اخبار داغ

سایه بی‌توجهی بر آثار تاریخی؛

میراث از یاد رفته؛ نبض مرمت و حیات بناهای تاریخی لرستان، کُند می‌زند

میراث از یاد رفته؛ نبض مرمت و حیات بناهای تاریخی لرستان، کُند می‌زند
لرستان یکی از تجلی‌گاه‌های تاریخ و تمدن غنی ایران زمین است اما تاریخ چندین هزار ساله این دیار مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، در استان لرستان مجموعه ای از سازه های تاریخی با قدمت صدها و هزاران سال پیش وجود دارد که تمدن و اوج هنر گذشتگان را نشان می دهد، آثاری که از آنها می توان به عنوان گنجی بسیار قدیمی یاد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

فرهنگ و تمدن را می توان در لابه لای هر یک از آثار تاریخی مشاهده کرد، آثار سر به فلک کشیده که طی سال های اخیر به دلیل کمبود اعتبار، خم شده اند، میراث هایی که گویا از یاد رفته و نبض هنر و تمدن گذشتگان بسیار کُند می زند.

,

در استان لرستان آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از این آثار بازدید می کنند، آثاری که توجه ویژه و رسیدگی به آنها می تواند زمینه را برای توسعه گردشگری فراهم نماید که در لرستان وجود صد پل با قدمت های قدیمی، قلعه تاریخی فلک الافلاک، خانه های تاریخی و مساجدی که عمرشان به قرن های پیش برمی گردد.

,

اما راه چاره حیات آثار تاریخی و حفاظت آنها برای رساندن به نسل های بعدی، مستلزم تزریق اعتبار است تا با مرمت بتوان این بناها را نگهداشت ولی متاسفانه طی سال های اخیر در دولت گذشته توجهی به این بخش نبود و آثار تاریخی از کمبود اعتبارات رنج می بردند.

,

,

, ,

خسارت ۵۷ میلیارد تومانی سیلاب

, خسارت ۵۷ میلیارد تومانی سیلاب, خسارت ۵۷ میلیارد تومانی سیلاب,

در سیل فروردین سال ۹۸ خسارت های بسیار سنگینی به آثار تاریخی وارد شد به طوری که حدود ۵۷ میلیارد تومان خسارت به آثار تاریخی وارد شد، پل های زیادی در مسیر سیل در سرازیری تخریب قرار گرفتند، خانه های تاریخی و سایر آثار هم از زخم سیل بی نصیب نمانده و آسیب هایی بر پیکر این آثار وارد شد.

,

زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: استان لرستان با توجه به ماهیت تاریخی بودن دارای آثار فراوان تاریخی فرهنگی است به طوری که تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

,

وی افزود: این آثار همگی نیازمند حفاظت و مرمت می باشند و با توجه به اعتبارات اندک میراث فرهنگی، همگی مرمتها در طول یک مدت مشخص کوتاه قابل اجرا نمی باشند.

,

معاون میراث فرهنگی لرستان تصریح کرد: مرمتها به صورت فصل به فصل انجام می گیرد و سالانه معمولا حدود ۳۰ تا ۴۰ فصل مرمت اضطراری بر روی بناهای سطح استان انجام می گیرد.

,

بهاروند با اشاره به اعتبارات سال گذشته برای مرمت آثار تاریخی، گفت: حدود سه میلیارد تومان اعتبار مرمتی طی یک سال گذشته برای مرمت آثار سطح استان تخصیص یافته است.

,

 وی بیان کرد: آثار تاریخی استان شامل پل ها، خانه های تاریخی، کاروانسراها، محوطه های تاریخی و حمام ها می باشند که تعداد زیادی از آنها به ثبت ملی رسیده و تعدادی دیگر نیز شناسایی شده و در اولویت ثبت ملی قرار گرفته اند و در مجموع تمامی این آثار تاریخی سالانه نیاز به مرمت وحفاظت و نگهداری دارند و با توجه به کمبود اعتبارات اختصاص یافته و تعداد زیاد آثار تاریخی، این میزان اعتبار جوابگوی مرمت کلیه آثار به صورت همزمان نمی باشد.

,

بهاروند عنوان کرد: در همین راستا با توجه به اعتباری که سالانه از منابع ملی و استانی تامین می شود بازدیدهایی توسط کارشناسان متخصص از آثار  استان انجام می گیرد و بسته به میزان در خطر بودن و نیاز به مرمت اضطراری اولویت بندی صورت می گیرد.

,

معاون میراث فرهنگی لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به طولانی بودن مدت مرمت و با توجه به کمبود اعتبارات معمولا هر اثر به نسبت آسیبی که به آن وارد شده و مساحت و حجم کار در صورت اعتبار کافی از شروع مرمت تا پایان، حدود یک تا سه سال زمان نیاز دارد تا به بهره برداری می رسد.

,

,

, ,

تخصیص ۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری

, تخصیص ۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری, تخصیص ۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری,

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: مهمترین مصوبه سفر ریاست جمهوری در بحث عمرانی، ساماندهی ومرمت مجموعه تاریخی فرهنگی فلک الافلاک به عنوان مهمترین اثر تاریخی استان بوده که بعد از سفر تاکنون ۵۰ میلیارد تومان برای ساماندهی ومرمت بناهای تاریخی ومحوطه این مجموعه تاریخی فرهنگی اختصاص داده شده است.

,

وی افزود: این میزان هزینه برای تملک عرصه و مغازه های اطراف قلعه، محوطه سازی، کف سازی، بازسازی ساختمان اتکا که هم اکنون به عنوان ورودی مجموعه، در حال استفاده قرار گرفته، تخصیص یافته است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد: همچنین از محل اعتبارات ۱۴۰۱ قرار است اعتباراتی برای مرمت آثار تاریخی اختصاص داده شود تا بتوان تعداد قابل توجهی از بناهای تاریخی ارزشمند استان را مرمت و حفاظت کرد.

,

قاسمی با اشاره به اعتبارات جبران خسارت سیل گفت: در خصوص اعتبارات جبران خسارت سیل هیچ گونه اعتباری اختصاص داده نشد.

,

آثار تاریخی به عنوان گنج هایی ارزشمند، نقش مهمی در رونق گردشگری دارند و نگهداری و مرمت از این آثار نیازمند تزریق اعتبار است که به نظر می رسد دولت جدید اراده جدی نسبت به موضوعات مختلف دارد که یکی از آن اختصاص اعتبار مصوبات سفر بوده و امید می رود نبض مرمت آثار تاریخی تُندتر شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه