اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

جشنواره هفتاد و پنجم «کن» با رنگ و بوی ایرانی

جشنواره هفتاد و پنجم «کن» با رنگ و بوی ایرانی
اخبار جشنواره سینمایی امسال کن به دلیل حضور چند چهره شاخص ایرانی در این فستیوال در مقایسه با سال های گذشته، رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته و شاید به همین دلیل توجهات بیشتری را به خود جلب کند.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هفتاد و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن فرانسه از ۲۷ اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرده و تا ۷ خرداد ماه ادامه دارد. امسال به دلیل حضور چند چهره شاخص ایرانی در این فستیوال در مقایسه با سال های گذشته، اخبار و حاشیه های این جشنواره شاید برای رسانه های ما رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اصغر فرهادی فیلمساز اسکاری کشورمان یکی از داوران این رویداد سینمایی است؛ وی در کنار «ونسان لیندون» (رئیس هیات داوران)، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکونه»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه»، فیلم های بخش رقابتی اصلی هفتاد و پنجمین دوره این رویداد سینمایی را داوری خواهند کرد.

, .,

, , ,

 بخش نگاهی نو، خارج از مسابقه، سینه فونداسیون و فیلم کوتاه، بخش های موازی این جشنواره همچون بخش کلاسیک و دوربین زرین، دو هفته کارگردانان و هفته منتقدان همگی از بخش های مختلف این جشنواره قدیمی اروپایی به شمار می روند اما رویداد اصلی این جشنواره، بخش مسابقه آن است که امسال 18 فیلم برای جایزه «نخل طلا»ی کن با یکدیگر به رقایت می پردازند.

,

فیلم های بخش رقابت اصلی  

, فیلم های بخش رقابت اصلی  ,

«برادران لیلا» ساخته سعید روستایی

,

«ایئو» به کارگردانی یرژی اسکولیموفسکی

,

«همسر چایکوفسکی» به کارگردانی کریل سربرنیکوف

,

«پسری از بهشت» به کارگردانی تاریک صالح

,

«حاضر شدن» به کارگردانی کلی رایکارد

,

«تصمیم به ترک» به کارگردانی پارک چان ووک

,

«مثلث غم» به کارگردانی روبن اوستلوند

,

« RMN » به کارگردانی کریستین مونگیو

, RMN ,

«نوستالژی» به کارگردانی ماریو مارتونه

,

«کارگزار» به کارگردانی کورئیدا هیروکازو

,

«زمان آرماگدون» به کارگردانی جیمز گری

,

«نزدیک» به کارگردانی لوکاس دونت

,

«برادر و خواهر» به کارگردانی آرنو دپلشن

,

«ستاره‌ها در ظهر» به کارگردانی کلر دنی

,

«توری و لوکیتا» به کارگردانی ژان پیر دارن و لوک داردن

,

«جرائم آینده» به کارگردانی دیوید کراننبرگ

,

«درختان بادام» به کارگردانی والریا برونی تدسکی

,

«عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی

,

, ,

«برادران لیلا» موفق می شود؟!

, «برادران لیلا» موفق می شود؟!,

سعید روستایی پس از موفقیت های خود در سینمای ایران با دو فیلم «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» حالا با آخرین ساخته خود «برادران لیلا» راهی کن شده و این فیلم حالا یکی از 18 فیلم بخش اصلی این جشنواره است تا چالشی جدید برای این کارگردان جوان سینمای ایران باشد. ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، پیمان معادی و سعید پورصمیمی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

, .,

, , ,

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: لیلا در ۴۰ سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده است. در کشوری که در چنگال تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی گرفتار شده است، خانواده دائما با هم بحث می‌کنند و به خاطر بدهی‌ها سرکوب می‌شوند. لیلا در حالی که برادرانش در تلاش برای گذراندن زندگی خود هستند، نقشه‌ای می‌کشد: راه‌اندازی یک تجارت خانوادگی که آن‌ها را از فقر نجات دهد.

, :, .,

در حالی که آن‌ها به شدت به حمایت مالی نیاز دارند، لیلا متوجه می شود که پدرشان، اسماعیل، مخفیانه یک میراث خانوادگی (مقداری سکه) را پنهان کرده است. کشف لیلا باعث هرج و مرج در خانواده شکننده آن‌ها می‌شود. با بدتر شدن وضعیت سلامتی پدر، اقدامات هر یک از اعضای خانواده به تدریج خانواده را یک قدم به سمت انفجار نزدیک می‌کند.

, ., .,

«برادران لیلا»، فیلم دو ساعت و چهل ‌و پنج دقیقه‌ای سعید روستایی که از طولانی‌ترین فیلم‌های امسال جشنواره کن است، روزهای ۲۶، 27 و 28 می (5،6 و7 خرداد) در جشنواره اکران می‌شود.

, .,

حاشیه هایی برای اکران در ایران

, حاشیه هایی برای اکران در ایران,

, , ,

همزمان با انجام آخرین مراحل آماده‌سازی فیلم «برادران لیلا» برای حضور در جشنواره کن، سعید روستایی از برنامه‌ریزی سازندگان برای اکران این فیلم بلافاصله بعد از جشنواره کن خبر داد.

, .,

این کارگردان در صفحه مجازی خود نوشت: «در تلاش هستیم بتوانیم بلافاصله بعد از جشنوا‌ره‌ کن فیلم را اکران کنیم تا لذت تماشای فیلم در کنار شما را هرچه زودتر دوباره تجربه کنیم.»

,

اما این فیلم که بدون اخذ پروانه نمایش از سوی سازمان سینمایی، قرار است برای اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآید، گویا برای اکران در ایران دچار مشکلاتی خواهد شد؛ نیمه های اردیبهشت ماه بود که محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور درخصوص فیلم هایی که بدون دریافت پروانه نمایش از این سازمان، در جشنواره‌های خارجی شرکت می کنند، توضیحاتی داد.

, . ,

رییس سازمان سینمایی در این‌باره گفت: «حضور بین‌المللی سینمای ایران، قطعا، یکی از ارکان مهم پیکره سینمای ملی ماست که در سپهر سیاست‌گذاری مدیریت سینمای کشور، جایگاهی ویژه‌ دارد. برای این مهم، به زودی آئین‌نامه روشن و شفافی به عنوان راهبرد بین‌المللی سازمان سینمایی تدوین و اعلام خواهد شد. آن‌چه درباره حضور فیلم‌های بخش خصوصی در جشنواره‌های جهانی مهم است، رعایت آیین‌نامه‌های قانونی و دستورالعمل‌های اجرایی است که متاسفانه، در سال‌هایی در مقام اجرا و نظارت، دچار مسامحه و سهل‌انگاری شده است.»

, ., .,

به گفته خزاعی، قطعا بنابه نص صریح آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها، هرگونه حضور و نمایش فیلم سینمایی در مجامع و جشنواره‌های خارجی، مستلزم اخذ پروانه نمایش است و قانون بر این امر صراحت دارد و قطعا، تخلف تهیه‌کنندگان در این زمینه، موجب خدشه در صدور پروانه نمایش، اکران و تولیدات بعدی کارگردان و تهیه‌کننده خواهد شد.

, .,

حالا باید منتظر ماند تا پس از جشنواره کن، تکلیف پروانه نمایش و اکران «برادران لیلا» به کجا ختم خواهد شد.

,

عنکبوت نامقدس کن

, عنکبوت نامقدس کن,

, , ,

اما «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی کارگردانی ایرانی-سوئدی از دیگر فیلم های بخش اصلی این جشنواره است.

,

فیلم فارسی‌ زبان «عنکبوت مقدس» به عنوان محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئد و دانمارک که درباره سعید حنایی قاتل زنجیره‌ای زنان در مشهد است، در کشور اردن و با بازی زهرا امیر ابراهیمی ساخته شده است؛ بازیگری که با ایجاد حاشیه های زیادی در خصوص زندگی شخصی اش، سال هاست که در خارج از ایران زندگی می کند.

,

این فیلم که دیروز در جشنواره کن به نمایش درآمده است، به گفته برخی منتقدین، فضای غیر واقعی و اغراق آمیزی از جامعه ایرانی به نمایش گذاشته است، هرچند با تمجید بعضی منتقدین حاضر در جشنواره نیز همراه بوده است.

,

تاکنون از این ماجرا چند سال پیش یک مستند به نام «و عنکبوت آمد» ساخته مازیار بهاری که شامل مصاحبه با او، فرزند و خانواده اوست ساخته شده و ابراهیم ایرج زاد نیز در سال 98 فیلمی سینمایی از این ماجرا ساخت که محسن تنابنده نقش اصلی را در این فیلم برعهده داشت.

,

از سوی دیگر فیلم سینمایی «هرمان» ساخته علی بهراد با نقش آفرینی لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان نیز به عنوان یکی از ۷ فیلم بلند در بخش مسابقه هفته منتقدین جشنواره کن به نمایش گذاشته می‌شود. گلشیفته فراهانی نیز به خاطر بازی در فیلم «برادر و خواهر» ساخته «آرنو دلپشن» همراه با ماریون کوتیار بازیگر برنده اسکار در بخش اصلی جشنواره حضور دارد.

, .,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه