اخبار داغ

کارشناس سیاسی:

گرانی میراث شوم دولت روحانی در مدیریت اقتصاد است

گرانی میراث شوم دولت روحانی در مدیریت اقتصاد است
مجتبی میر گفت: موضوع گرانی‌ها و مشکلاتی که گریبان کشور شد ریشه در دهه‌های گذشته دارد و بی‌تدبیری در مدیریت اقتصاد و وابستگی شدیدی به فروش نفت بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی میر، کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: اتفاقاتی که در روزهای گذشته درمورد افزایش قیمت و گرانی ها رسانه ای شد بر اثر بحران جنگ روسیه و اوکراین بود، گرانی غلات و مواد غذایی در دنیا ریشه اش در این جنگ بود و پیش بینی می شود که اروپا دچار کمبود شدید غذا شود.

وی با بیان اینکه افزایش گرانی در بازارهای جهانی همچنان ادامه خواهد داشت افزود: با توجه به ادامه این تنش های جهانی و جنگ روسیه و اوکراین قیمت غلات در بازار جهانی افزایش داشته است و روسیه و اوکراین که سهم عظیمی را برعهده دارند، ۲۸ درصد گندم و ۶۳ درصد روغن آفتابگردان جهان را تامین می کنند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در دنیاست و خروج این کشور از بازار جهانی تاثیرات تورمی بالایی می گذارد با توجه به سیاست های روسیه  بر صادرات گندم بر هر تن صادراتی بیش از صد دلار عوارض در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: با این نگاه که مشکلات ایجاد شده و در دنیا تحت تاثیر جنگ قرار گرفت و کشور ما هم دچار این بحران و تنش های جهانی جنگ روسیه با اوکراین شد.

میر با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و گرانی ریشه در دهه های گذشته دارد، گفت: موضوع گرانی ها و مشکلاتی که گریبان کشور شد ریشه در دهه های گذشته دارد و بی تدبیری در مدیریت اقتصاد و وابستگی شدیدی به فروش نفت بود.

وی ادامه داد: بارها رهبر انقلاب تاکید کردند این وابستگی به نفت کاهش پیدا کند، دولت ها با روی کار آمدن نتوانستند برنامه جدی وابستگی به  نفت را کاهش دهند و این بی تدبیری ها به صورت آشکار خود را نشان داد و زمانی که کشور با گرانی ها و تحریم های نفتی مواجه شد جایگزین مناسبی برای صادرات غیرنفتی و کالاهای دیگر نبود.

کارشناس مسائل سیاسی اذعان کرد: کاری که دولت ها انجام دادند خصوصا دولت گذشته با بحث نرخ ارز ۴۲۰۰ خواستند بخشی از مشکلات را جبران کنند اما موفق نشدند که مشکلات را مرتفع کنند.

وی افزود: در حال حاضر کشور با افزایش قیمت کالا ها مواجه است، در دولت یازدهم و دوازدهم در سال ۹۸ کالاهای اساسی ۲۸۴ درصد یعنی افزایش ۴ تا ۹ برابری قیمت داشت اما دولت قبل تمایلی به افزایش یارانه نقدی نداشت و فقط با اتخاذ یک سیاست ارزی ۴۲۰۰ هدف خود را جلوگیری از افزایش قیمت عنوان کرد.

میر اظهار کرد: دولت قبل نتوانست تورم را مهار کند و فقط یک سری آدم پولدار و تجار پولدارتر شدند و ارزهای ۴۲۰۰ در اخیارشان قرار گرفت و صادرات نفتی انجام نشد و با این مشکلاتی که در این دهه پیش آمد مواجه شدیم.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت کالاهای اساسی، یارانه در دولت دهم و یازدهم افزایش پیدا نکرد و همان ۴۵ هزار و پانصد که دولت دهم سال۸۹ به مردم داد تا پایان دولت دوازدهم باقی ماند.

کارشناس سیاسی گفت: بحران روسیه و اوکراین این موضوع را تشدید کرد در کل دنیا ۳۰ تا ۵۰ درصد غلات و نان و روغن گران شده این تورم مواد غذایی را در دنیا مواجه کرد.

وی ادامه داد: برنامه دولت برای حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ برای یک تعداد کالاها سخت تر شد و زمانی که کشورها در این شرایط قرار می گیرند دو راه انتخاب می کنند؛ اقدام به افزایش درآمد یا پرداخت یارانه پرداخت که کشور ما راه دوم را انتخاب کرد.

میر خاطرنشان کرد: با همه این مشکلات و تدابیری که اندیشیده شده وحدت بین سه قوه پیش از پیش باید باشد و این گرانی موادغذایی گریبانگیر همه دنیاست و  تا یکسال آینده ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه