اخبار داغ

گزارش/

متروپل های تبریز را دریابید / سفره‌ تنعمِ پول‌بازان در دومین شهر بلند مرتبه کشور

متروپل های تبریز را دریابید / سفره‌ تنعمِ پول‌بازان در دومین شهر بلند مرتبه کشور
حادثه متروپل نمی تواند فقط محدود به آبادان باشد و در تبریز نیز می توان ردی از آن را یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس شهری تبریزبیدار/ «تبریز را نه تنها گسل شمالی‌اش، که ساخت‌وسازِ هول‌انگیزش نیز تهدید می‌کند. بی‌مبالاتی در شهرسازی، هر نقطه‌ی این شهر را هر لحظه با مخاطرات وحشتناکی روبرو می‌کند.» اینها اظهارات روح الله رشیدی عضو شورای شهر تبریز در واکنش به حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

پس از فرو ریختن ساختمان متروپل، نه تنها آبادان بلکه کل ایران عزادار شد. در این فاجعه تلخ ده‌ها تن مصدوم شده و ۱۶ پیکر بی‌جان نیز از زیر آوار بیرون کشیده شد.

,

چندین سازمان، کمیته ویژه تشکیل دادند تا دنبال مقصر بگردند در حالی که بارها نسبت به فروریختن این ساختمان و از ناایمن بودن آن هشدار داده شده بود اما ظاهرا گوشی برای شنیدن هشدار‌ها وجود نداشته است.

,

حادثه متروپل نمی تواند فقط محدود به آبادان باشد، این نخستین حادثه‌ای نیست که اینگونه به خاطر قصور مدیریتی رخ داده و شاید آخرین آن هم نخواهد بود. در تبریز نیز می توان ردی از آن را یافت.

,

۳ آذر ۱۴۰۰ بود که انفجار گاز در یک ساختمان ۵ طبقه در کوی شهید بهشتی تبریز باعث فرو ریختن ساختمان شده و دو ساختمان مجاور نیز آسیب دیدند. در این حادثه ۵ شهروند جان باخت و ۱۵ تن مصدوم شدند و مدیریت شهری چند روز درگیر آواربرداری بود.

,

در ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ انفجار و ریزش ساختمان مسکونی در منطقه عباسی تبریز ۳ کشته و ۱۰ مصدوم برجای گذاشت و چندین منزل مسکونی مجاور به‌صورت صد درصدی تخریب شدند.

,

۲۹ فروردین امسال نیز ساختمان تازه‌ساخت سه طبقه در خیابان ابوذر بدلیل به دلیل عدم رعایت نکات فنی مهندسی دچار نشست شده و به طور کامل فرو ریخت، هرچند خوشبختانه در این حادثه فردی آسیب ندید.

,

شاید گفته شود اینها تخلفات ساخت و ساز در مناطق حاشیه نشین است و وقوع حادثه در این مناطق دور از ذهن نباشد اما نکته وقتی جالب می شود که تبریز دومین شهر بلند مرتبه کشور بعد از تهران است. این را رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز می گوید.

,

فریون بابایی اقدم اظهار می کند: «شهر تبریز به دلیل توپوگرافی نامناسبی که دارد موجب سختی اجرای عملیات اطفاء حریق شهر برای آتش نشانان شده و به  لحاظ بافت شهری و بلند مرتبه سازی نیز، تبریز دومین شهر بلند مرتبه کشور بعد از تهران است و همین امر ضرورت داشتن امکانات اطفای حریق را می طلبد.»

,

او می افزاید: «رکودِ هشت ساله مسکن باعث تشدید ساخت و ساز غیرمجاز در تبریز شده است.»

,

روح الله رشیدی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز نیز می گوید: «تبدیلِ شهرسازی به سفره‌ی تنعمِ پول‌بازان و شهرداری، چنان بلایی بر سر شهر آورده که پیامدهایش قابل تصور نیست. مقوله‌ی شهرسازی، حوزه‌ی بزرگِ تعارض منافع شده است که دست‌های زیادی در آنجا به هم می‌رسند! اینجا دقیقاً همان‌جایی است که باید از شورا و شهرداری و استانداری و راه‌وشهرسازی و مدعی‌العموم و… مطالبه کرد.»

,

وی می افزاید: «شورا و شهرداری، اگر بخواهند سه موضوع را در کارنامه‌شان، درخشان کنند، قطعا یکی از این سه، در حوزه‌ی شهرسازی و مشخصاً جلوگیری از دلالی در ساخت‌وساز و بریدن بند ناف شهرداری از شهرفروشی است.»

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه