اخبار داغ

مستندساز جوان محمدشهری:

جشن فیلم کوتاه و عکس، برگ زرینی در حوزه فرهنگی استان البرز است/ مسئولین از جوانان محمدشهر حمایت کنند

جشن فیلم کوتاه و عکس، برگ زرینی در حوزه فرهنگی استان البرز است/ مسئولین از جوانان محمدشهر حمایت کنند
محمدمهدی خدابنده: این رویداد بزرگ استانی می تواند برگ زرینی در حوزه فرهنگی استان البرز به شمار آید؛ طی این سال ها از جوانانی چون من حمایت های لازم نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ روز گذشته (یکشنبه ۱ خرداد)، نخستین جشن فیلم کوتاه و عکس استان البرز به کار خود پایان داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
این رویداد مهم فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت ماه، با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، انجمن سینمای جوانان استان و مشارکت خانه هنرمندان کرج، همزمان با چهاردهمین هفته فیلم و عکس آغاز شد و پردیس سینمایی اکومال و مهراد مال کرج، چهار روز متوالی پذیرای علاقمندان به این رویداد هنری بودند.
,
 
,
مستند "میم مثل مادر" ساخته هنرمند جوان محمدشهری، از جمله فیلم های کوتاه منتخب این جشنواره بود که در پردیس سینمایی "اکو مال" به اکران در آمد.
,
 
,
در ادامه، گفت و گوی ما با سازنده فیلم کوتاه "میم مثل مادر" را می خوانید:
,
 
,
- لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
, - لطفا خودتان را معرفی بفرمایید., - لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.,
 
,
محمدمهدی خدابنده، متولد سال ۷۹، از بومیان محمدشهر کرج و عضو "انجمن سینما جوان" استان البرز هستم. در حال حاضر، ترم پایانی رشته مکانیک خودرو دانشگاه فنی و حرفه ای شهید بهشتی را می گذرانم و در سال ۱۴۰۰ نیز موفق به کسب عنوان جوان موفق استان البرز در حوزه فرهنگی و اجتماعی شدم .
,
 
,
- موضوع مستند ساخته شما چیست و تولید آن چه مدت زمان برد؟
, - موضوع مستند ساخته شما چیست و تولید آن چه مدت زمان برد؟, - موضوع مستند ساخته شما چیست و تولید آن چه مدت زمان برد؟,
 
,
محمدمهدی خدابنده: موضوع مستند کوتاه "میم مثل مادر" صبر و از خودگذشتگی است و تولید آن از ایده تا اجرا دو ماه به طول انجامید.
,
 
,
- چه چیزی موجب شد تا شما این موضوع را برای مستند خود انتخاب کنید؟
, - چه چیزی موجب شد تا شما این موضوع را برای مستند خود انتخاب کنید؟, - چه چیزی موجب شد تا شما این موضوع را برای مستند خود انتخاب کنید؟,
 
,
محمدمهدی خدابنده: تمایلم به نشان دادن زندگی قهرمانان بی نام و نشانی که در حوالی ما زندگی می کنند و همین طور به تصویر در آوردن صبر و از خودگذشتی یک مادر که همیشه قصه ای باشکوه و تماشایی است، منجر به انتخاب این موضوع شد.
,
 
,
- از نگاه شما دلیل و معیار انتخاب هیئت داوران برای اکران "میم مثل مادر" چه بود؟
, - از نگاه شما دلیل و معیار انتخاب هیئت داوران برای اکران "میم مثل مادر" چه بود؟, - از نگاه شما دلیل و معیار انتخاب هیئت داوران برای اکران "میم مثل مادر" چه بود؟,
 
,
محمدمهدی خدابنده: هیئت داوران برای انتخاب هر فیلم مقیاس های مختلفی دارند و  فیلم ها اغلب از نگاه افراد مختلفی انتخاب شده که طبیعتا در یک یا چند مورد اشتراک سلیقه وجود داشته است. اما اگر بخواهم از دیدگاه خودم به دلیل انتخاب فیلم "میم مثل مادر" اشاره کنم، ساده و روان بودن آن و اینکه جدای از شکل ساختاری و فنی، دقیقا زندگی واقعی قهرمانان فیلم را نشان داده، می تواند نقطه قوت آن برای انتخاب باشد.
,
 
,
- آیا این فیلم نخستین فیلم تولیدی شما بود؟
, - آیا این فیلم نخستین فیلم تولیدی شما بود؟, - آیا این فیلم نخستین فیلم تولیدی شما بود؟,
 
,
محمدمهدی خدابنده: بله؛ البته من پیش تر تولید محتوا در قالب های مختلف تصویری را داشتم و از عکاسی تا ساخت کلیپ و نماهنگ را در کارنامه هنری ام دارم، اما ساخت فیلم کوتاه داستانی "میم مثل مادر" که در واقع مستندوار تولید شده است، اولین فیلم کوتاه بنده به حساب می آید.
,
 
,
- به نظر شما دشوارترین بخش تولید فیلم کوتاه مستندوار کدام بخش است؟
, - به نظر شما دشوارترین بخش تولید فیلم کوتاه مستندوار کدام بخش است؟, - به نظر شما دشوارترین بخش تولید فیلم کوتاه مستندوار کدام بخش است؟,
 
,
محمدمهدی خدابنده: راستش، ساخت مستند دشواری های خاص خودش را دارد و  چون مستندها واقعی هستند و ما در آن شخصیت سازی نمی کنیم؛ همین امر، سختی تولید را چند برابر می کند. با این وجود، از نظر من انتخاب سوژه و داستان مهمترین و دشوارترین مرحله تولید فیلم کوتاه مستندوار است.
,
 
,
- استقبال مردم از جشن فیلم کوتاه استان و فیلم اکران شده خودتان را چطور دیدید؟
, - استقبال مردم از جشن فیلم کوتاه استان و فیلم اکران شده خودتان را چطور دیدید؟, - استقبال مردم از جشن فیلم کوتاه استان و فیلم اکران شده خودتان را چطور دیدید؟,
 
,
محمدمهدی خدابنده: به طور کلی، برای پاسخ به این سوال باید بگویم، تبلیغات و فرهنگ سازی در این سال ها در حوزه فیلم کوتاه و تولیدات فیلم سازان جوان نسبت به فیلم های بلند، بسیار  کم تر بوده و اغلب مردم شاید شناخت کافی از این حوزه را نداشته باشند، اما با توجه به اینکه فیلم من در سانس اول (صبح) اکران شد و بسیاری از علاقمندان به این حوزه نیز در آن ساعات امکان حضور نداشتند؛ به لطف خدا استقبال خوب و قابل قبولی از "میم مثل مادر" صورت گرفت.
,
 
,
- برای آینده هنری خود چه برنامه ای در نظر دارید؟
, - برای آینده هنری خود چه برنامه ای در نظر دارید؟, - برای آینده هنری خود چه برنامه ای در نظر دارید؟,
 
,
محمدمهدی خدابنده: برنامه ام برای آینده ای نه چندان دور، ایجاد موسسه چند منظوره فرهنگی و هنری است تا در زمینه های مختلف رسانه ای از قبیل گویندگی، نویسندگی اجرا و خبرنگاری و... تربیت هنرجو داشته باشم و بتوانم آثار فاخری را با همراهی اعضا گروه تولید کنم. البته در زمینه فیلمسازی هم تلاش برای  کسب مقام در جشنواره های کشوری و بین المللی از جشنواره فجر و تهران گرفته تا جشنواره کن و اسکار را در برنامه هنری خود دارم.
,
 
,
- لطفا بفرمایید از نگاه شما نخستین جشنواره فیلم کوتاه البرز چه نقاط ضعف و قوتی داشت؟
, - لطفا بفرمایید از نگاه شما نخستین جشنواره فیلم کوتاه البرز چه نقاط ضعف و قوتی داشت؟, - لطفا بفرمایید از نگاه شما نخستین جشنواره فیلم کوتاه البرز چه نقاط ضعف و قوتی داشت؟,
 
,
محمدمهدی خدابنده: شیوع بیماری کرونا در این سال ها، رویدادهای فرهنگی و هنری را در تمام کشور و به تبع آن در استان البرز تحت الشعاع خود قرار داد و از نظر من، پس از سه سال درگیری با این بیماری منحوس و کم کاری های پیش آمده و ناخواسته در عرصه های هنری، این رویداد بزرگ استانی می تواند برگ زرینی در حوزه فرهنگی استان البرز به شمار آید و بسیار نیز قابل تحسین است؛ اما اگر بخواهم به نقاط ضعف جشنواره هم اشاره ای داشته باشم، باید بگویم که مهمترین نقطه ضعف، زمان بندی پخش فیلم ها و اطلاع رسانی محدود از برگزاری چنین رویداد هنری خوبی در سطح استان بود.
,
 
,
البته بنده از این طریق از تمامی کسانی که برای پیشبرد این اتفاق ارزشمند زحمت کشیدند صمیمانه قدردانی می کنم و چون اینجا نام بردن از تمام دست اندرکاران جشنواره ممکن نیست به طور کلی از تک تک آن ها نهایت سپاس و قدردانی را ابراز می کنم و البته امیدوار به استمرار این قبیل اتفاقات فرهنگی و هنری شایسته، با وجود بزرگواران دغدغه مندی چون آن ها در سطح استان هستم. امیدوارم امسال همه سازمان ها و نهادهای فرهنگی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی انجمن سینما جوانان و حتی شوراهای اسلامی و شهرداری های مناطق مختلف و... کنار قشر فرهنگی و هنرمندان بایستند تا شاهد اجرای برنامه های خوب و شایسته ای در این عرصه در استان البرز باشیم.
,
 
,
- شما به نبود حمایت کافی از سوی سازمان ها و نهادهای فرهنگی اشاره کردید، با این وجود اوضاع فرهنگی و هنری استان البرز و به طور خاص محمدشهر را چطور می بینید؟
, - شما به نبود حمایت کافی از سوی سازمان ها و نهادهای فرهنگی اشاره کردید، با این وجود اوضاع فرهنگی و هنری استان البرز و به طور خاص محمدشهر را چطور می بینید؟, - شما به نبود حمایت کافی از سوی سازمان ها و نهادهای فرهنگی اشاره کردید، با این وجود اوضاع فرهنگی و هنری استان البرز و به طور خاص محمدشهر را چطور می بینید؟,
 
,
محمدمهدی خدابنده: متاسفانه، مشکلات و کمبود حمایت کافی مسئولین در عرصه های فرهنگی و هنری در برخی نقاط  همواره بوده و هست، اما در این میان آنچه مهم است فعالیت هنرمندان متعهد با وجود این کاستی ها است و البته استفاده از این سرمایه های ارزشمند در راستای تحقق اهداف فرهنگی که اغلب نادیده گرفته می شود برای جامعه سودمند است. شهر محمدشهر هم از این مقوله مستثنی نیست و در این سال ها می توان گفت از جوانانی چون من حمایت های لازم نشده است. در واقع، در مورد شخص بنده هر موفقیتی کسب شده به پشتوانه یک گروه فرهنگی و هنری مستقل و با حمایت های خانواده عزیزم و همراهانی که به من لطف داشتند و در این مسیر در کنار من بودند رقم خورده است. از تک تک آنها صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.
,
 
,
- به عنوان سخن پایانی؛ لطفا بفرمایید برای جوانان و دوستداران فیلمسازی چه صحبتی دارید؟
, - به عنوان سخن پایانی؛ لطفا بفرمایید برای جوانان و دوستداران فیلمسازی چه صحبتی دارید؟, - به عنوان سخن پایانی؛ لطفا بفرمایید برای جوانان و دوستداران فیلمسازی چه صحبتی دارید؟,
 
,
به نظر من دوران جوانی، دوران طلایی زندگی هر فرد به شمار می آید و جوانانی که در حوزه های فرهنگ و هنر فعالیت دارند باید دقت کنند که به اصطلاح بی گُدار به آب نزنند! آن ها حتما باید در این عرصه با تحصیل آموزش های لازم و استفاده از تجربه های موفق به طور حرفه ای کسب مهارت کنند تا در این مسیر پرفراز و نشیب استوار بمانند و به موفقیت برسند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه