اخبار داغ

حکایت راهی که در اولویت نیست؛

از چهره خاکی جاده تا چشمان منتظر اهالی/ رسیدن به توسعه با گذر از راه‌های روستایی

از چهره خاکی جاده تا چشمان منتظر اهالی/ رسیدن به توسعه با گذر از راه‌های روستایی
از آنجا که روستاها کانون مهم تولید و اشتغال در هر جامعه‌ای به شمار می‌روند، بهبود وضعیت زیرساختی از جمله راه‌های روستایی یکی از راه‌های رسیدن به توسعه همه جانبه این مناطق است و بی شک میتواند استان کردستان را برای دستیابی به توسعه پایدار یاری دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، روستا‌های استان کردستان به خاطر اقلیم و نوع مشاغل و کار‌هایی که از گذشته های دور تا به امروز  در آن‌ها وجود داشته، هر کدام به نوبه خود از استعداد و توانمندی‌های طبیعی خوبی برخوردارند که این ظرفیت‌ها نقطه مثبت و محلی برای آغاز پیشرفت و توسعه به شمار می‌آیند. با این حال باید قبول کرد که تاکنون به دلیل برخی کاستی‌ها، کم‌کاری‌ها، سوء مدیریت‌ها، این توانمندی و ظرفیت‌های بالقوه یا نادیده گرفته شده‌اند یا به حال خود رها شده اند و حاصل آن هم فقر، تنگدستی و محرومیت در این مناطق است. در این بین راه های ارتباطی یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در این باره است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

 این در حالی است که متاسفانه بسیاری از روستا های استان کردستان هنوز هم در مسیر آسفالت قرار نگرفته اند و بسیاری از مطالبات اندک این روستانشینان تنها آسفالت راه های روستایی می باشد که اگر در مسیر هموار قرار گیرد توسعه به معنای واقعی در این روستاها اتفاق خواهد افتاد و مجبور به ترک روستا و مهاجرت به حاشیه ی شهرها نخواهند بود.

بی شک، روستاها در کشور ما از مناطق محروم به شمار رفته و نبود امکانات لازم با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و زندگی مدرن شهری طی ۲ یا سه دهه گذشته باعث مهاجرت بی‌رویه و گسترده روستاییان به شهرها و مناطق حاشیه‌ای آن شده که همین مساله نیز معضلات جامعه شهری ما را امروز دوچندان کرده است.

کردستان یک هزار و ۶۹۸ سکنه روستایی ثابت با ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر طول شبکه راه روستایی دارد. طبق آمار مجموع طول راه‌های شوسه و آسفالت در کشور ۱۲۸ هزار کیلومتر و این آمار در کردستان ۲‌هزار و ۶۳۱ کیلومتر است؛  که با این میزان جایگاه استان از نظر شاخص برخورداری در آخر و رتبه ۳۰ ام کشور قرار دارد.

تعمیرگاه مقصد بیشتر اهالی روستا است

آقای عبدالکریم تبرخون  یکی از اهالی روستای گلیه از توابع شهرستان مریوان از عدم رضایت خود و همه هم روستایانش، از وضعیت بد راه روستایی در این منطقه در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت.

وی عنوان داشت: سالهاست که در این روستا زندگی می کنم و بزرگترین و اساسی ترین مشکل مردم این روستا که باعث و بانی حتی اتفاقات تلخ و از یاد نرفتی برای اهالی این روستا شده نداشتن راه ارتباطی مناسب است.

این شهروند کردستانی در ادامه بیان داشت: عبور از این جاده نامناسب مشکلات زیادی را برای اهالی روستا فراهم می کند برای مثال زمانی که از این جاده عبور می کنیم،خسارت های زیادی به خودروها وارد می شود و مجبوریم به تعمیرگاه ها مراجعه کنیم که در این شرایط اقتصادی، تعمیر آن هم هزینه زیادی دارد.

وی گفت: مسیر جاده اصلی تا روستای ما 65 کیلومتر است که تنها 8 کیلومتر آن آسفالت می باشد و همین امر باعث شده تا عبور رو مرور ما به شهر مریوان و حتی شهر های همجوار به سختی امکان پذیر باشد.

تبر خون در ادامه بیان داشت: این روستا بخاطر نداشتن راه مناسب زمستان های سختی دارد برای مثال در زمستان سال گذشته وقتی راه ارتباطی روستا به دلیل بارش برف  قطع شد، کارکنان راهداری حتی با تجهیزات لازم نتوانستند در این مسیر به خاطر نبوده جاده مناسب کاری از پیش ببرند و همین مسئله سبب قطع دسترسی اهالی به مرکز شهرستان در زمان بارندگی می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی ۳۴۰ کیلومتر احداث و آسفالت راه روستایی در کردستان

در ادامه راشد مدرس گرجی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته از زمستان سال گذشته ، احداث و آسفالت راه های روستایی توسط این اداره کل با انجام فرآیند قانونی مناقصات و تعیین پیمانکاران در استان آغاز شده است.

وی میانگین شاخص برخورداری از آسفالت راه روستایی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور بالغ بر ۸۰ درصد است که این شاخص در استان با توجه به آسفالت راه های روستایی که طی دو سال اخیر توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان صورت پذیرفته است به حدود ۶۵ درصد رسیده است. جهت رسیدن به شاخص کشوری نیاز به احداث و آسفالت ۹۰۰ کیلومتر از راه های روستایی استان می باشد.

مدرس گرجی عنوان داشت: طبق اقدامات صورت گرفته و تأمین اعتبارات جهت این امر از محل منابع مختلف اعتباری استانی و توسعه مناطق محروم و همچنین تأمین قیر از محل منابع ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، طبق برنامه تعریف شده دو ساله و آغاز پروژه ها در سالجاری تا سال ۱۴۰۳ اجرای ۳۴۰ کیلومتر احداث و آسفالت راه روستایی در دستور کار قرار گرفته است که تحقق این امر نیازمند تأمین و تخصیص حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می باشد.

وی افزود: جهت رسیدن به شاخص میانگین کشوری ، نیاز به اجرای ۵۶۰ کیلومتر دیگر احداث و آسفالت راه های روستایی می باشد که این امر با توجه به اینکه قسمت عمده باقی مانده پروژه ها در مناطق کوهستانی می باشد، نیازمند تأمین حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان خاطر نشان کرد: بزرگ ‌ترین مشکلی که این اداره کل در راستای شروع پروژه ها در سالجاری با آن مواجه است، عدم استقبال پیمانکاران از مناقصات برگزار شده اداره کل بدلیل مشکلات اقتصادی می باشد که منجر به تجدید چندین باره مناقصات شده که همین امر دلیل عدم شروع تعدادی از پروژه ها در برخی شهرستان های استان می باشد که این اداره کل در حال پیگیری و تعیین تکلیف آن ها نیز می باشد.

 

انتهای پیام/

,

, ,

 این در حالی است که متاسفانه بسیاری از روستا های استان کردستان هنوز هم در مسیر آسفالت قرار نگرفته اند و بسیاری از مطالبات اندک این روستانشینان تنها آسفالت راه های روستایی می باشد که اگر در مسیر هموار قرار گیرد توسعه به معنای واقعی در این روستاها اتفاق خواهد افتاد و مجبور به ترک روستا و مهاجرت به حاشیه ی شهرها نخواهند بود.

,

بی شک، روستاها در کشور ما از مناطق محروم به شمار رفته و نبود امکانات لازم با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و زندگی مدرن شهری طی ۲ یا سه دهه گذشته باعث مهاجرت بی‌رویه و گسترده روستاییان به شهرها و مناطق حاشیه‌ای آن شده که همین مساله نیز معضلات جامعه شهری ما را امروز دوچندان کرده است.

,

کردستان یک هزار و ۶۹۸ سکنه روستایی ثابت با ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر طول شبکه راه روستایی دارد. طبق آمار مجموع طول راه‌های شوسه و آسفالت در کشور ۱۲۸ هزار کیلومتر و این آمار در کردستان ۲‌هزار و ۶۳۱ کیلومتر است؛  که با این میزان جایگاه استان از نظر شاخص برخورداری در آخر و رتبه ۳۰ ام کشور قرار دارد.

,

, ,

تعمیرگاه مقصد بیشتر اهالی روستا است

, تعمیرگاه مقصد بیشتر اهالی روستا است, تعمیرگاه مقصد بیشتر اهالی روستا است,

آقای عبدالکریم تبرخون  یکی از اهالی روستای گلیه از توابع شهرستان مریوان از عدم رضایت خود و همه هم روستایانش، از وضعیت بد راه روستایی در این منطقه در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت.

,

وی عنوان داشت: سالهاست که در این روستا زندگی می کنم و بزرگترین و اساسی ترین مشکل مردم این روستا که باعث و بانی حتی اتفاقات تلخ و از یاد نرفتی برای اهالی این روستا شده نداشتن راه ارتباطی مناسب است.

,

این شهروند کردستانی در ادامه بیان داشت: عبور از این جاده نامناسب مشکلات زیادی را برای اهالی روستا فراهم می کند برای مثال زمانی که از این جاده عبور می کنیم،خسارت های زیادی به خودروها وارد می شود و مجبوریم به تعمیرگاه ها مراجعه کنیم که در این شرایط اقتصادی، تعمیر آن هم هزینه زیادی دارد.

,

وی گفت: مسیر جاده اصلی تا روستای ما 65 کیلومتر است که تنها 8 کیلومتر آن آسفالت می باشد و همین امر باعث شده تا عبور رو مرور ما به شهر مریوان و حتی شهر های همجوار به سختی امکان پذیر باشد.

,

تبر خون در ادامه بیان داشت: این روستا بخاطر نداشتن راه مناسب زمستان های سختی دارد برای مثال در زمستان سال گذشته وقتی راه ارتباطی روستا به دلیل بارش برف  قطع شد، کارکنان راهداری حتی با تجهیزات لازم نتوانستند در این مسیر به خاطر نبوده جاده مناسب کاری از پیش ببرند و همین مسئله سبب قطع دسترسی اهالی به مرکز شهرستان در زمان بارندگی می‌شود.

,

, ,

آغاز عملیات اجرایی ۳۴۰ کیلومتر احداث و آسفالت راه روستایی در کردستان

, آغاز عملیات اجرایی ۳۴۰ کیلومتر احداث و آسفالت راه روستایی در کردستان, آغاز عملیات اجرایی ۳۴۰ کیلومتر احداث و آسفالت راه روستایی در کردستان,

در ادامه راشد مدرس گرجی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته از زمستان سال گذشته ، احداث و آسفالت راه های روستایی توسط این اداره کل با انجام فرآیند قانونی مناقصات و تعیین پیمانکاران در استان آغاز شده است.

,

وی میانگین شاخص برخورداری از آسفالت راه روستایی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور بالغ بر ۸۰ درصد است که این شاخص در استان با توجه به آسفالت راه های روستایی که طی دو سال اخیر توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان صورت پذیرفته است به حدود ۶۵ درصد رسیده است. جهت رسیدن به شاخص کشوری نیاز به احداث و آسفالت ۹۰۰ کیلومتر از راه های روستایی استان می باشد.

,

مدرس گرجی عنوان داشت: طبق اقدامات صورت گرفته و تأمین اعتبارات جهت این امر از محل منابع مختلف اعتباری استانی و توسعه مناطق محروم و همچنین تأمین قیر از محل منابع ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، طبق برنامه تعریف شده دو ساله و آغاز پروژه ها در سالجاری تا سال ۱۴۰۳ اجرای ۳۴۰ کیلومتر احداث و آسفالت راه روستایی در دستور کار قرار گرفته است که تحقق این امر نیازمند تأمین و تخصیص حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می باشد.

,

وی افزود: جهت رسیدن به شاخص میانگین کشوری ، نیاز به اجرای ۵۶۰ کیلومتر دیگر احداث و آسفالت راه های روستایی می باشد که این امر با توجه به اینکه قسمت عمده باقی مانده پروژه ها در مناطق کوهستانی می باشد، نیازمند تأمین حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می باشد.

,

, ,

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان خاطر نشان کرد: بزرگ ‌ترین مشکلی که این اداره کل در راستای شروع پروژه ها در سالجاری با آن مواجه است، عدم استقبال پیمانکاران از مناقصات برگزار شده اداره کل بدلیل مشکلات اقتصادی می باشد که منجر به تجدید چندین باره مناقصات شده که همین امر دلیل عدم شروع تعدادی از پروژه ها در برخی شهرستان های استان می باشد که این اداره کل در حال پیگیری و تعیین تکلیف آن ها نیز می باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه