اخبار داغ

کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل:

عاقبت اعتماد به غرب، شکست و خواری است/ ایران؛ پشتوانه‌ای قوی برای جوامع اسلامی و ملت‌های مستقل در مقابل امریکا

عاقبت اعتماد به غرب، شکست و خواری است/ ایران؛ پشتوانه‌ای قوی برای جوامع اسلامی و ملت‌های مستقل در مقابل امریکا
محمدعلی رحیمی نژاد با اشاره به عاقبت اعتماد به غرب گفت: تجربه نشان داده کشورهایی که در مقاطع مختلف به امریکا اعتماد و تکیه کردند خوار شدند و شکست خوردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی رحیمی نژاد، کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به تجربیات ناموفق کشورها به غرب بیان کرد: تجربه اعتماد به غرب حرف امروز و دیروز نیست و یک قرن از این موضوع می گذرد و کشورهای مختلف هند، پاکستان، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کره جنوبی 2 راهکار بیشتر نداشتند چون قدرت اصلی بعد انگلیس به امریکا رسید این کشورها باید با سیاست های کدخدای جدید، هژمون (امریکا) بسازند و همراه شوند یا مقابله کنند؛ هیچ کشوری تاکنون به اندازه ایران نتوانسته با امریکا مقابله و قدم علم کند و به غرب اعتماد نکرد.
 
وی افزود: کشورهای زیادی در مقاطع مختلف تلاش کردند که به غرب اعتماد نکنند و روی پای خود بایستند اما فرجام آنها شکست بود.
 
این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به یکی دیگر از تجربه های ناموفق اعتماد به غرب تصریح کرد: کشورهایی که به امریکا اعتماد کردند چشم انداز آنها سهم خواهی و مشارکت در استعمارگری بود ولی چیزی که در عمل اتفاق افتاد امریکا همه را برای خود می خواست و اگر سهم اندکی از یک کشور مستعمره خود میکرد مشاهده میکردیم که بیش از 90 درصد منافع برای خود بود و مقدار اندک برای شرکای راهبردی مثل انگلیس و فرانسه که اطمینان کامل داشت می داد نه سایر کشورها.
 
وی با اشاره به تجربیات عینی به غرب گفت: یکی از تجربیات عینی ناموفق و اعتماد به امریکا بحران اوکراین بود که اقدامی برای این کشور انجام نداد و نخواهد کرد و با اینکه رئیس جمهور یک کشور اروپایی و یهودی است و یهود قویترین لابی در دنیا دارد این بلا را سر این کشور آورد حالا تصور کنید کشوری مثل افغانستان را چطور حمایت کند و سهم آنان نابودی کشورشان بود.
 
رحیمی نژاد ادامه داد: با مشاهده این تجربیات بیش از قبل به این نکته می رسیم که تجربه به غرب فرجامی ندارد و کشورهایی که به غرب اعتماد کردند مثل ژاپن، کره، عربستان، قطر و امارات هر سال به امریکا باج می دهند.
 
وی گفت: آمریکا پنج ناو دریایی را در جاهای مختلف دنیا از اقیانوس اطلس تا خلیج فارس مستقر کرده و هرسال مبلغی کلان از این کشورها به بهانه حفظ امنیت در مقابل تروریست ها می گیرد در واقع امنیتی که خود این کشورها هم می توانند تامین کنند اما اراده ای که مقابل امریکا بایستند را ندارند.
 
کارشناس سیاسی تشریح کرد: از طرفی ایران هیچگاه از مواضع خودش عقب نشینی نکرد بلکه الان به عنوان نماینده کشورهای جهان سوم و نماد کشوری که در تقابل با امریکاست و یک پشتوانه برای جوامع اسلامی و ملت های مستقل شده است و اگر این ظرفیت‌ها به فعل تبدیل شوند آن موقع شاهد درگیری تمدن اسلامی و تمدن غرب خواهیم بود.
 
وی با اشاره به اینکه دستاورد اعتماد نکردن به غرب جرات پیدا کردن بقیه کشورها بود افزود: دستاورد دیگری که جمهوری اسلامی در زمینه اعتماد نکردن به غرب داشت جرات پیدا کردن کشورهایی مثل چین و روسیه بود، شاهد هستیم کشوری مثل چین جرأت پیدا کرد در زمینه اقتصادی در حال رقابت با امریکا شود و دیگر از تهدیدات نمیترسد چراکه دید هرچه ایران را تهدید کرد به جایی نرسید چون مردم پشت نظام بودند.
 
رحیمی اشاره کرد: برای رسیدن به پیشرفت واقعی و ایستادگی و متکی به داخل باید روی پای خود بایستیم هر چقدر سختی و هزینه دهیم بعد از چند سال و گذر از دوران مشقت، سختی تمام خواهد شد چراکه قدرت آمریکا نسبت به بیست سال پیش خیلی تحلیل رفته و به نتایج شیرینی خواهیم رسید.
 
وی گفت: کشور ما روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است و به علم و دانش در حال دست یابی افتخار می کنیم در زمینه موشک های قاره پیما، فضاپیما، انواع ماشین آلاتی که در واقع مربوط به تجهیزات جنگی بوده و در مواردی که دانشمندان بومی در داروسازی کشف کردند همه این موارد متکی به غرب نیست و همیشه در دسترس خودمان است نه مثل کشور امارات که فضاپیمایی که طراحی و به مریخ فرستاد تمامی تجهیزات و افراد از غرب بودند و این پیشرفت بومی به حساب نمی آید و اگر چند سال بعد با غرب به مشکل برخورد و دچار چالش شد نمی تواند به علم خودش ببالد و هیچ ثمره ای ندارد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه