اخبار داغ

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس مطرح کرد؛

شجاعت دولت سیزدهم برای سوق دادن اقتصاد بیمار و آلوده به رانت به سمت اقتصاد مولد با بهره وری بالا

شجاعت دولت سیزدهم برای سوق دادن اقتصاد بیمار و آلوده به رانت به سمت اقتصاد مولد با بهره وری بالا
نخعی گفت:طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه طرح بسیار بزرگی است و کمتر دولتها جرات و شجاعت انجام این گونه اقدامات را دارند‌.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، در مورد طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها، اظهار کرد: به دلیل افت شدید پول ملی و افزایش قیمت ارز طبیعتا قیمت تمام شده برخی از کالاها به ویژه کالاهای اساسی با قیمت واقعی طی چند سال اخیر افزایش قابل ملاحظه ای را پیدا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

وی افزود: این مسئله برای افرادی که به دنبال سوء استفاده بودند انگیزه ایجاد کرد از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی سوء استفاده کنند.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه بیان کرد: یک عده به دنبال این بودند که به بهانه واردات کالاهای اساسی ارز ترجیحی بگیرند و دیدیم خیلی ها این ارز را در اختیار گرفتند اما آن تعهدی را که باید اجرا میکردند را اجرا نکردند.

,

نخعی عنوان کرد: از طرف دیگر رانت های بسیار زیادی در ارتباط با خود کالاهای اساسی و قاچاق گسترده آن در کشور به وجود آمد.

,

وی اظهار کرد: این اتفاقی که در سالهای اخیر افتاد اقتصاد ما را به شدت آلوده به رانت، فساد، قاچاق و سوء استفاده در بخش های مختلف کرد و همچنین تامین کالاهای اساسی را در کشور با چالش مواجه کرد.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: از طرف دیگر انگیزه برای تولید برخی از اقلام مانند دانه های روغنی و خیلی از اقلامی که نقش بسیار استراتژیکی در استقلال غذایی هر کشوری میتواند داشته باشد به شدت کاهش پیدا کرد.

,

نخعی ادامه داد: چراکه قیمت تمام شده در داخل با آنچه که وارد میشد اختلاف داشت و عملا انگیزه ای باقی نمیماند که کسی به سمت تولید این اقلام برود.

,

وی افزود: از طرف دیگر مزایا و منافع ارز ترجیحی که قاعدتا باید به مردم اختصاص پیدا میکرد درصد بالایی از آن واقعا سر سفره مردم نمیرفت و به جیب عده ای دلال و افرادی که به فکر منافع خود بودند میرسید.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین دولت باید برای اقتصادی که آلوده به رانت، فساد و سوء استفاده شده کاری میکرد و اقتصاد را به سمت اقتصاد بهره ور، مولد، اقتصادی که کمترین رانت و سوء استفاده در آن است، میبرد.

,

نخعی با بیان اینکه از این کار میتوان به عنوان یک جراحی بزرگ اقتصادی تعبیر کرد، افزود: رئیس جمهور میخواهد یک اقتصاد بیمار، غیر مولد و با بهره وری بسیار پایین را به یک اقتصاد مولد با بهره وری بالا تبدیل کند و طبیعتا این یک نوع جراحی و درمان با گستره خاص خودش است و حتما ممکن است در بدو کار مشکلاتی را در سطح جامعه به وجود بیارد.

,

وی ادامه داد: در این طرح حتما باید تدبیر شود و آثار منفی که میتواند داشته باشد و مشکلات احتمالی که برای مردم به وجود خواهد آمد مدیریت شود که با کمترین تبعات و مشکل در سطح جامعه این طرح اجرایی شود و برای مردم مشکل خاصی به وجود نباید‌.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تدابیری اندیشیده شده، گفت: دولت محترم تدابیری اندیشیده از جمله اینکه یارانه کالاهایی مانند دارو و نان را به حلقه آخر تولید بدهد اثرش را برای مردم از بین ببرد؛ مردم با همان قیمت قبلی اینها را تهیه کنند‌.

,

نخعی افزود: کالاهای اساسی دیگری مانند روغن، مرغ و کالاهایی اینچنینی را هم در قالب یارانه جبران کند.

,

وی اظهار کرد: گزارش هایی که این روزها میرسد ظاهرا در بحث یارانه دادن ها و تامین برخی اقلام اساسی اشکالاتی به وجود آمده که اینها موقتی است.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما هم در مجلس رصد و بررسی میکنیم تذکراتی داده و پیگیری میکنیم.

,

نخعی عنوان کرد: طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه طرح بسیار بزرگی است و کمتر دولتها جرات و شجاعت انجام این گونه اقدامات را دارند‌.

,

وی اظهار کرد: ان شاءالله در آینده نزدیک با این اتفاقی که در حال انجام است و به نوعی درمان اقتصاد کشور است بتوانیم اقتصاد مولد و بهره ور داشته باشیم که بعد به سایر مولفه های اقتصادی و مشکلاتی که در حوزه اقتصاد در کشور وجود دارد بپردازیم.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه برای کشور یک ضرورت بود و دولت شجاعت به خرج داده طبیعتا همه ارکان، همه افرادی که به نوعی اثرگذار هستند همه باید کمک کنیم. مجلس و ارگان های دیگر باید کمک کنند و از همه مهمتر همراهی خود مردم است همه باید کمک کنیم تا بتوانیم این دوران گذار را طی کنیم و امیدوار باشیم اقتصاد بیمار ما به یک اقتصاد مولد و با بهره وری بالا سوق پیدا کند.

,

نخعی بیان کرد: مشکلاتی که مطرح کردم را نیز ما به طور مرتب رصد و پیگیری میکنیم. آقایان وزرای مربوطه به طور مداوم در کمیسیون های تخصصی مجلس و صحن علنی شرکت کرده و از نحوه عملکرد، گزارش داده و نظرات نمایندگان محترم را میشنوند، اعمال میکنند و شبانه روز درگیر هستند.

,

وی افزود: امیدواریم با این هم افزایی که در کشور وجود دارد و همدلی و همراهی مردم عزیز که شکل گرفته و علیرغم تمام مشکلاتی که وجود دارد اما در جهت منافع کلی کشور همراهی میکنند واقعا به آنچه مد نظر سیاست گذاران است منجر شود و ما ان شاءالله در آینده نزدیک با این اتفاقی که در حال انجام است و به تعبیری درمانی در بخش های مختلف اقتصادی کشور است واقعا بتوانیم یک اقتصاد مولد و بهره ور داشته باشیم که بعد به سایر مولفه های اقتصادی و سایر مسائلی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد بپردازیم.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این طرح یک ضرورت بود برای کشور و دولت شجاعت به خرج داد همه باید کمک کنیم با این حال اشکالاتی وجود دارد که این اشکالات را چه در سطح کلان، سطوح میانی و کف جامعه مدیران مربوطه باید تدبیر کنند، اجازه ندهند هیچ کمبودی به وجود بیاید.

,

نخعی عنوان کرد: در بحث یارانه ها گله مندی هایی وجود دارد که حتما باید به آنها رسیدگی شود.

,

وی خاطرنشان کرد: روز گذشته شنیدیم که رئیس جمهور محترم برای بازنگری بحث یارانه ها دستور داده بودند و گفته بودند مسئولان امر با مردم به طور شفاف صحبت کنند که چرا به یارانه به عده ای تخصیص یافته و به عده ای دیگر تخصیص نیافته است.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس جمهور دستور دادند که این مسائل با حساسیت دقیق تر رصد و شفاف به مردم اعلام شود که این مشکلات جزئی که وجود دارد برطرف شود و ان شاءالله آنچه مدنظر است زودتر اتفاق بیفتد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه