اخبار داغ

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مبارکه:

اشتغال ۵۰۰ نفری با مصوبات ستاد تسهیل در صنایع شهرستان مبارکه/ فرهنگ اشتغال نیازمند اصلاح است

اشتغال ۵۰۰ نفری با مصوبات ستاد تسهیل در صنایع شهرستان مبارکه/ فرهنگ اشتغال نیازمند اصلاح است
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مبارکه گفت: 500 نفر در شهرک صنعتی با رفع مشکلات صنایع در ستاد تسهیل مشغول به کار شدند؛ مشکلات این صنایع در کارگروه تخصصی اشتغال شهرستان بررسی و به ستاد تسهیل استان ارجاع شد که با مصوبه‌های ستاد تسهیل مشکلات این صنایع رفع و شروع به فعالیت کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ محمدرضا شیخی در نشست خبری با توضیح اینکه شهرستان مبارکه با بیش از ۵۰ هزار کارگر، شهرستان کارگری است، اظهار کرد: بخش زیادی از جمعیت شهرستان را کارگران تشکیل می‌شود و بیش از ۴۰۰ صنعت کوچک و بزرگ فعال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مبارکه گفت: اصلی‌ترین دغدغه کشور اشتغال و رفع بیکاری است، طبق سرشماری سال ۹۵ نرخ بیکاری در شهرستان بالای ۱۲ درصد بوده و پس از آن سرشماری نشده است که با دقت در خصوص نرخ بیکاری در شهرستان صحبت کنیم اما برآوردهایی با توجه به بیمه بیکاری و معرفی به اشتغال می‌توانیم تخمین بزنیم خرداد سال گذشته با نزدیک ۹ و نیم درصد نرخ بیکاری شهرستان زده شده است.

,

*نرخ بیکاری در مبارکه شش و نیم درصد

, *نرخ بیکاری در مبارکه شش و نیم درصد, *نرخ بیکاری در مبارکه شش و نیم درصد,

وی افزود: معرفی به اشتغال، جذب نیروی صنایع و آماری که در رصد و اشتغال ثبت شده و همچنین بیمه بیکاری در اداره کل، برآورد ما حدود شش و نیم است که نرخ بیکاری شهرستان در سال 1400 سه درصد کاهش پیدا کرده است.

,

شیخی با توضیح اینکه همگرایی در حوزه مرتبط با اشتغال ایجاد کردیم، بیان کرد: تعاملی بین نماینده مجلس، فرماندار، روسای ادارات کار، صمت، فنی و حرفه ای ایجاد شد و توانستیم بخش زیادی از دغدغه ما در حوزه اشتغال حل کند؛ توانستیم تمرکزی ایجاد کنیم و برنامه ریزی در حوزه اشتغال را مسنجم کنیم.

,

وی اضافه کرد: قرار نیست که هر حوزه ای برای خود جداگانه عمل کند، خوشبختانه ادارات بومی هستند و همگرایی خوبی انجام شده است؛ رصد اشتغال در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان را متمرکز کردیم.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مبارکه با بیان اینکه بدون اطلاع اداره کار بحث اشتغال اتفاقی رخ نمی دهد، خاطرنشان کرد: این همگرایی در خصوص بومی گزینی کمک زیادی به ما کرد؛ صنایع شهرستان در گذشته هیچ گونه پاسخگویی در خصوص اشتغال به شهرستان نداشتند و با پیگیری هایی که از طریق نماینده شهرستان، فرماندار و اداره کل صمت استان توانستیم این پاسخگویی را ایجاد کنیم.

,

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه در این حوزه تعامل کرد و اشتغال این شرکت را بررسی کردیم و در حوزه جذب نیرو حضور پیدا کردیم؛ سیستم جذب در شرکت‌های پیمانکاری فولاد مبارکه تغییر کرد و برای اولین بار در شرکت‌های پیمانکاری فولاد مبارکه آزمون برگزار کردیم و 100 درصد بومی شهرستان مبارکه هستند.

,

شیخی بیان کرد: هفت هزار نامه در فولاد مبارکه درخواست جذب داشتند، این نامه ها با همتی که در منابع انسانی پیمانکاران فولاد مبارکه انجام دادند، پایش شد؛ دو هزار نامه مشخص شد که پس از پایش مجدد یک هزار و 200 عدد نامه و اسم در فولاد مبارکه مشخص شد و قرار شد که برای این برنامه ریزی شود.

,

وی با بیان اینکه پس از آن بنا بر این شد که این نامه ها و افرادی که در خواست اشتغال داشتند تعیین تکلیف شود، ادامه داد: سیستمی در منابع انسانی پیمانکاران فولاد مبارکه ایجاد شد که نامه هایی که شش ماه به بالا ارسال شده بود، مورد بررسی اولیه قرار بگیرد و بر اساس اسم، رشته تحصیلی در مرحله جذب شوند.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبارکه اظهار کرد: امتیازاتی مانند سابقه نامه، بومی، خانواده شهدا و … نمره بدنی شد و بر اساس نیاز فولاد مبارکه دعوت به آزمون شد و جذب در شرکت‌های پیمانکاری فولاد مبارکه با صورت آزمون برگزار شد.

,

*اطلاعات تک‌تک افراد جذب شده در صنایع شهرستان را داریم

, *اطلاعات تک‌تک افراد جذب شده در صنایع شهرستان را داریم, *اطلاعات تک‌تک افراد جذب شده در صنایع شهرستان را داریم,

وی تصریح کرد: اطلاعات تک‌تک افراد جذب شده در صنایع شهرستان را داریم و شرکت ها را موظف می کنیم که اسامی را سامانه رصد اشتغال ثبت کنند؛ تمامی آزمون ها و حتی مصاحبه های تخصصی در مرکز فنی و حرفه ای مبارکه برگزار شد و توانستیم این فرآیند را رصد کردیم.

,

*جذب 430 نفر از مبارکه در مجتمع فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکاران

, *جذب 430 نفر از مبارکه در مجتمع فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکاران, *جذب 430 نفر از مبارکه در مجتمع فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکاران,

شیخی با توضیح اینکه سال گذشته بیش از 300 نفر از شهرستان مبارکه در شرکت‌های پیمانکاران فولاد مبارکه جذب شدند، بیان کرد: سال گذشته 130 نفر به صورت رسمی جذب فولاد مبارکه شدند و بیش از یک هزار نفر هم سال گذشته به صورت کارهای پروژه ای وارد فولاد مبارکه شدند.

,

وی خاطرنشان کرد: صنایع دیگر هم این روند را دنبال کرد که شرکت چینی زرین ۱۳۰ نفر جذب کرد که ۸۵ درصد بومی است، شرکت اصفهان مقدم ۱۱۲ نفر جذب کرد که 90 درصد بومی است، شرکت الکا ۷۰ نفر جذب کرد که ۹۵ درصد بومی شهرستان است، سپهر پلیمر ۷۵ نفر جذب کرده که ۶۰ درصد بومی و نسوز 50 نفر نیروی بومی جذب کرده است.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبارکه با بیان اینکه استخدام های این شرکت ها را به صورت رندم احسا کردیم، گفت: آمار امسال استخدام های صنایع شهرستان را نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم متوجه ایجاد همگرایی و تغییرات ایجاد شده می‌شویم و هماهنگی بین دستگاه‌ها ایجاد شده است ما را کمک زیادی کرده است.

,

*اشتغال 500 نفری با مصوبات ستاد تسهیل

, *اشتغال 500 نفری با مصوبات ستاد تسهیل, *اشتغال 500 نفری با مصوبات ستاد تسهیل,

وی اضافه کرد: همچنین 500 نفر در شهرک صنعتی با رفع مشکلات صنایع در ستاد تسهیل مشغول به کار شدند؛ مشکلات این صنایع در کارگروه تخصصی اشتغال شهرستان بررسی و به ستاد تسهیل استان ارجاع شد که با مصوبه‌های ستاد تسهیل مشکلات این صنایع رفع و شروع به فعالیت کرد.

,

شیخی بیان کرد: تلاش کردیم که نیاز 10 سال آینده صنایع شهرستان را احسا کنیم؛ اتفاق ناخوشایندی که در شهرستان وجود دارد ما در رده‌های فنی، کارشناسی، کاردانی و نیروهای کمتری داریم.

,

وی ادامه داد: اگر بتوانیم نیاز صنایع احسا کنیم برنامه ریزی خوبی در حوزه مهارت‌آموزی با توجه به پتانسیل هنرستان ها و دانشگاه ها و مرکز فنی و حرفه ای که در شهرستان وجود دارد و می‌توانیم آموزش های خود را جهت دهیم و نیاز صنایع را رفع کنیم.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبارکه تصریح کرد: زمانی که به صنایع برای جذب غیر بومی مراجعه می کنیم، اعلام می کنند که این تخصص در شهرستان نیست و این موضوع به بهانه تبدیل شده است و باید این بهانه را از شهرستان رفع کنیم.

,

وی با توضیح اینکه اکنون شهرستان با موقعیت مواجه شده پر از بنرهای جذب نیروی کار است، عنوان کرد: کاریابی‌ها شرکت ها درخواست نیرو دارند و ما نتوانستیم نیروی کار را تأمین کنیم، همپوشانی فرصت های شغلی در شهرستان و تعداد به کار گمارده 14 درصد بوده است و 86 درصد فرصت اشتغال صنایع شهرستان را نیروی کار معرفی کنیم.

,

*فرهنگ اشتغال نیازمند اصلاح است

, *فرهنگ اشتغال نیازمند اصلاح است, *فرهنگ اشتغال نیازمند اصلاح است,

شیخی اظهار کرد: شرکت‌های زیادی مراجعه و فرصت شغلی وجود دارد اما نتوانستیم تأمین کنیم، یک معضل بزرگ در فرهنگ اشتغال داریم و باید اصلاح شود؛ برخی اوقات فارغ‌التحصیل دانشگاهی ما مهارت لازم را ندارد از طرفی آموزش برای کسب این مهارت را هم نمی‌بیند.

,

وی خاطرنشان کرد: چند مشکل وجود داریم سابقه کار وجود دارد که با سامانه کارورزی مشکل سابقه کار حل می‌شود؛ فارغ‌التحصیل دانشگاهی با مدارک کارشناسی به مقاطع بالاتر در شرکت‌های شهرستان جذب و در یک دوره سه ماه آموزش ببینند که در این مدت دولت بیمه و حقوق این افراد را پرداخت می‌کند.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبارکه با ادامه داد: اگر شرکت این افراد را نگه داشت خدمات خوبی از طریق تأمین اجتماعی به شرکت ارائه می‌شود که تا دو سال حق کارفرمای نیروهای کار جذب شده بر عهده دولت است و این طرح در حال اجرا اما استقبال خوبی از آن نشده است.

,

وی با بیان اینکه در حوزه‌های دیگر مانند فضای مجازی، فروش، بازرگانی و… فرصت استفاده نمی‌کنیم، گفت: سال گذشته اعتبار مشاغل خانگی دو میلیارد تومان بود که به‌سرعت جذب شد و همچنین یک میلیارد دیگر از اعتبار استان در این زمینه جذب و پرداخت کردیم و مشاغل خانگی بستر مناسبی برای اشتغال به‌خصوص اشتغال زنان است.

,

شیخی افزود: به این حوزه باید توجه زیادی انجام شود که سال آینده موفقیت‌های خوبی در زمینه کسب‌وکارهای خرد و خانگی در شهرستان خواهیم داشت و کاریابی‌های ما در شهرستان غیرفعال و یا کمتر فعال بود.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبارکه با بیان اینکه یکی از این دلایل کم توجهی به کاریابی‌ها بود و اداره کار رقیب اداره کار شده بود، تصریح کرد: سال گذشته با ارتباطی که با کاریابی‌ها ایجاد شد، شرایطی را ایجاد کردیم که کاریابی‌ها بازوان اشتغال شهرستان شد که کمک بزرگی به شهرستان کرد و در سال 99 کمتر از 40 درصد فرصت های شغلی صنایع را داشتند اما امسال بیش از 70 فرصت اشغال را می توانند احسا کنند.

,

*اطلاعاتی از کارجویان شهرستان نداریم

, *اطلاعاتی از کارجویان شهرستان نداریم, *اطلاعاتی از کارجویان شهرستان نداریم,

وی تأکید کرد: معضل کنونی صرفا همپوشانی است؛ دولت سامانه شغل را ایجاد کرده است و افراد کارجو ثبت نام کنند و از طرف کارفرما نیرو نیاز دارند، یکی از بزرگترین مشکلات ما اطلاعاتی از کارجویان و بیکاران شهرستان نداریم و از کارجویان شهرستان ثبت نام کنند، اطلاعات مناسب داشته باشیم می‌توانیم برنامه ریزی مناسبی برای اشتغال شهرستان داشته باشیم.

,

شیخی بیان کرد: تجمع اعتبارات ایجاد اشتغال شهرستان در کارگروه اشتغال یکی از مسائل مهم است که با این کار نه تنها از موازی کاری جلوگیری می‌شود بلکه فعالیت های ایجاد اشتغال هدفمند انجام می‌شود.

,

وی با توضیح اینکه فرصت هایی در شهرستان داریم که می‌توانیم استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از این فرصت های فضای کار مشترک است از طریق دانشگاه آزاد ایجاد می‌شود و با تعاملی که با این دانشگاه انجام شد.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبارکه اضافه کرد: دانشگاه فضایی را در اختیار افراد مستعد و نوآور قرار می دهد و تجهیزات اولیه اداری و کاری در اختیار می‌گذارد که کارهای تحقیقاتی اولیه برای ایجاد کسب کار به صورت رایگان انجام دهند و همچنین بحث منتورینگ هم انجام می‌شود.

,

وی گفت: بحث خانه کارآفرینی در شهرستان انجام شد؛ خانه خلاق در شهرستان ایجاد می‌شود و اولین خانه کارآفرینی مجوز اخذ شده است از کافه کارآفرینی و شتاب دهنده استقبال و کمک می کنیم.

,

*آمار کارجوهای خانم سال گذشته 598 نفر و مرد یک هزار و 260 نفر

, *آمار کارجوهای خانم سال گذشته 598 نفر و مرد یک هزار و 260 نفر, *آمار کارجوهای خانم سال گذشته 598 نفر و مرد یک هزار و 260 نفر,

شیخی با بیان اینکه آمار کارجوهای خانم سال گذشته 598 نفر و مرد یک هزار و 260 نفر بودند، تأکید کرد: 184 نفر خانم و 304 نفر به کار گمارده شدند؛ اما تعداد فرصت های شغلی کاریابی‌ها که برای خانم ها وجود داشت است، دو هزار و 581 فرصت شغلی ایجاد شده است که برخی از آن ها ناقص و غیررسمی است.

,

وی افزود: کمیته کارآفرینی و پروژه‌های اشتغال در ذیل کارگروه اشتغال شهرستان ایجاد شد که کار در حوزه کارآفرینی فرصت ها و بستر را فراهم کند؛ افراد خلاق شناسایی، حمایت کند از این فرصت ها و اشتغال پژوهش انجام شود.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبارکه تصریح کرد: اعضای این کمیته شش نفر از کارآفرینان موفق حاضر در شهرستان، پنج نفر از افراد خلاق و آموزش دیده، دو نفر از فولاد مبارکه و روسای ادارات صمت، کار، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی برای تسهیلگری است.

,

وی با توضیح اینکه تعاون یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت این اداره است، خاطرنشان کرد: زمانی تعاونی ها قدر در شهرستان داشتیم اما مدتی تعاونی های کاغذی متعددی ایجاد و باعث تعاونی ها غیر فعال شد؛ در سه سال گذشته 540 تعاونی داشتیم که 80 فعال بود اما 350 داریم که 140 فعال است.

,

شیخی اظهار کرد: سال گذشته هشت تعاونی در شهرستان ایجاد کردیم که در سطح استان اصفهان شهرستان اول در ایجاد تعاونی کسب کردیم و همه برنامه محور و فعال است؛ رهبر انقلاب هم به اهمیت تعاونی ها تأکید کردند که تعاونی ها می توانند بار مشکلات اقتصادی را به دوش بشکند و مشکلات ما را رفع می کنند.

,

*منفعت شخص در تعاونی ملاک نیست

, *منفعت شخص در تعاونی ملاک نیست, *منفعت شخص در تعاونی ملاک نیست,

وی با توضیح اینکه منفعت شخص در تعاونی ملاک نیست و منفعت گروه ملاک است، بیان کرد: همه افراد سهامدار فعالیت می کنند و این ظرفیت خوبی است که متأسفانه در کشور و در شهرستان مبارکه از آن به خوبی استفاده نشده است؛ امسال تعاونی توسعه عمرانی شهرستانی در شهرستان مبارکه ایجاد شود.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبارکه ادامه داد: این تعاونی ظرفیت متعددی را در اختیار شهرستان قرار می دهد در این تعاونی نیم درصد از جمعیت باید سهامدار شوند؛ سرمایه خوبی وارد این تعاونی می‌شود و ظرفیت خوبی را ایجاد می‌کند و با ترک تشریفات می تواند پروژه‌های دستگاه‌های دولتی، شهرداری ها، شرکت‌های نیمه دولتی و سهامی را بگیرد.

,

وی ادامه داد: هیئت موسسه تشکیل می‌شود و مردم را با شکل کار آشنا می کنند، افرادی که تمایل دارند در این تعاونی سهام دار شوند در محله اول، کاندیدا معرفی می‌شود و انتخاباتی نمایندگان و هیئت مدیره انتخاب می شوند و شروع به فعالیت می‌کند؛ این کار با تعامل با نماینده مردم در مجلس، امام جمعه، فرماندار و شهرداران انجام می‌شود.

,

شیخی با اشاره به فعالیت های رفاه و امور اجتماعی این اداره گفت: اطلس رفاه اجتماعی شهرستان ایجاد می‌شود؛ اطلاعات افراد تحت پوشش سازمانی حمایتی برای اشتغال و مهارت‌آموزی باید تجمع شود.

,

وی بیان کرد: پنج آسیب اجتماعی اصلی شهرستان در این اطلس جمع آوری می‌شود؛ مبارزه با فقر مطلق که یکی از سیاست های دولت سیزدهم است را در دستور کار خود قرار دادیم و جزو اولین شهرستان هایی هستیم که توانستیم 33 نفر شناسایی کنیم و در سامانه مربوطه ثبت کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه