اخبار داغ

بعد ازکرونا چشم‌مان به آبله میمون روشن؛

زنگ خطر مشاهده آبله میمون در مناطقی غیر از کشورهای گرمسیری

زنگ خطر مشاهده آبله میمون در مناطقی غیر از کشورهای گرمسیری
آبله میمون یک بیماری ویروسی، ازجمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، بیشترین شیوع این بیماری در کشورهای نزدیک خط استوا و کشورهای آفریقایی با آب و هوای گرم دیده شده است اما اخیرا بیماری آبله میمون در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و چند کشور اروپایی مثل اسپانیا و انگلیس نیز گزارش شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ درست در روزهایی که به نظر می‌رسد کرونا را آن هم با تلفات شکست داده‌ایم رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داده باید مراقب شیوع آبله میمون باشیم.
 
سازمان بهداشت جهانی حدود 80 مورد ابتلا به آبله میمونی و شیوع آن در 11 کشور ازجمله اسپانیا و انگلیس را تایید کرده است و متخصصان بر رصد مسافران ورودی از این کشورها به ایران تاکید دارند.
 
نکته عجیب اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است شیوع بیماری آبله میمونی غیرمعمول است زیرا در کشورهایی شایع شده است که ویروس آندومیک نیست البته متخصصان جهانی اعلام کرده‌اند دنیا در آستانه شیوع سراسری یک بیماری دیگر نیست و خطر آبله میمون برای عموم مردم کم است.
 
ضمن اینکه ثابت شده است که واکسیناسیون علیه آبله می‌تواند تا 85 درصد از  در پیشگیری از آبله میمون موثر باشد.
 
آبله میمون به عنوان یک بیماری ویروسی علائمی مثل آنفولانزا دارد و منجر به بروز عوارض پوستی می‌شود، دوره نهفتگی آن حداقل 6 تا 13 روز است و دوره تهاجم اولیه آن با تب، سردرد شدید، تورم غدد لنفاوی، کمر درد، درد عضلانی و کمبود انرژی تا پنج روز به طول می‌انجامد، موارد شدید این بیماری بیشتر در بین کودکان اتفاق می‌افتد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز؛,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

میزان اثرگذاری واکسن آبله بر "آبله میمونی"
 
دکتر مسعود یونسیان در گفت‌وگو با رسانه‌ها ‌ درباره بیماری آبله میمونی که تاکنون در ۱۲ کشور جهان مواردی از آن گزارش شده است، اظهار کرد: آبله میمونی یک بیماری ویروسی بوده و توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود که یکی از اعضای خانواده ویروس‌های آبله است.
 
وی افزود: افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، بثورات پوستی و تاول‌هایی روی برخی نقاط پوست‌شان ایجاد می‌شود و تماس با افراد آلوده می‌تواند منجر به انتقال و سرایت این بیماری شود.
 
این اپدمیولوژیست با بیان اینکه به نظر می‌رسد آبله میمونی خیلی شدید نباشد و حداقل گزارشات اولیه آن حکایت از شدت بالای این بیماری ندارند، گفت: باید منتظر بمانیم تا اطلاعات بیشتری از این بیماری منتشر شود و ببینیم که مبتلایان چه سرنوشتی پیدا می‌کنند.
 
یونسیان گفت: باید توجه کرد که برخی بیماری‌های ویروسی بازپدید هستند؛ یعنی در گذشته بودند، از بین رفتند و در حال حاضر مجددا ظاهر شدند و ما از آن‌ها دانش قبلی داریم. بیماری آبله میمونی هم جزو بیماری‌های بازپدید محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته میزانی از شیوع را داشته است. با این حال اکنون در شرایط جدید شیوع این بیماری باید منتظر باشیم تا اطلاعات بیشتری کسب شود.
 
وی درباره امکان انجام واکسیناسیون علیه آبله میمونی، ادامه داد: آنچه که اکنون درباره پیشگیری از آبله میمونی مطرح شده، این است که کسانیکه واکسن آبله تزریق کرده‌اند تا درجات قابل ملاحظه‌ای در برابر آبله میمونی هم مصون هستند، اما اینطور نیست که واکسن اختصاصی این بیماری باشد. واکسن آبله به صورت غیر اختصاصی میزان مصونیت بدن را در برابر آبله میمونی تا درجات قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.
 
این اپدمیولوژیست با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم که آبله میمونی می‌تواند به پاندمی و همه‌گیری در جهان بدل شود یا خیر، گفت: بهترین کاری که معمولا باید برای مقابله با بیماری‌های نوپدید و بازپدید انجام داد، مراقبت است.
 
یونسیان عنوان کرد: مراقبت به این معنا که داده‌های مرتبط با بیماری را به صورت مرتب و سیستماتیک ثبت کرده و در زمان‌ها و مکان‌های مختلف باهم مقایسه کرده و بسته به اطلاعاتی که کسب می‌کنیم، ‌در زمان مناسب مداخله کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: برای همه بیماری‌های واگیر نمی‌توان نسخه واحدی پیچید، البته الفبای کار که همان مراقبت و تصمیم‌گیری به موقع و مرحله به مرحله بر اساس داده‌های متقن است، یکسان است.
 
این اپدمیولوژیست اضافه کرد: مسؤولان وزارت بهداشت باید سیستم مراقبت را با استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های روزآمد در کشور توسعه داده و از این بستر برای تهیه اطلاعات استفاده کنند.
 
یونسیان با بیان اینکه مسئولیت این مراقبت در کشور ما با سیستم شبکه بهداشتی است، گفت: متاسفانه سیستم‌های شبکه بهداشت روزآمد نبوده و با فناوری اطلاعات به اندازه کافی همخوان نیستند که باید در این زمینه توجه شود.

, میزان اثرگذاری واکسن آبله بر "آبله میمونی" ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

تاکنون هیچ موردی از بیماری آبله میمون در کشور مشاهده نشده است
 
ارسلان خالدی فر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: تاکنون هیچ موردی از بیماری آبله میمون در کشور مشاهده نشده است و طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر مورد مشکوکی در این خصوص باید بررسی شود.
 
وی درخصوص سرایت پذیری بیماری آبله میمون افزود: تماس با حیوان آلوده، تماس با جسد و یا خوردن گوشت آن، گازگرفتگی یا خراش پوست توسط حیوان آلوده و قطرات تنفسی، عطسه یا سرفه انسان مبتلا ازجمله راه‌های انتقال این بیماری است.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه آبله میمون بیماریی ویروسی از گروه ویروس ابله انسانی است، ادامه داد: در 15 کشور دنیا 197 مورد مشکوک این بیماری دیده و 108 مورد تشخیص قطعی ابتلا به آن داده شده است.
 
خالدی فر عنوان کرد: برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررسی افراد مشکوک به این بیماری است، همچنین درخصوص پیشگیری و درمان این بیماری متن راهنمایی تهیه شده است که قرار است در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: پیش‌بینی‌ها این است که آبله میمون همه‌گیر نخواهد شد و لذا جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

, تاکنون هیچ موردی از بیماری آبله میمون در کشور مشاهده نشده است,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

واکسن آبله و واکسن ویروس واکسینیا بر روی آبله میمون اثرگذار است
 
دکتر ناصر خسروی متخصص عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: آبله میمون یک بیماری ویروسی، ازجمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.
 
وی افزود: بیشترین شیوع این بیماری در کشورهای نزدیک خط استوا و کشورهای آفریقایی با آب و هوای گرم دیده شده است.
 
متخصص عفونی و گرمسیری ادامه داد: اخیرا بیماری آبله میمون در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و چند کشور اروپایی مثل اسپانیا و انگلیس نیز گزارش شده است.
 
خسروی عنوان کرد: آبله میمون توسط ترشحات تنفسی و تماس از نزدیک منتقل می‌شود، حتی وسایلی که به این ویروس آلوده می‌شوند می‌توانند این بیماری را منتقل کنند، انتقال انسان به انسان هم ممکن است اما در فاصله نزدیک این اتفاق رخ می‌دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: شروع آبله میمون همچون سایر بیماری‌های ویروسی با تب، بدن درد و سردرد همراه است و بعد از آن ضایعات پوستی روی بدن ظاهر می‌شود که معمولا به چند شکل هستند، از بثورات چرکی قرمز رنگ تا نهایت به تاول‌ها منتهی می‌شود که ممکن است جای آن بماند.
 
متخصص عفونی و گرمسیری گفت: در کشورهای آفریقایی از افرادی که به بیماری آبله میمون مبتلا می‌شوند تنها 10 درصد جان خود را از دست می‌دهند.
 
خسروی با اشاره به احتمال ورود آبله میمون به ایران، اضافه کرد: با توجه به مسافرات‌ها این احتمال وجود دارد که این بیماری وارد ایران شود، هماگونه که کرونا و دیگر بیماری‌های نوظهور نیز وارد ایران شدند.
 
وی تاکید کرد: دوره نهفته آبله میمون حدود یک تا چهار هفته و بیشترین دوره آن بین دو تا سه هفته است، بعد از تماس با بیمار یا ترشحات آلوده حیوانی علائم ظاهر می‌شود.
 
متخصص عفونی و گرمسیری تصریح کرد: تا الان هیچ گونه مورد مثبتی از آبله میمون از طرف وزارت بهداشت در ایران مشاهده نشده است.
 
خسروی اظهار داشت: واکسن آبله به لحاظ قرابت ژنتیکی می‌تواند بر روی آبله میمون اثرگذار باشد، همچنین واکسن ویروس واکسینیا بروی این بیماری موثر باشد.
 
وی افزود: درمان آبله میمون بیشتر علامتی است، درمان خاصی ندارد و احتمال اینکه برخی داروهای ضدویروس بروی آن اثرگذار باشد هست.

, واکسن آبله و واکسن ویروس واکسینیا بر روی آبله میمون اثرگذار است, واکسن آبله و واکسن ویروس واکسینیا بر روی آبله میمون اثرگذار است,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه