اخبار داغ

جای خالی فعالان فرهنگی و انقلابی کف میدان در نشست با استاندار؛

تاکید بر انتصاب یک مدیرکل قوی برای حوزه فرهنگ خراسان جنوبی/ مطالبات اصلی و زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر نادیده گرفته شد

تاکید بر انتصاب یک مدیرکل قوی برای حوزه فرهنگ خراسان جنوبی/  مطالبات اصلی و زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر نادیده گرفته شد
در حالی نشست اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی با استاندار برگزار شد که بسیاری از هنرمندان نسبت به نحوه برگزاری این نشست، دعوت از افراد بصورت گزینشی و عدم توجه به مطالبات اصلی این حوزه گلایه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه نشست صمیمی استاندار با اصحاب فرهنگ و هنر خراسان جنوبی برگزار شد و در این نشست ۱۵۰ دقیقه ای، هنرمندان از ظرفیتها و مشکلات خود گفتند که نبود سالن مناسب برای رشته‌های مختلف هنری، کمبود اعتبار برای اجرای برنامه‌های هنری، عدم حمایت‌های لازم برای چاپ روزنامه‌ها و عدم توجه به ظرفیت‌های هنرمندان و تعطیلی برخی اماکن هنری از جمله  مهم ترین مواردی بود که اهالی هنر به آن اشاره و درخواست پیگیری حل موانع آن را داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست تصریح کرد که؛ انتظار داشتیم که در کنار دغدغه‌ها و کم ‌و کاستی که گفته شد، پیشنهادات، ایده‌های جدید و راهکارها برای حل آن هم ارایه می‌شد، بخشی دیگری هم نیاز به توجهات اعتباری دارد و باید در مباحث سفر دید و با همکاری و مساعدت دستگاه‌های متولی قابل حل است و بخش دیگر هم نیاز به پیگیری در سطح ملی دارد تا بتوانیم اعتباری برای خراسان جنوبی بگیریم.

,

وی افزود: تمام مشکلات مطرح شده در این نشست جمع‌بندی و احصاء شد و جلساتی تخصصی و ویژه با حضور سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی و مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی و با حضور دستگاه‌های متولی گذاشته خواهد شد تا مشکلات به صورت تخصصی و موردی بررسی قرار گیرد.

,

اما نحوه برگزاری این نشست، دعوت از افراد حاضر در جلسه و همچنین مباحثی که  به آن پرداخته شد، گلایه بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر را به دنبال داشت که برخی از این گلایه ها در فضای مجازی هم مطرح شد.

,

, ,

جای خالی هنرمندان واقعی در نشست با استاندار

, جای خالی هنرمندان واقعی در نشست با استاندار, جای خالی هنرمندان واقعی در نشست با استاندار,

ابوالفضل حسن پور مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر در خصوص این نشست، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: آنطور که بنده متوجه شدم؛ انتخاب افراد و دعوت از آنها برای حضور در این نشست توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام شده بود. اما نکته ای که وجود داشت؛ این بود که برای این نشست تنها از مسئولان انجمن های هنری دعوت شده بود، در حالی که باید از هنرمندان استان هم دعوت می شد.

,

وی با اشاره به اینکه توجیه اداره فرهنگ و ارشاد در خصوص این موضوع؛ دعوت از افراد کمتر بوده است، افزود: اما مسئولان انجمن ها از درد هنرمندان آزاد و موسسات تک منظوره چه می دانند؟ در واقع کسی که مسئولیت داشته باشد، نمی تواند از درد هنرمند برای متولیان بگوید، چرا که مسئول انجمن، غیر اقتصادی کار می کند اما هنرمندان بر پایه اقتصاد هنر کار می کنند.

,

اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی محروم از جذب تسهیلات تبصره ۱۸

, اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی محروم از جذب تسهیلات تبصره ۱۸, اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی محروم از جذب تسهیلات تبصره ۱۸,

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر گفت: البته تعدادی از افراد بخش خصوصی حوزه فرهنگ و هنر هم در این جلسه سخنرانی کردند، اما یکی از برگواران اعلام کرد که طرحی دارد که ۲۵۰ نفر کارآفرینی دارد، اما چطور در حالی که هیچ کدام از اهالی فرهنگ و هنر نتوانسته اند تسهیلات تبصره ۱۸ برای ایجاد اشتغال را جذب کنند، یک انجمن فرهنگی و هنری می تواند ۲۵۰ نفر کارآفرینی داشته باشد؟ این موضوع با هیچ عقل و منطقی جور در نمی آید. از طرف دیگر هم اکنون در سطح استان؛ همه به غیر از اهالی فرهنگ و هنر، تبصره ۱۸ را می گیرند.

,

حسن پور ادامه داد: همچنین یکی دیگر از دوستان بجای اینکه از مشکلات موسسات بگوید، از لغو کنسرت ها به دلیل دعوت از خواننده حاشیه دار سخن می گفت که البته خودشان هم مقصر بودند. اما ای کاش در کنار کنسرت و موسیقی، دغدغه های زیرساختی حوزه فرهنگ هم مطرح می شد.

,

وی با بیان اینکه متاسفانه به جای بیان خواسته ها، مشکلات و دغدغه های هنرمندان، فضای جلسه به سمت تعریف و تمجید پیش رفته بود، گفت: مطالباتی هم که مطرح شد در خصوص بیمه و مالیات بود، در حالی که ۲۰ سال است که اهالی فرهنگ و هنر این دردها را به جان خریده اند و هنوز هم این درد نانوشته را دارند.

,

, ,

غفلت از مطالبه برای زیرساخت های فرهنگی

, غفلت از مطالبه برای زیرساخت های فرهنگی, غفلت از مطالبه برای زیرساخت های فرهنگی,

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر با اشاره به اینکه متاسفانه در این جلسه هیچ کس به فکر مطالبات اساسی این حوزه و ایجاد زیرساخت های فرهنگی نبود، اظهارکرد: چرا اصحاب فرهنگ و هنر داد نزدند و از آقای استاندار مطالبه نکردند که در خصوص ۴۰۰ هکتار زمین بنیاد مستضعفان که در سطح شهر آزاد شده، اداره کل راه و شهرسازی مکلف شود که در این اراضی، سرانه فرهنگی را هم ببیند تا مشکلات موسسات فرهنگی و هنری، رسانه ها و خبرنگاران حل شود؟ در حالی که اگر به هر مجموعه ۲۰۰ متر زمین داده شود، مشکلاتشان حل می شود. بنده بیش از ۲۰ سال است که به دنبال زمین فرهنگی هستم، اما متاسفانه هنوز تعاریف زمین فرهنگی هم در استان انجام نشده است.

,

او ادامه داد: چرا فرهنگ و ارشاد علی رغم سفارش قبلی؛ برای دریافت زمین در پارک جنگلی مطالبه نکرد تا با استفاده از سازه های پیش ساخته، آن را در اختیار مجموعه های فرهنگی، هنری و رسانه ای قرار دهد؟

,

وی بیان کرد: یکی از مطالباتی که نیاز بود مطرح شود، این بود که از زمین های بند دره برای ایجاد سن نمایش روباز درخواست شود، اما متاسفانه این مطالبه هم بر زمین ماند و توسط مسئولان ارشاد یا هنرمندان تئاتر مطرح نشد.

,

حسن پور گفت: یکی از موارد دیگری که باید مورد مطالبه قرار می گرفت، در اختیار قراردادن فضاهای تاریخی متعلق به بنیاد مستضعفان به عنوان فرهنگ سرا به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مورد استفاده قرار گرفتن توسط هنرمندان است.

,

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر افزود: متاسفانه هیچ کدام از اهالی فرهنگ و هنر از آقای شهردار نپرسید که شما به عنوان متولی قسمتی از فرهنگ و هنر شهر بخصوص در حوزه زیرساخت ها، غیر از ساخت سالن فرهنگسرا و برگزاری چندتا جشن که در برخی از موارد هم برخلاف موازین بوده است، چه کاری انجام داده اید؟

,

وی تصریح کرد: متاسفانه هیچ کس این سوالات را نپرسید و خیلی از مطالبات این حوزه انجام نشد که این موضوع باعث سرشکستگی اصحاب فرهنگ و هنر است و برای بنده هم که بیست و اندی سال در حوزه فرهنگ و هنر کار می کنم، خیلی سنگین بود.

,

سخنران ها و سخنرانی های تکراری

, سخنران ها و سخنرانی های تکراری, سخنران ها و سخنرانی های تکراری,

حسن پور بیان کرد: در این نشست تنها به مطالباتی پرداخته شد که اگر در دوره های قبل هم جلسه ای با حضور استاندار برگزار شده، مطرح شده و هیچ چیز خاص و جدیدی به آن افزوده نشده بود. در واقع هم سخنران ها و هم سخنرانی ها و مطالبات تکراری بود که این موضوع گلایه هنرمندان را به دنبال داشت.

,

او افزود: متاسفانه در این نشست هنرمندان مستقل و موسسات تک منظوره هنری دیده نشدند، اما ای کاش از هنرمندان مستقل هم دعوت می شد تا دغدغه هایشان را مطرح کنند.

,

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر ادامه داد: یکی از نکات اشتباهی که در برگزاری این جلسه به چشم می خورد، این بود که فعالان بخش قرآنی و فعالان بخش فرهنگ وهنر، همه با هم و در غالب یک جلسه دعوت شده بودند، در حالی که دغدغه فعالان قرآنی فراتر از این جلسه بود و باید برای هر کدام از فعالان قرآنی و مسجد و فعالان فرهنگ و هنر نشست های جداگانه ای برگزار می شد.

,

, ,

انتخاب گزینشی افراد برای نشست با استاندار

, انتخاب گزینشی افراد برای نشست با استاندار, انتخاب گزینشی افراد برای نشست با استاندار,

یکی از هنرمندان استان هم که نخواست نامی از او برده شود نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: متاسفانه خیلی از هنرمندان انقلابی و ارزشی که هم اکنون در حوزه فرهنگ و هنر استان فعال هستند، گمنام مانده اند و در حالی که طی ۸ سال دوران تصدی دولت آقای روحانی کنار گذاشته شده بودند و توان و ظرفیت شان مورد توجه قرار نمی گرفت، اکنون هم علی رغم تغییر دولت، همچنان مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

,

وی افزود: این موضوع در نشست صمیمی استاندار با هنرمندان به وضوح قابل مشاهده بود، چرا که افرادی که به این نشست دعوت شده بودند، به طور گزینشی و از حلقه اطراف خود اداره کل ارشاد و یا دست اندرکاران قبلی آن، انتخاب شده بودند و فعالان فرهنگی انقلابی که در کف میدان هستند دعوت نشده بودند.

,

او بیان کرد: در حالی که خراسان جنوبی هنرمندان، خبرنگاران و نقادان خیلی خوبی دارد که زبان هنر را خوب می شناسند، اما متاسفانه جایگاه هنر و هنرمندان در استان ضعیف است و کسی قدردان آنها نیست، به همین دلیل هم همیشه در حاشیه بوده اند. در حالی که باید حرف این جوانان را که نقش موثری در حوزه فرهنگ و هنر دارند را شنید.

,

, ,

لزوم انتخاب و انتصاب یک مدیرکل قوی برای حوزه فرهنگ

, لزوم انتخاب و انتصاب یک مدیرکل قوی برای حوزه فرهنگ, لزوم انتخاب و انتصاب یک مدیرکل قوی برای حوزه فرهنگ,

این هنرمند گفت: امروز دغدغه و خواسته هنرمندان انقلابی و ارزشی استان از آقای استاندار این است که در ابتدا یک مدیرکل قوی برای سکانداری فرهنگ و ارشاد استان انتخاب شود تا شاید اندکی از دغدغه ها و مشکلات این حوزه کاسته شود.

,

وی تصریح کرد: همچنین ضروری است که آقای استاندار حلقه اطرافیان خودش را هم مورد بازبینی قرار دهد و مراقب افرادی که نه تنها روحیه انقلابی نداشته بلکه جزو مدیران تندرو در دولت قبل بوده اند و اکنون هم با حضور در حلقه نزدیکان، نشست های آقای استاندار را برنامه ریزی و مهندسی می کنند، باشد.

,

در خصوص توضیح در مورد این دغدغه های هنرمندان استان، با سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تماس گرفته شد که متاسفانه موفق به برقراری ارتباط نشدیم.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه