اخبار داغ

صنایع دستی، ظرفیتی که می‌تواند اقتصاد کشور را متحول سازد؛

برپایی نمایشگاه‌ها، حمایتی برای چرخیدن چرخ صنایع دستی/ کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه مشتری‌های پر و پا قرص صنایع دستی جنوب هستند

برپایی نمایشگاه‌ها، حمایتی برای چرخیدن چرخ صنایع دستی/ کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه مشتری‌های پر و پا قرص صنایع دستی جنوب هستند
حمایت مردمی و دولتی می تواند به عنوان عامل جدی در ترویج دهنده فرهنگ صنایع دستی و مشاغل خانگی و کمک کننده فعالان این عرصه باشد،تا با جان دهی به این عزیزان چرخ اقتصادی کشور احیا شود؛ برپایی نمایشگاه های دائمی و غیر دائمی شامل فصلی و هفتگی در نقاط مختلف کشور می تواند در توانمندسازی و حمایت از مشاعل خانگی و صنایع دستی کمک شایانی نماید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ بی شک با هنر دست می توان بهترین آثار ماندگار و چیزهای متفاوتی را خلق نمود که آثار ماندگاری آن هم در اذهان و هم در موجودیت فیزیکی اش نسبت به نمونه مشابه صنعتی‌اس زمین تا آسمان متفاوت باشد.
به طور مثال می توان به فرش دست بافت ایرانی و تفاوت آن با سایر فرش های ماشینی اشاره داشت، هم از نظر تار و پود به کار رفته و هم از نظر درجه استحکام با همدیگر قابل قیاس نیستند و علاوه بر این موضوعات مطروحه، می توانیم بر مشتری پسندی بین این دو نیز مقایساتی را انجام دهیم. به طور حتم در هر جایی که انسان خودش را به عنوان عامل اصلی تولید دخیل دانسته است، ذائقه مشتریان را نیز به خود جذب نموده، این جذابیت امروز در پهناهای بیشتری بار تعریفی به خود گرفته است و حاصل این پیشرفت را نیز باید مدیون و مرهون گسترش صنایع دستی خانگی و به گونه ای دیگر مشاغل خانگی خرد و کوچک عنوان نماییم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,

صنایع دستی، یکی از بنیادی ترین مشاغل در طول تاریخ است

, صنایع دستی، یکی از بنیادی ترین مشاغل در طول تاریخ است, صنایع دستی، یکی از بنیادی ترین مشاغل در طول تاریخ است,

امروزه تغییر ذائقه مردم نسبت به شغل یابی نیز باعث شده است که هر فردی توانمندی های خود را به منصه ظهور بگذارد به طوری که این اقدام با درآمد های چشم گیری نیز همراه بوده است. خروج تفکر تحصل و جذب در ادارات دولتی و جنگ با یکجا نشینی برای برخی از شهروندان جهانی باعث ایجاد جرقه های ذهنی مثبت شده است، که یکی از فواید آن روی آوردن به کارهای تولیدی به سبک محلی می باشد.
صنایع دستی را می توانیم یکی از بنیادی ترین مشاغل در طول تاریخ بنامیم، چرا که با وجود اینکه در طول سالیان و حتی قرن های متمادی و گسترش صنعت در رده های مختلف اما هم اینک صنعت دست در بازار های مختلف محلی و حتی بین المللی حرفی برای گفتن دارد.

,
,

, ,

برپایی نمایشگاه ها، حمایتی برای چرخیدن چرخ صنایع دستی کشور
امروزه مشاغل خانگی با حمایت دولت ها، علاوه بر اینکه بار مالی دولت ها را کاهش داده اند، کمک های شایانی را نیز به دولت ها داشته اند چرا که با ورود مردم به مشاغل خانگی و حتی حمایت دولت در ایجاد بازارچه های محلی، سبک جدیدی از اشتغال آفرینی و کاهش افق نگاه مردمی به دولت در استخدام های رسمی را به همراه داشته است.
استان هرمزگان را می توانیم از معدود استان های کشور بنامیم که در سالیان اخیر اقدامات خوبی را در حمایت از مشاغل خانگی آغاز کرده است.
سیطره و گستردگی طیف کاری در صنعت دست و نوع محصولات ویژه و منحصر به فرد در این استان، علاقه مندان زیادی را به سمت و سوی اینگونه مشاغل خود درآمدزا کشیده است.
حصیر بافی، بادله دوزی، برقع، خوس دوزی،سفالگری،سواس بافی،عودسازی(بربط) و حتی صنایع دستی دریایی در کنار مشاغل خانگی نظیر صنایع دستی چرمی، پوشاک سنتی، خدمات دامپروری و حتی صنعت خوراکی محلی نیز از کارکردهای بومی متناسب با هر منطقه می توان نامید.
اما آن چیزی که می تواند به عنوان عامل جدی در ترویج دهنده فرهنگ صنایع دستی و مشاغل خانگی و کمک کننده فعالان این عرصه باشد، حمایت مردمی و دولتی است تا با جان دهی به این عزیزان چرخ اقتصادی کشور احیا شود.
برپایی نمایشگاه های دائمی و غیر دائمی شامل فصلی و هفتگی در نقاط مختلف کشور می تواند در توانمندسازی و حمایت از مشاعل خانگی و صنایع دستی کمک شایانی نماید.
در جنوب کشور به خصوص در شهرستان بندرعباس با توجه به ظرفیت های موجود سازمان ها و ارگان های مختلفی پای کار آمده اند و شاهد برپایی چنین نمایشگاه هایی هستیم که با استقبال مردمی همراه بوده است.

, برپایی نمایشگاه ها، حمایتی برای چرخیدن چرخ صنایع دستی کشور, برپایی نمایشگاه ها، حمایتی برای چرخیدن چرخ صنایع دستی کشور,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

برپایی نمایشگاه ها باعث ایجاد امید هر چه بیشتر ما به کسب و کارهایمان می شود

, برپایی نمایشگاه ها باعث ایجاد امید هر چه بیشتر ما به کسب و کارهایمان می شود, برپایی نمایشگاه ها باعث ایجاد امید هر چه بیشتر ما به کسب و کارهایمان می شود,

فروزان جعفری، تولید کننده ترشی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از سن نوجوانی ترشی درست کردن را از مادرش آموخته است، گفت: در هرمزگان ترشی انبه و پهیل طرفداران زیادی دارد و من طرز درست کردن آن را از مادرم آموختم.

,

این کار آفرین هرمزگانی مطرح کرد: در ابتدای کار به صورت محدود درست می کردم و فروش آن به صورت سنتی در میان مردم محله بود و بعد از آن بنا بر پیشنهاد یکی از دوستان از بسیج سازندگی وام دریافت کردم و کارگاه تولیدی ترشی خود را افزایش دادم.

,

جعفری با اشاره به اینکه ۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کارگاه کوچکش مشغول به کار هستند، بیان کرد: بی شک حمایت و سرکشی مسئولان و برپایی نمایشگاه ها باعث ایجاد امید هر چه بیشتر ما به کسب و کارهایمان می شود.

,

وی خاطر نشان کرد: اگر چه کار خود را با دو نوع ترشی آغاز کردم؛ اما در حال حاضر انواع و اقسام ترشی ها را برای دائقه های مختلف درست می کنیمصنایع دستی هرمزگان مانند ارثیه ای از بزرگترها به فرزندان آموخته می شود

, صنایع دستی هرمزگان مانند ارثیه ای از بزرگترها به فرزندان آموخته می شود,

ناصر رهسپار، کارآفرین برتر صنایع دستی هرمزگان و مدیرعامل تعاونی صنایع دستی هرمزان کار میناب در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز با بیان اینکه کار صنایع دستی را از سال ۱۳۷۱ آغاز کرده است، اظهار کرد: در خانواده های هرمزگانی آموختن صنایع دستی مانند ارثیه ای فرزندان از پدر، مادر و پدربزرگ و مادر بزرگ خود می آموزند و مادر بزرگ من در حصیر بافی مهارت خاصی داشت و استاد من مادربزرگم شد.

,

کار آفرین برتر صنایع دستی هرمزگان عنوان کرد: از کودکی آرزویم معرفی صنایع دستی هرمزگان به جهان بود که این امر با دعای خیر مادرم صورت گرفته و امروزه توانستم صنایع دستی استان و شهر زیبایم میناب را به کشورهای مختلف معرفی کنم.

,

کار صادرات صنایع دستی را با سرمایه ۳۰۰ هزار تومانی آغاز کردم

, کار صادرات صنایع دستی را با سرمایه ۳۰۰ هزار تومانی آغاز کردم, کار صادرات صنایع دستی را با سرمایه ۳۰۰ هزار تومانی آغاز کردم,

رهسپار با بیان اینکه کار صادرات صنایع دستی را با سرمایه ۳۰۰ هزار تومانی آغاز کرده است، مطرح کرد: اولین صادرات خود را به صورت چمدانی در سال ۲۰۰۸ میلادی به کشور دبی آغاز کردم .

,

وی با تاکید بر اینکه هنر دست زنان و مردان ایران اسلامی قابل رقابت با صنایع دستی جهان است، تصریح کرد: صنعتگران صنایع دستی هرمزگان با استفاده از هنر دست خود آثار فوق العاده زیبایی را تولید می کنند و من از دوران نوجوانی برای مشاهده صنایع دستی به پنج شنبه بازار میناب که محل تجمع صنعتگران و مرکز خرید و فروش صنایع دستی میناب بود می رفتم.

,

, ,

علاقه فراوان من به صادرات صنایع دستی باعث تحصیل من در رشته مترجمی زبان شد

, علاقه فراوان من به صادرات صنایع دستی باعث تحصیل من در رشته مترجمی زبان شد, علاقه فراوان من به صادرات صنایع دستی باعث تحصیل من در رشته مترجمی زبان شد,

مدیر عامل تعاونی صنایع دستی هرمزان کار میناب با بیان اینکه علاقه فراوان من به صادرات صنایع دستی باعث تحصیل من در رشته مترجمی زبان شد، عنوان کرد: برای شرکت در فستیوال های بین المللی صنایع دستی جهان برای ترویج فرهنگ غنی هرمزگانی و معرفی صنایع دستی این مرز و بوم نیازمند تحصیل مترجمی زبان بود و با اراده قوی خود توانستم آن را فرا و مدرک دانشگاهی بگیرم.

,

رهسپار با اشاره به اینکه برای رسیدن به هدفم سنگ ها و سرزنش های فراوانی را گذراندم، گفت: برای ساماندهی کار خود و جمع آوری هنر دست زنان و مردان مینابی در سال ۱۳۸۶ شرکت هرمزان کار را تاسیس کردم.

,

, ,

بیش از ۴۰ کشور مختلف مشتری صنایع دستی هرمزگانی ها هستند

, بیش از ۴۰ کشور مختلف مشتری صنایع دستی هرمزگانی ها هستند, بیش از ۴۰ کشور مختلف مشتری صنایع دستی هرمزگانی ها هستند,

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ کشور مختلف از هواداران و مشتری های صنایع دستی هرمزگان هستند، مطرح کرد: رودوزی های سنتی هرمزگان ظرفداران فراوانی دارد و توانسته توجه کشورهای ترکیه، آمریکا، آمریکا لاتین را به خود جلب و مشتری های خاصی داشته باشد و هنر دست مردمان خطه جنوب به رخ جهانیان کشیده شود.

,

مدیر عامل تعاونی صنایع دستی هرمزان کار میناب تصریح کرد: تا کنون در ۴۸ نمایشگاه خارجی در کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه سلیمانیه عراق، گرجستان و ایتالیا شرکت کرده ام و شش لوح بین المللی را دریافت کرده ام.

,

رهسپار افزود: در سال ۱۳۹۸ با حضور در دوازده نمایشگاه خارجی در دو کشور عراق و ترکیه توانستم رکوردار ایران در زمینه حضور در نمایشگاه های خارجی صنایع دستی باشم و من برای نشان دادن هنر دست زنان و مردان کشورم تلاش های فراوانی می کنم و از مسئولان استان هرمزگان نیز می خواهم اندک توجهی به ما صنعتگران داشته باشند.

,

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۲۵ لوح تقدیر در داخل کشور کسب کرده است، خاطر نشان کرد: کسب عنوان هنرمند برتر کشور در سال ۱۳۸۶ تهران و ۱۳۸۹،و ۱۳۹۴شیراز دریافت نشان عالی خدمت از ریاست جمهور وقت در سال ۱۳۹۲، کارآفرین برتردرسال ۱۳۹۳از جمله افتخارات بنده در داخل کشور است.

,

, ,

برپایی نمایشگاه برای حمایت از مشاغل خرد
مهدی دوستی استاندار هرمزگان در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه صنایع دستی و مشاغل خانگی در گفت و گو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ غرفه در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه صنایع دستی و پوشاک، صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی در این نمایشگاه حضور دارند.
وی ادامه داد: اصلی‌ترین کاری که در روز‌های آغازین دولت جدید دنبال شده ایجاد بازارهای جدید برای عرضه محصولات تولیدی در صنایع خرد و خانگی بود چرا که معتقدیم اگر بتوانیم خلق بازار کنیم تولید خود به خود افزایش پیدا خواهد کرد و می‌تواند ضریب اشتغال را افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه گرمای هوا عامل مهمی در کاهش فروش صنایع دستی مرتبط با حوزه گردشگری می‌شود و این مسئله یک مشکل در این زمینه ایجاد می‌کرد، افزود: متاسفانه مشکلی در استان وجود دارد و برخی از مشاغل ما متکی به گردشگری هستند معمولا در فصل تابستان یک پیش‌بینی افت شغلی را خواهیم داشت و بنابراین ایجاد نمایشگاه‌ها می‌تواند به ما کمک کند.
مهدی دوستی گفت: در مشاغل خرد اگر دولت بخواهد یک برنامه مشخص حمایتی در نظر بگیرد وام‌های با سود کم اصلی‌ترین و اولین هدف دولت است که به دنبال اصلاحاتی در این زمینه هستیم.
وی ادامه داد: به دنبال این هستیم از محل کمک‌های فنی و اعتباری دولت بتواند بخشی از سود مربوط به وام‌های مشاغل خرد و خانگی را تامین کند که این امر بتواند خودش یک موتور حرکتی برای تولید و اشتغال در استان هرمزگان باشد.

, برپایی نمایشگاه برای حمایت از مشاغل خرد, برپایی نمایشگاه برای حمایت از مشاغل خرد,
,
,
,
,
,

, ,

ارز آوری ۱۴۹۷۲۲۱ دلاری صنایع دستی در هرمزگان

, ارز آوری ۱۴۹۷۲۲۱ دلاری صنایع دستی در هرمزگان, ارز آوری ۱۴۹۷۲۲۱ دلاری صنایع دستی در هرمزگان,

ساناز رمضان رمجی، معاونت صنایع‌دستی داره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه به طور کلی بیش از ۸۰ هزار صنعت گر شناسایی شده و نشده در استان حضور دارند، اظهار کرد: بسیاری از صنعتگران هرمزگانی مجوز ندارند اما همچنان فعال و در حال کار هستند.

,

معاونت صنایع‌دستی داره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۲۴۹۷ مجوز (تمدید و صدور) چاپ شده است، عنوان کرد: بر اساس مجوزهای ثبت شده در سامانه با توجه به تغییر سامانه در سال های گذشته در چندین مرحله، صدور مجوزها تا پایان سال ۱۴۰۰؛ ۲۸۷۸۹ کارت (تمدیدو صدور) چاپ شده که تعداد بسیار زیادی از مجوز ها به دلیل تغییر سامانه، وارد سامانه حال حاضر نشده و آنچه که در سامانه وجود دارد همان۲۸۷۸۹ کارت چاپ شده است.

,

رمجی با اشاره به میزان ارز آوری صادرات صنایع دستی هرمزگان مطرح کرد: طبق آمار ۶ ماهه ۱۴۰۰ اعلام شده از وزارتخانه مبلغ۱۴۹۷۲۲۱ دلار صنایع دستی ارز آوری داشته است و آمار سال ۱۴۰۱ هنوز از سوی وزارتخانه اعلام نشده است.

,

کشورهای حاشیه خلیج فارس و مردم ترکیه مشتری های پر و پا قرص صنایع دستی هرمزگان هستند

, کشورهای حاشیه خلیج فارس و مردم ترکیه مشتری های پر و پا قرص صنایع دستی هرمزگان هستند, کشورهای حاشیه خلیج فارس و مردم ترکیه مشتری های پر و پا قرص صنایع دستی هرمزگان هستند,

وی با اشاره به اینکه رودوزی ها سنتی، حصیر و گلیم بیشترین طرفدار در کشورهای مختلف دارد، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس و مردم ترکیه مشتری های پر و پا قرص صنایع دستی هرمزگان هستند.

,

معاونت صنایع‌دستی داره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با بیان اینکه بیشترین فعالیت صنایع دستی در هرمزگان رشته رودوزی های سنتی است، مطرح کرد: فعال ترین شهرستان های استان در حوزه صنایع دستی بندرعباس، بندرلنگه و میناب است.

,

رمجی خاطر نشان کرد: تسهیلات، بیمه، شرکت در نمایشگاه ها، برگزاری نمایشگاه، شناسایی فعالین و صدور مجوز فعالیت از جمله حمایت های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از تولید کنندگان صنایع دستی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه