اخبار داغ

"روداب"، شهری که آب ندارد؛

حل معضل کم‌آبی روداب سبزوار در انتظار اعتبارات

حل معضل کم‌آبی روداب سبزوار در انتظار اعتبارات
نام منطقه روداب با محرومیت عجین شده است از نبود راه‌های دسترسی مناسب تا تأمین سوخت اما این بار موضوع تامین آب آشامیدنی و معضل کم‌آبی است که سبب شده تا این بخش از شهرستان سبزوار با وجود 71روستا را با مشکل روبرو کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ طبق گزارشات محلی ،ساکنان روستاها این روزها از کمبود و حتی نبود آب رنج میبرند ومتاسفانه روستاهای پایین بخش روداب از حداقل منابع آبی برای مصرف در کوهپایه برخوردار هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

به گفته ساکنان این منطقه مشکل اصلی در زمینه برداشت منابع آبی و عدم لوله کشی در مسیر است که سبب شده آب مصرفی فعلی ساکنان این بخش هر دوهفته یکبار از چاه های نیمه عمیق روداب و پروند توسط تانکر های 12000لیتری تامین شود.

,

آبرسانی به روش سیار هم خود مشکلی را بر مشکلات دیگر افزوده از جمله ترتیب دوره های آبرسانی اضافه برداشت‌ها و همچنین ایجاد اختلاف بین روستاهای مختلف در دوره‌های آبرسانی است که این مشکلات را دو چندان کرده است.

,

تمام این مشکلات سبب شده است هر ساله شاهد مهاجرت افراد ،کشاورزان،دامدران و خصوصا جوانان که باعث کاهش نیروی انسانی منطقه می شوند باشیم و این مهم باعث افت بهره‌وری تولیدات اقتصادی درمنطقه و افزایش مسایل امنیتی در جنوب سبزوار و نیز باعث تشدید مشکلات دیگری از جمله :حاشیه نشینی ، بیکاری جوانان ، افزایش جرم و جنایت شود..

,

یکی از مشکلاتی که همواره با کاهش جمعیت و خالی از سکنه شدن روستاهای کویری بخش روداب ایجاد شده است تبدیل این منطقه به بارانداز مواد مخدر و حضور قاچاقچیان در این منطقه است که در سال های اخیر کمبود آب و عدم تامین آب این معضل را دو چندان کرده است.

,

رییس سازمان آبفای شهرستان در گفت و گو با صبح توس با اشاره روستاهای منطقه روداب ضمن تجربه خشکسالی های پی در پی که عاملی بسیار مهم در رابطه با کم آبی است اشاره کرد ،فاصله زیاد بین روستاها ،نبود پست فوق توزیع برق در این منطقه،پستی و بلندی های متعدد نیز مشکل را دوچندان کرده است.

, صبح توس,

 حسین ریاضی در ادامه با بیان اینکه اقلیم و نوع آب و هوا این منطقه به خودی خود سبب کمبود آب در این منطقه می شود تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی ،روداب نیز ازین قاعده مستثنی نیست و ضمن کم آبی ذاتی این مشکل تشدید می شود.

,

حسین ریاضی افزود:روستاهای منطقه روداب ضمن تجربه خشکسالی های پی‌در‌پی که عاملی بسیار مهم در رابطه با کم آبی است اشاره کرد ،فاصله زیاد بین روستاها ،نبود پست فوق توزیع برق در این منطقه،پستی و بلندی های متعدد نیز مشکل را دوچندان کرده است.

,

وی در رابطه با اقدامات انجام شده در این منطقه اشاره کرد :تأمین شبانه روزی منابع آبی جایگزین از دیگر مناطق، افزایش ذخیره سازی منابع آبی، بهسازی-نوسازی و لایروبی قنوات از جمله اقدامات انجام شده در جهت کاهش و رفع مشکلات آبی این منطقه بوده است.

,

ریاضی با بیان اینکه برای افزایش آبرسانی به روستاها باید منابع آبی جدید و پایدار در منطقه ایجاد کنیم اظهار داشت : مشکل قنوات فعلی در حال مطالعه و بررسی حفر چاه در منطقه مظفرآباد و برآباد برای تامین آب این روستاها است.

,

 وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات سر راه برای برطرف کردن معضل کم آبی در روداب نبود اعتبارات لازم برای اجرای پروژه های آبرسانی است تاکید کرد: اتمام مشکل نبود آب و حل مساله لوله کشی در مسیر روستاهای منطقه روداب منوط به تامین منابع مالی در آینده است.

,

هرچند که منطقه روداب به صورت ذاتی جز مناطق کویری و کم آب قرار دارد اما این موضوع نباید سبب شود که مسئولین آن را به عنوان بهانه ای قلمداد کنند بلکه باید با تلاش بیشتر انجام طرح های مطالعاتی و همچنین روش های نوین این مشکل را با سرعت هرچه بیشتر مرتفع نمایند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه