اخبار داغ

مدیرگروه سلامت روان علوم پزشکی خراسان شمالی:

۴۰درصد از خانم‌ها بعد از سقط، دچار احساس گناه و سرزنش می‌شوند/ احتمال خودکشی در مادرانی که سقط جنین عمدی داشتند، بالاست

۴۰درصد از خانم‌ها بعد از سقط، دچار احساس گناه و سرزنش می‌شوند/ احتمال خودکشی در مادرانی که سقط جنین عمدی داشتند، بالاست
زهرا یوسف‌نژاد گفت: ۴۰درصد خانم‌ها بعد از سقط دچار علایم غم و اندوه، اشتیاق به داشتن بچه از دست رفته، تمایل به صحبت راجع به احساس فقدان و اختلالات خواب می‌شوند و احساس گناه و سرزنش نیز می‌تواند در مادر وجود داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا یوسف‌نژاد، مدیرگروه سلامت روان علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه سقط جنین چه با تجویز پزشک و چه به صورت غیرقانونی، عوارض روحی و روانی بسیاری را برای مادر به دنبال دارد، اظهار داشت: عذاب روحی ناشی از مرگ یک موجود زنده برای مادری که به طور عمدی به سقط جنین اقدام کرده او را دچار عذاب وجدان می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

وی با اشاره به اینکه از دست دادن جنین می‌تواند چرخه هورمونی را مختل کند، ادامه داد: بنابراین می‌توان احساسات منفی بعد از سقط را به این تغییرات هورمونی هم نسبت داد.

,

یوسف نژاد اضافه کرد: بلافاصله بعد از سقط، فرد احساس می‌کند از بار و فشار مسئولیتی بزرگ رها شده است و این ظاهر امر است، این چنین افرادی در ابتدا دچار وضعیتی می‌شوند که در پزشکی اصطلاحا به آن " انکار" می‌گویند.

,

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: این حالت در برخی کوتاه و در برخی برای طولانی مدت ادامه دارد و گاهی حتی پس از گذشت 10 سال همچنان ادامه می یابد.

,

یوسف نژاد، مرور تکراری خاطرات مربوط به سقط جنین، خواب های تکراری در مورد سقط جنین، احساساتی نظیر آغاز روند سقط شدن، کاهش میزان پاسخگویی یا تعهد نسبت به اطرافیان و خانواده، احساس بیگانه بودن و جدایی از دیگران، افسردگی خلقی، افزایش تحریک پذیری و خصومت در برابر دیگران، کاهش تمرکز، احساس گناه از زنده بودن و احساس افسردگی، خشم، اضطراب و دردهای عصبی را از دیگر عوارض روانی بعد از سقط عنوان کرد:

,

این کارشناس مسئول اضافه کرد: افسردگی و اضطراب مادرانی که به طور عمد به سقط جنین اقدام می‌کنند در اغلب موارد به اندازه‌ای حاد می‌شود که نیازمند دارو درمانی مستمر می‌شوند و باید دوره‌های درمانی خود را تا مدت‌ها ادامه دهند.

,

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه سوگ بعد از سقط می‌تواند به شدت «سوگ از دست دادن یکی از اعضای خانواده» باشد، یادآور شد: 40 درصد خانم‌ها بعد از سقط دچار علایم غم و اندوه، اشتیاق به داشتن بچه از دست رفته، تمایل به صحبت راجع به احساس فقدان و اختلالات خواب می‌شوند و احساس گناه و سرزنش نیز می‌تواند در مادر وجود داشته باشد.

,

وی احتمال خودکشی مادرانی که به صورت عمدی تجربه سقط جنین دارند را بیش از سایرین دانست و گفت: این مسئله به عذاب وجدان ناشی از این اقدام باز می‌گردد، به آرامش رسیدن این افراد در چنین شرایطی بسیار سخت است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه