اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

تغییر شیوه تخصیص یارانه منجر به کاهش تورم و مدیریت مصرف کالا می‌شود/ ضرورت دقت و ملاحظات در اجرای طرح هدفمندمی یارانه‌ها

تغییر شیوه تخصیص یارانه منجر به کاهش تورم و مدیریت مصرف کالا می‌شود/ ضرورت دقت و ملاحظات در اجرای طرح هدفمندمی یارانه‌ها
محمودی اصل گفت: تغییر شیوه تخصیص ارز و یارانه‌ها علاوه بر کمک به کاهش تورم، مصرف در جامعه را هم بهینه می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین محمودی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به تغییر شیوه تخصیص ارز ترجیحی و یارانه کالاها از سوی دولت اظهار داشت: این کار اگر به درستی انجام شود در مجموع می‌تواند جلوی تورم را بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه این کار سبب می‌شود که دولت یا پول چاپ نکند و یا چاپ پول به حداقل می‌رسد، خاطرنشان کرد: پایه پولی در این صورت بالاتر نمی‌رود و نقدینگی هم افزایش پیدا نمی‌کند که تورم‌های سنگین را داشته باشد.

,

محمودی‌اصل افزود: بنابراین دولت، پول را به ریال چاپ نمی‌کند که با آن دلار 25 هزار تومانی خریده و به نرخ 4200 تومان به واردکننده بدهد که همین موضوع، تاثیر مثبت داشته و باعث کاهش تورم می‌شود.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت‌ها به دلیل مازاد تقاضا است، گفت: برای مثال؛ حدود 6 میلیون نفر برای 20 هزار خودرو ثبت‌نام می‌کنند که مازاد تقاضا است و سبب افزایش قیمت می‌شود و به عبارت دیگر، این روش عرضه خودرو همه را دلال می‌کند.

,

وی با بیان اینکه وقتی کالایی با قیمت پایین‌تر باشد، همه می‌توانند آن را خریده و با قیمت بالاتر بفروشند، اظهار داشت: اگر همین خودرو به قیمت بازار برای متقاضیان فروخته شود فقط مصرف‌کننده واقعی آن را می‌خرد مابه‌التفاوت قیمت نیز به جیب تولیدکننده می‌رود تا کیفیت خودرو را افزایش دهد در حالی که با روش عرضه فعلی، سود در نهایت به جیب دلال می‌رود چرا که مردم نیز با برنده شدن در قرعه‌کشی، خودرو را دریافت و به دلالان می‌فروشند.

,

محمودی‌اصل با تاکید بر اینکه نیاز واقعی بازار، 6 میلیون خودرو نیست، تصریح کرد: اگر قیمت‌ها واقعی شود، شاید برای 20 هزار خودرو حتی 5 هزار نفر هم ثبت‌نام نکنند.

,

وی ابراز کرد: اگر مازاد تقاضا حذف شود، دلالی وجود نخواهد داشت و با حذف دلالی، قیمت‌ها نیز اُفت می‌کند چرا که دیگر دلالی وجود ندارد که کالا را با قیمت پایین بخرد و در بازار آزاد بفروشد.

,

محمودی‌اصل افزود: بنابراین تغییر شیوه تخصیص ارز ترجیحی، کاهنده تورم بوده و از طرفی باعث می‌شود که هر کس به اندازه نیاز خود خرید می‌کند و در واقع مصرف کالا نیز کنترل و مدیریت می‌شود.

,

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: این اقدام سبب می‌شود که مصرف‌کننده هم قدرت انتخاب کالای اساسی را دارد و هم یارانه خود (مابه‌التفاوت قیمت) را دریافت کرده و در صورت عدم کالا می‌تواند یارانه را برای خودش استفاده کند.

,

وی با بیان اینکه 30 درصد نان در کشور ضایعات می‌شود، گفت: تغییر شیوه تخصیص ارز، علاوه بر کاهش تورم مصرف را هم بهینه می‌کند.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها باید بسیار دقت و ملاحظه شود، گفت: این اتفاق در شرایطی که مذاکرات بر روی میز است باید اتفاق می‌افتاد تا سوداگران و حتی دشمنان خارجی نتوانند سوءاستفاده کنند.

,

وی با بیان اینکه وقتی مذاکرات به بن‌بست می‌رسد، انتظارات تورمی نیز بالا می‌رود، اظهار داشت: اجرای چنین طرحی در این شرایط حاشیه‌های زیادی دارد بنابراین ملاحظات باید انجام می‌گرفت تا این اتفاق در یک بستر مناسب بیفتد.

,

محمودی‌اصل خاطرنشان کرد: مهمتر از همه اینکه این اقدام باید اطلاع‌رسانی شود و همچنین دولت باید به ابتدا و انتهای طرح اشراف داشته باشد چرا که دولت سردرگم نمی‌تواند مردم را از سردرگمی نجات دهد.

,

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در این خصوص خیلی با تاخیر اتفاق افتاد، افزود: وقتی شایعات حکمفرما می‌شود، توضیحات بعدی نمی‌تواند کشور، بازار و مردم را آرام کند.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه در اجرا باید بسیار دقت شده و ملاحظات و پیوست‌های مختلف در کنار هم قرار گیرند، گفت: قاچاق با شیوه‌های مختلف اتفاق می‌افتد و کنترل آن سخت است بنابراین تنها چاره این بود که نحوه تخصیص ارز ترجیحی تغییر کند اما دقت و اطلاع‌رسانی لازم و پیوست‌های مختلف کارشناسی در اجرا باید لحاظ شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه