اخبار داغ

کوروش زارعی در نشست خبری تئاتر بچه‌های مسجد مطرح کرد؛

تئاتر بچه های مسجد، آینده تئاتر ایران خواهد بود

تئاتر بچه های مسجد، آینده تئاتر ایران خواهد بود
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این نشست گفت: من معتقدم تئاتر بچه‌های مسجد، آینده تئاتر ایران خواهد بود و در این راستا یک سند چشم انداز 9 ساله تعریف کرده ایم تا در 3 دوره سه ساله و با برنامه‌ریزی‌های مشخص، جریان تئاتر کشور را دگرگون کنیم.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری نخستین سلسله رویداد آموزشی تئاتر مردمی بچه های مسجد (محرابیان) ویژه مربیان مسجد پیش از ظهر امروز دوشنبه 19 اردیبهشت ماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این نشست کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به همراه حجت اله ناظری معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه و سید مصطفی موتورچی رئیس دفتر بچه های مسجد حضور داشتند.

,

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ابتدای این نشست با ذکر این نکته که ما در این مکان و در این طرح سعی کردیم شرایطی ایجاد کنیم تا استعدادهای تئاتری کودکان و نوجوانان را شناسایی، تربیت و آماده ورود به دنیای حرفه ای تئاتر و نمایش کنیم.

,

وی ادامه داد: شعاری که سال هاست با عنوان «تئاتر برای مردم و همه» از گروه های هنری و حرفه ای تئاتری می شنویم، عملا و به اعتراف بسیاری در حد همین شعار باقی مانده و عملی نشده و ما تلاش داریم تا در «تئاتر بچه های مسجد» آن را عملی کنیم. باید همه واقعیت های تلخ حوزه تئاتر مانند مخاطب گریزی را بپذیریم و سعی کنیم آن را دگرگون کنیم.

,

کوروش زارعی با اشاره این نکته که باید تئاتر را به همه آحاد مردم تعمیم دهیم تا همه جامعه مخاطب این نمایش ها باشند، گفت: در همین راستا ما سعی کردیم تا تئاتر را به روستاهای کشور ببریم و سال گذشته تئاتر روستایی بچه های مسجد را در یکی از روستاهای دورافتاده سیستان و بلوچستان اجرا کردیم تا ثابت کنیم که تولیدات ما مختص پایتخت نیست و برای این کار متخصصان و مربیان خود را برای آموزش به شهرستان ها و روستاهای استانهای کشور فرستادیم و می فرستیم تا به فکر توسعه این هنر مردمی باشیم.

,

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه گفت: من معتقدم تئاتر بچه های مسجد، آینده تئاتر ایران خواهد بود و این واقعا در حد شعار نیست. ما در این راستا یک سند چشم انداز 9 ساله تعریف کرده ایم تا در 3 دوره سه ساله و با برنامه ریزی های مشخص، جریان تئاتر کشور را دگرگون کنیم.

,

در ادامه این نشست حجت اله ناظری معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در خصوص تهیه و تدوین این سند و چشم انداز گفت: تمام سعی ما این بوده که با آسیب شناسی و پژوهشی که درخصوص گذشته تئاتر مسجد انجام داده ایم، همه مشکلات این حوزه را شناسایی کرده و با کمک متخصصان این حوزه این سند به نگارش درآمده که البته با به دست آوردن نظرات همه دلسوزان و آگاهان به این حوزه، این سند مدام به روزرسانی خواهد شد.

,

ناظری افزود: کلیدواژه ها و اهداف محوری برای سه دوره 3 ساله این سند انتخاب شده است؛ تدوین اندیشه تئاتر بچه های مسجد محور اصلی سه سال اول، تربیت نیرو و کشف و پرورش استعدادهای تئاتری محور اصلی سه ساله دوم و در آخر ترویج و توزیع تئاتر بچه های مسجد محور نهایی سه سال آخر این چشم انداز خواهد بود.

,

معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه به سه دلیل اصلی که باعث شده این سند تدوین شود اشاره کرد و گفت: تعداد زیاد مساجد کشور در مقایسه با سالن های محدود تئاتر، موضوعات فراوانی که از بطن جامعه و مسجد برای گروه های تئاتری پیشنهاد می شود و اینکه به جای اجرای مناسبتی تئاتر در ماه های رمضان و محرم، این گروه ها می توانند در تمام طول سال به اجرای فعالیت بپردازند.

,

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه در سه سال آخر این سند، تمامی این گروه ها دیگر در مسجد اجرا نخواهند کرد، بلکه بعد از این 6 سال تربیت و آموزش آنها باید ود را برای اجرا در سالن های حرفه ای تئاتر و شاید حضور در تلویزیون و سینما آماده کنند تا بتوانند به امید خدا جریان حرفه ای تئاتر، سینما و تلویزیون کشور را در دست بگیرند.

,

سید مصطفی موتورچی رئیس دفتر بچه های مسجد نیز با بیان اینکه 400 مربی آقا و خانم قرار است از فردا آموزش های تئاتری خود را شروع کنند، گفت: ما از خروجی گروه های تئاتری بچه های مسجد در سال های گذشته این افراد را انتخاب کرده ایم تا در 8 منطقه کشور به آموزش مشغول شوند و بعد آنها با حضور در استان، شهرستان و روستاهای خود دیگر بچه ها را آموزش و تربیت می کنند و این چرخه مدام ادامه دارد.

,

وی افزود: ما جشنواره هایی با عنوان «گلدسته ها» و با موضوع نوشتن نمایشنامه برگزار کردیم که متن های برگزیده این جشنواره ها برای استفاده همین گروه های تئاتری بچه های مسجد استفاده خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه