصص، علاوه بر اینکه باعث شلوغی مطب‌ها می‌شود، موجب کاهش شانس مراجعه بیماران با خطر زیاد به پزشکان متخصص خواهد شد.

,

نظارت‌ها بر مطب‌های تخصصی بایستی دقیق، بدون رودربایستی و تعارف باشد تا خدمت‌رسانی مطلوبی صورت بگیرد.

,

وضعیت نامناسب مطب های پزشکی در خرم آباد

, وضعیت نامناسب مطب های پزشکی در خرم آباد, وضعیت نامناسب مطب های پزشکی در خرم آباد,

رامین خسروی فر مدیر نظارت اعتباربخشی و صدور پروانه درزمینهٔ وضعیت نامناسب مطب‌های خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: اگر وضعیت کلی مبلمان شهری و وضعیت ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری شهرستان خرم‌آباد را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که پیدا کردن ساختمان‌های استاندارد در شهرهای بزرگی چون تهران، اصفهان، شیراز و … که تجهیزاتی مانند آن‌ها داشته باشند، بسیار سخت است و این ساختمان‌ها معمولاً ازنظر فیزیکی در سطوح پایین‌تری قرار دارند.

,

وی افزود: تأییدیه و پیدا کردن مطبی که در استان تمام استانداردها رعایت شود، بسیار مشکل است اما آن چیزی که در این راستا کمک دهنده است، ساختمان‌های پزشکان در سطح شهر می‌باشد چون این ساختمان‌ها دارای آسانسور، سیستم‌های سرمایشی، نور، گرمایشی و فضای مناسب هستند؛ ما به نسبت سال‌های گذشته به سمت ساخت این نوع ساختمان‌ها حرکت می‌کنیم و خوشبختانه این کار در حال شکل‌گیری است و بسیاری از مطب‌ها به ساختمان پزشکان منتقل شدند؛ این روند باید ادامه‌دار باشد تا مشکل مطب‌ها در شهر خرم‌آباد یا دیگر شهرهای استان برطرف شود.

,
,
, ,

مدیر نظارت اعتباربخشی و صدور پروانه عنوان کرد: برخی آیین‌نامه‌هایی را درزمینهٔ مطب‌ها داریم، مثلاً در این آیین‌نامه‌ها ذکرشده که برخی از مطب‌ها مانند مطب زنان و یا مطب ارتوپدها می‌توانند نهایتاً در طبقه اول یعنی طبقه بالای همکف باشند، (به شرطی که پله‌های آن استاندارد و شیب مناسب داشته باشند)؛ البته چون مردم ناظرهای خوبی هستند معمولاً به مطب‌هایی چون ارتوپد، زنان و … درصورتی‌که در طبقه‌هایی باشند که آسانسور ندارند، (حتی اگر پله‌های آن‌ها استاندارد باشند) مراجعه نمی‌کنند.

,

وی تصریح کرد: همکاران ما سعی می‌کنند این موارد را رعایت کنند ولی این‌ها مطب‌هایی هستند که معمولاً از سال‌های قبل ماندگارشده‌اند؛ این پزشکان زمانی که بخواهند جابجا شوند یا باید مطب‌هایشان را به ساختمان‌های پزشکان هدایت کنند و یا مطب‌های خود را تغییر دهند.

,

تخلفات پیگیری می شود

, تخلفات پیگیری می شود, تخلفات پیگیری می شود,

خسروی خاطرنشان کرد: معمولاً این موارد در حدود آیین‌نامه‌ها رعایت می‌شود ولی اگر مردم مواردی را به‌صورت خاص مشاهده کردند که پزشکان ازاین‌گونه موارد سرپیچی می‌کنند، می‌توانند اطلاع دهند تا مورد بازرسی قرار دهیم.

,

مدیر نظارت اعتباربخشی و صدور پروانه اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های کشوری را درزمینهٔ اینکه بیماران حتماً باید ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و در مطب‌ها تجمع کمتر داشته باشند را داشته‌ایم، این موارد به مطب‌ها ابلاغ‌شده است؛ البته ما نیز باید به‌عنوان بیمار و مراجعه‌کننده به این مطب‌ها این موارد را رعایت کنیم و در آن ساعت و زمانی که به ما اعلام کردند در مطب حاضر شویم تا علاوه بر کاهش تجمع، امکان انتقال بیماری نیز کاهش یابد.

,

وی بابیان اینکه بازرسی‌های را به‌صورت مرتب انجام می‌دهیم و مواردی که مغایر با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها باشند را پیگیری می‌کنیم، عنوان کرد: اگر تخلف و یا عملی مغایر با آیین نامه‌ها صورت بگیرد و پزشکان سعی بر رفع آن تخلف نکنند، این تخلفات و موارد به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود و در آنجا مطابق آیین‌نامه‌ها با آن‌ها برخورد شود.

,

م

, ,

خسروی بابیان اینکه ما در سطح شهر ظرفیت‌های لازم را برای ساخت ساختمان‌های پزشکان جدید داریم، گفت: ساختمان‌های پزشکان معمولاً در مراکز شهرها هستند و تعداد آن‌ها در حواشی کمتر است ولی خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و طبق آیین‌نامه‌های جدید ساختمان‌های جدید در حاشیه شهر در حال ساخت هستند، به‌گونه‌ای که اگر بخواهیم در کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه‌ها مجوزی را برای مؤسسات صادر کنیم این مجوزها برای مناطق حاشیه شهر در اولویت هستند و بیشتر آن‌ها را مورد اهمیت قرار می‌دهیم و مجوز آن‌ها را تسهیل‌تر می‌کنیم، چون می‌خواهیم این ساختمان‌ها را از مراکز شهر دور کنیم و به این صورت مشکلاتی چون ترافیک و شلوغی را کاهش دهیم.

,

مدیر نظارت اعتباربخشی و صدور پروانه عنوان کرد: ممکن است در مراکز شهر نیز ساختمان و یا زمین و ساختمان مناسب پیدا نشود و یا قیمت بسیار بالایی داشته باشند درحالی‌که زمین‌های ارزان‌تر و بهتری را می‌توانیم در حاشیه شهر پیدا کنیم.

,

تشدید نظارت ها

, تشدید نظارت ها, تشدید نظارت ها,

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که ما داشتیم و طبق گزارش‌هایی که ما به کمیسیون‌های مرتبط با شهرداری دادیم، اخیراً شورای شهر نامه‌ای نوشته که در آن ساخت‌وساز مؤسسات و حتی ساختمان‌های پزشکان را در سطح شهر ممنوع کرده است تا بدین‌صورت این ساختمان‌ها به سمت خیابان‌های فرعی‌تر نیز قرار بگیرند و همه‌ آن‌ها در مرکز شهر نباشند؛ و با توجه به گرانی‌هایی که در سطح شهر وجود دارد انبوه‌سازی توسط خود پزشکان بسیار به‌صرفه است.

,

خسروی بیان کرد: در حال حاضر تعداد ساختمان پزشکان در سطح شهر بسیار بیشتر شده است، چون پزشکان و معمولاً پزشکان متخصص به ساختمان‌های پزشکان منتقل می‌شوند البته هنوز برخی رشته‌ها و برخی پزشکان به دلیل نبود مطب به ساختمان‌های پزشکان منتقل نشده‌اند و در این خصوص کمبود داریم.

,

مدیر نظارت اعتباربخشی و صدور پروانه گفت: اگر بیماران و یا مراجعه‌کنندگان به مطب‌ها شکایتی داشته باشند می‌توانند به سازمان نظام پزشکی و اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند و از این طریق شکایات خود را پیگیری کنند و یا از طریق شماره تلفن‌های ۰۶۶۳۳۲۲۱۳۴۱- داخلی ۴۲۷ در بخش اداره نظارت بر درمان تماس گرفته و شکایت خود را ثبت کنند.

,

وی تصریح کرد: ما هرچقدر هم نظارت‌های خود را تشدید کنیم بازهم به‌اندازه نظارت‌های مردمی مثمر ثمر نیست؛ اگر مردم به هر دلیلی شاهد قصور و کم‌کاری در بحث مطب پزشکان باشند، می‌توانند با مراجعه نکردن به این مطب‌ها بهترین ناظر باشند و مطمئن باشید این کار بهترین نوع نظارت است چون مطب به سمت تعطیلی پیش می‌رود و آن پزشک به سمت استفاده از ساختمان استاندارد حرکت می‌کند.

,

خسروی افزود: پزشکانی که دارای مطب‌هایی با استانداردهای اولیه هستند بایستی آیین‌نامه آن را به‌درستی گرفته باشند و اگر مردم تشخیص دهند که ساختمانی بهتر و یا با زیرساخت‌های بهتر می‌تواند داشته باشند، می‌توانند به‌عنوان ناظر وارد کار شوند تا آن پزشک، دندان‌پزشک، شنوایی و یا بینایی‌سنج را به سمت یک مطب بهتر و با استانداردهایی با سطوح بالاتر سوق دهند.

,

ضرورت توجه به آموزش در حیطه‌های مختلف

, ضرورت توجه به آموزش در حیطه‌های مختلف, ضرورت توجه به آموزش در حیطه‌های مختلف,

 مهرداد ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی ما درزمینهٔ درمان مردم، ناکارآمد بودن بیمه‌ها و عدم اجرای قوانین بیمه است که باعث شده فشار درمان بر روی مردم وارد شود، مثلاً اگر بیمه در بستر قرارداد با پزشکان سخت‌گیری‌های غیرمعمول داشته باشد و یا اینکه مطالبات پزشکان را به‌موقع پرداخت نکنند، طبیعتاً باعث می‌شود پزشکان و مخصوصاً پزشکان فوق تخصص (که مردم بیشتر به آن‌ها نیاز دارند) به سمت دریافت ویزیت آزاد از مردم حرکت می‌کنند که کار اشتباهی است.

,

وی افزود: بیمه‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند و از سوی دیگر نظارت‌ها در کار بیمه‌ها (که هدف آن‌ها حمایت از مردم است درحالی‌که در بسیاری از موارد حمایت‌های آن‌ها کاهش‌یافته است) باید تقویت شود؛ این نظارت‌ها علاوه بر دولت باید از سوی مردم نیز صورت بگیرد.

,

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که باعث پیش آمدن این مشکلات شده بحث عدم اجرای سیستم ارجاع در کشور می باشد؛ زمانی که هرکسی برای کوچک‌ترین مشکلی به فوق تخصص مراجعه می‌کند، مطب‌ها شلوغ می‌شود و علاوه بر اینکه خدمت‌رسانی در بیماران کاهش می‌یابد، باعث ایجاد این‌گونه مشکلات در بیماران می‌شود؛ زمانی که تعداد بیماران یک پزشک کمتر باشد علاوه بر اینکه بهتر می‌تواند کار بیماران را انجام دهد، فرصت و امکان اینکه برخی به‌دلخواه هر کاری که می‌خواهند انجام دهند پیش نمی‌‌آید.

,

وی عنوان کرد: بسیاری از بیمارانی که به فوق تخصص و یا متخصص مراجعه می‌کنند، نیازمند به این سطح از درمان نیستند و خیلی راحت می‌توانستند با مراجعه به پزشک عمومی مشکلشان حل شود و حتی برخی بیماری‌ها نیز بدون درمان و با استراحت بهبود می‌یابند؛ این کار به مقداری فرهنگ‌سازی، تقویت صنعت بیمه و نیز نظارت بیشتر دانشگاه علوم پزشکی نیاز دارد.

,
,
, ,

ویسکرمی خاطرنشان کرد: مطب‌های خصوصی باید یکسری ضوابط و شرایط بخصوصی داشته باشد؛ بر این مطب‌ها نظارت می‌شود ولی باید این نظارت‌ها دقیق، بدون رودربایستی و تعارف باشد تا خدمت‌رسانی مطلوبی صورت بگیرد.

,

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس اظهار داشت: متأسفانه شهر خرم‌آباد یکی از گران‌ترین شهرهای کشور ازنظر مسکن و اماکن تجاری می‌باشد، یعنی بسیاری از پزشکان با مبالغ بسیار پایین‌تر می‌توانند در شهرهای بزرگ‌تر مطب‌های بهتری را اجاره کنند.

,

وی گفت: بسیاری از ساختمان مطب‌های ما قدیمی و بازسازی نشده‌اند و این باعث مشکلاتی می‌شود؛ زمانی که ما می‌خواهیم یک دفتر نمایندگی به‌اندازه یک مطب در سطح شهر ایجاد کنیم که جای مناسب و امنیت داشته باشد به‌سختی پیدا می‌شود.

,

تراکم زیاد بیماران در مطب ها

, تراکم زیاد بیماران در مطب ها, تراکم زیاد بیماران در مطب ها,

ویسکرمی بیان کرد: متأسفانه کمبود فضا و کلینیک‌های ویژه و بخش خصوصی در سطح شهر باعث شده که خدمت‌رسانی با مشکلاتی ایجاد شود؛ به‌طور طبیعی در مطب‌های خصوصی به یک سری زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات مطلوب نیاز داریم که این کار ملزم به نظارت می‌باشد؛ عوامل ذکرشده باعث می‌شود که ما زیرساخت‌های لازم را در مطب‌ها نداشته باشیم؛ فضای کافی، فضای مناسب، تکریم ارباب‌رجوع و تراکم زیاد بیماران و مدیریت نادرست باعث ایجاد مشکلاتی شده است، درواقع اگر ورود بیماران به مطب‌ها به‌درستی مدیریت شود، احتمالاً به این میزان مشکل نداشته باشیم.

,

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس به نقش مؤثر مردم در این راستا اشاره کرد و افزود: باید در نظر بگیریم که مردم خیلی موارد را رعایت نمی‌کنند؛ مردم باید موارد فوق را رعایت کنند ولی متأسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دقیق این کار صورت نمی‌گیرد؛ باید برنامه‌های خوبی را برای فرهنگ‌سازی از طریق شبکه‌های ملی و استانی در نظر بگیریم تا این فرهنگ‌سازی در حیطه‌های مختلف ازجمله مراجعه به پزشک، رعایت بحث درمان، سیستم ارجاع آموزش داده شود.

,

وی یادآور شد: اگر این اطلاع‌رسانی‌ها به مردم داده شود، متوجه می‌شوند که مثلاً برای برخی بیماری‌ها می‌توانند به پزشکان عمومی مراجعه کنند و نیازی به مراجعه به متخصص و فوق تخصص نیست چون متخصص و فوق تخصص کاری بیشتر از یک پزشک عمومی نمی‌تواند انجام دهد، ولی هزینه ویزیت پزشک متخصص و فوق تخصص و معطلی آن‌ها نیز بیشتر است.

,

ویسکرمی بیان کرد: قطعاً ما در بحث زیرساخت‌های عمرانی برای مسکن و بخش تجاری (مطب) شهرستان مشکل‌داریم و قطعاً زیرساخت‌های لازم را در این خصوص نداریم؛ از طرفی مدل ساخت ساختمان‌ها در «خرم‌آباد» که شهری محصورشده در بین دو یا سه کوه است به‌گونه‌ای بوده که تنها اجازه ساخت نهایتاً ۳-۴ طبقه داده‌شده است، این نشان می‌دهد که قطعاً بعداً با مشکل زمین مواجه خواهیم شد.

,

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس گفت: هم‌اکنون نیز در بخش جهش تولید مسکن نیز با مشکل مواجه هستیم یعنی زمینی که واگذار و در آن ساخت و سازی صورت بگیرد، نداریم؛ لازمه کار این است که فکر اساسی برای آن صورت بگیرد، یعنی جاهایی که لازم است به شهر ملحق شوند و یا اگر نیاز است شهرک‌های جدیدی احداث شود که لازمه همه این‌ها برنامه‌ریزی و آینده‌نگری درست می‌باشد.

,

 وی بیان کرد: هر مشکلی مجموعه علل و عواملی دارد و شاید ۹۰ درصد مشکلاتی که وجود دارند به زیرساخت‌های فرهنگی و آداب‌ورسوم و عادت‌های ما مرتبط‌اند، پس اگر در جامعه بتوانیم کارهای فرهنگی انجام داده و مسائل را خوب تحلیل کنیم، می‌توانیم بسیاری از این مشکلات را با این امکانات موجود، کاهش کنیم هرچند به نظر می‌رسد ما درزمینهٔ آموزش در همه حیطه‌ها دچار کمبود و مشکل هستیم.

,

به گزارش سفیرافلاک، مردم باید بسیاری از نکات و آئین‌نامه‌های پزشکی را رعایت کنند؛ ولی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دقیق این کار صورت نمی‌گیرد؛ ضرورت دارد که در این زمینه برنامه‌های خوبی را برای فرهنگ‌سازی از طریق شبکه‌های ملی و استانی برای رعایت بحث درمان، اجرا کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه