اخبار داغ

«آفت» جان درختان باغ شوکت آباد بیرجند را گرفت/وعده‌های اوقاف امیدی برای احیای دوباره موقوفه

«آفت» جان درختان باغ شوکت آباد بیرجند را گرفت/وعده‌های اوقاف امیدی برای احیای دوباره موقوفه
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه خشکسالی و آفات کرم‌خراط و سوسک سرشاخه‌خوار موجب شد خشکیدگی درختان میوه باغ شوکت‌آباد بیرجند شد،‌ گفت: هزینه کرد اداره اوقاف برای مبارزه با آفات هیچ سودی نداشت و درختان میوه به دلیل آفت زدگی از بین رفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه موقوفه باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند منفعتی و درآمدزا است نه انتفاعی، اظهار کرد: این موقوفه ۲ وقف نامه دارد که یکی ۱۲۳ سال و دیگری ۱۲۷ سال از تاریخ وقف آن می گذرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

وی با اشاره به اینکه نیت این موقوفه هزینه‌کرد درآمدزایی آن برای مدرسه علمیه عبدالعلی خان و حسینیه امام رضا(ع) است، افزود: موقوفه شوکت آباد ۲۵ نیت برای تعزیه داری حضرت علی(ع)، تعزیه داری و عزاداری برای امام حسین(ع) و تعزیه خوانی حضرت عباس(ع)، امام جماعت، خطیب و مؤذن و خادمین و معلمین در مدرسه عبدالعلی خان، اقامه روضه خوانی در صبح های پنج شنبه، اطعام، ۶۰ نفر از فقرا، روشنایی حجرات، مدرسین و طلاب، ولادت و شهادت ائمه معصومین در حسینیه امام رضا(ع)، عزاداری امام حسین(ع) در محرم و صفر و هزینه ها و مخارج این حسینیه است.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه مردم از خشک شدن درختان باغ، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های متمادی و تغییر اقلیم و از چند سال پیش هم کرم خراط و هم سوسک سرشاخه‌خوار درختان میوه وارد این باغ شده و ما هر چه توان داشتیم با اصلاح و برش شاخه درختان و سم پاشی سعی کردیم این آفت ها را از باغ دور کنیم اما متاسفانه این مبارزه هیچ ثمری نداشت و مجبور به قطع درختان خشکیده شدیم؛ درختان میوه عمر مفید دارد و این هم مختص باغ شوکت آباد نیست و بسیاری از درختان قوی مثل گردو هم در سطح استان خشک شده و از بین رفته است.

,

به گفته وی درختان میوه باغ شوکت آباد که شامل ۶۰ درصد از درختان می‌شود به دلیل آفت زدگی از بین رفته است.

,

حجت الاسلام بخشی‌پور با بیان اینکه براساس نظر کارشناس رسمی دادگستری باید تمام درختان آفت زده و ریشه های آنان از باغ خارج و سوزانده شود، تأکید کرد: در همین راستا با همکاری میراث فرهنگی، اوقاف و سرمایه گذار بررسی خواهد شد که برای احیای باغ شوکت آباد چه نوع درختان مقاومی پس از حذف همه ریشه درختان خشک شده و آلوده به آفت کاشته شود.

,

وی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت باغ شوکت آباد در ۲ هفته گذشته با برگزاری نشستی در این باغ و عمارت با حضور معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، سرمایه گذار، فرماندار بیرجند و مدیرکل میراث فرهنگی استان مقرر شد ساماندهی سرسرای ورودی باغ، تکمیل و تجهیز ۱۰ اتاق مشرف به باغ به‌ عنوان فضا‌های اقامتی و تالار‌ها انجام شود و سرمایه‌گذار باغ و عمارت شوکت‌آباد طی مدت ۲ ماه آینده نسبت به راه‌اندازی و بهره‌برداری این مجموعه اقدام کند.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: همچنین اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محل ۲ میلیارد تومان اعتبارات پیش‌بینی‌شده در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان مرمت بنای استادسرا را در دستور کار خود قرار می‌دهد و سرمایه‌گذار نیز نسبت به تجهیز و راه‌اندازی آن اقدام خواهد کرد.

,

وی با اشاره به اینکه کاهش آبدهی قنات شوکت آباد از ۴۰ لیتر به ۲۰ لیتر در ثانیه، تصریح کرد: برای مدیریت بهینه و مطلوب آب با توجه به اقلیم حاکم بر این منطقه بحث آبیاری تحت فشار و نوین در دست اجرا قرار گرفته است و ۳۰ هکتار باغ جدید شامل درختان انگور، پسته، انار و عناب و گل محمدی در این منطقه ایجاد شده است.

,

حجت الاسلام بخشی‌پور در  ادامه سخنانش با بیان اینکه درآمد موقوفات استان از ۱۱ میلیارد تومان در سال ۹۷ اکنون به ۴۱ میلیارد تومان رسیده است، خاطر نشان کرد: خراسان جنوبی از نظر وقف جدید در سطح کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

,

وی با اشاره به اینکه ما در اوقاف و امور خیریه به عنوان امین هستیم نه فاعل و مختار، گفت: در سطح استان خراسان جنوبی ۱۰ هزار و ۱۵۸ موقوفه، ۲۱ هزار و ۹۶۰ رقبه و ۱۵ هزار و ۵۲۸ نیت موقوفه داریم.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در اداره امور اوقاف سومین استان پهناور کشور با ۶۸ نیرو هستیم، تصریح کرد: با توجه به موقوفات و پراکندگی استان تعداد نیروهای اوقاف پاسخگو نیست لذا سازمان مجوزی برای تعیین امین و هیئت امنا برای موقوفات صادر کرده است و در حال حاضر حکم ۸۵ نفر به عنوان امین موقوفات استان گرفته ایم.

,

گفتنی است مجموعه باغ و عمارت تاریخی شوکت‌آباد یکی از آثار برجسته باستانی در خراسان جنوبی بوده که در فاصله پنج کیلومتری شرق شهر بیرجند در مسیر جاده بیرجند-زاهدان واقع شده‌است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه