اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان:

موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در گلستان گزارش نشده است/ پروتکل‌های دامپزشکی گلستان برای پیشگیری از تب کریمه-کنگو

موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در گلستان گزارش نشده است/ پروتکل‌های دامپزشکی گلستان برای پیشگیری از تب کریمه-کنگو
غلامرضا محرابی گفت: تاکنون موردی در استان گلستان مبتلا و یا فوتی براثر بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است، این بیماری بین دام و انسان مشترک است و این ویروس در دام بیماری بالینی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ تب کریمه کنگو نوعی عفونت ویروسی کشنده محسوب می‌شود که از نیش کنه آلوده به انسان منتقل می‌شود و طبق اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت، بیماری تب کنگو به صورت انسان به انسان هم قابلیت انتقال دارد و راه انتقال آن، از طریق تماس با مایعات بدن فرد آلوده به این بیماری خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

روز گذشته محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی ایران از افزایش موارد ابتلا به تب کریمه کنگو خبر داد بیان کرد که بر اثر این بیماری ۱۳ مبتلا و یک فوتی در کشور براثر این بیماری شناسایی شده است.

,

با توجه به گلستان جایگاه مهمی در پرورش دام و طیور در کشور دارد و با اهمیت این بیماری به سراغ دکتر غلامرضا محرابی، مدیرکل دامپزشکی استان گلستان رفتیم و با وی در این زمینه گفتگو کردیم.

,

تب کریمه کنگو چه بیماری است؟

, تب کریمه کنگو چه بیماری است؟, تب کریمه کنگو چه بیماری است؟,

بیماری تب کریمه کنگو معمولا در صحرای آفریقا، اروپای شرقی، عراق، هند، افغانستان، پاکستان و ایران مشاهده می‌شود، عامل ویروس در طبیعت معمولاً کنه‌ها هستند و دام به عنوان ناقل آن به شمار می‌رود.

,

نخستین راه انتقال آن نیز تماس مستقیم فرد با خون و ترشحات لاشه حیوان آلوده به ویروس است، روش دیگر انتقال آن ارتباط فرد به طور غیرمستقیم به کنه‌ای است که از خون حیوان آلوده تغذیه کرده است و روش سوم انتقال ویروس (CCHF) انتقال انسان از انسان است و فرد سالم در تماس با خون و یا ترشحات فرد بیمار مبتلا می‌شود و این مورد بیشتر در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد.

,

در این راستا نشست‌هایی را با مراکز درمانی برگزار کردیم و کارشناسان ما دوره‌های آموزشی را برای کادر درمان برگزار کردند و همچنین از طریق صدا و سیما نیز اطلاع‌رسانی انجام می‌دهیم.

,

برای پیشگیری از این بیماری باید مردم از استفاده گوشت و جگر تازه  بصورت خام و نیمه پخته خودداری کنند و  ۴۸ ساعت قبل از مصرف گوشت باید در یخچال قرار گیرد و مردم از خرید گوشت‌های دام بدون مهر دامپزشکی خوددداری کنند.
همچنین مردم به ویژه کودکان نیز باید از ملامسه و بازی با کنه‌ها خودداری کنند.

,
,

این بیماری در انسان عموماً با سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم همراه است.

,

آیا مواردی از ابتلا به این بیماری در استان شناسایی شده است؟

, آیا مواردی از ابتلا به این بیماری در استان شناسایی شده است؟, آیا مواردی از ابتلا به این بیماری در استان شناسایی شده است؟,

تاکنون موردی در استان گلستان مبتلا و یا فوتی براثر بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است، این بیماری بین دام و انسان مشترک است و این ویروس در دام بیماری بالینی ندارد و علائمی در دام به وجود نمی‌آورد و قطعاً واکسنی نیز برای آن وجود ندارد.

,

تنها مواردی که برای کنترل این بیماری وجود دارد پیشگیری است و می‌تواند این ویروس در انسان حتی منجر به مرگ شود، کنه‌ها مهمترین عامل انتقال این ویروس به شمار می‌رود که منجر به آلودگی دام می‌شود، وقتی دام آلوده می‌شود گوشت و خون آن نیز آلوده می‌شوند.

,

دامپزشکان، بازرسان بهداشتی گوشت، دامداران، قصابان، کارگران شاغل در کشتارگاه‌ها و کارکنان مراکز درمانی از گروه‌های پرخطری هستند که با این بیماری سر و کار دارند و هر انسانی نیز از طریق تماس با خون و ترشح انسان آلوده به این بیمار می‌تواند مبتلا شود.

,

چه تدابیر دامپزشکی استان برای پیشگیری از این بیماری انجام می‌دهد؟

, چه تدابیر دامپزشکی استان برای پیشگیری از این بیماری انجام می‌دهد؟, چه تدابیر دامپزشکی استان برای پیشگیری از این بیماری انجام می‌دهد؟,

تشدید نظارت‌های بهداشتی در کشتارگاه‌های دام استان شامل؛ معاینه بالینی پیش از کشتار دام‌ها، نظارت صحیح بر مراحل نگهداری لاشه‌ها در پیش سردکن، نظارت بر خودرو‌های حمل لاشه‌ها و انتقال به مراکز عرضه، تشدید نظارت‌های بهداشتی در مبادی ورودی استان و پست‌های قرنطینه جهت جلوگیری از ورود دام‌های فاقد مجوز و تقویت نظارت‌های بهداشتی در میادین دام استان شامل؛ کنترل دام‌های دارای شناسنامه، سمپاشی میادین دام و خودرو‌های حمل دام زنده از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

,

تشدید نظارت‌های بهداشتی بر اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی به لحاظ شناسایی دام‌های احتمالاً کشتاری غیر مجاز و برخورد با متخلفین، برخورد قاطعانه و همه جانبه با افراد و قصابان دارای ذبح غیر مجاز و خارج از کشتارگاه، آموزش و ترویج عمومی به ویژه در گروه‌های در معرض خطر نظیر دامدارن، کارکنان کشتارگاه‌ها، سلاخان، قصابان، کشاورزان و به خصوص روستائیان و عشایر در راستای آشنایی با بیماری و جلوگیری از رفتاره‌های مخاطره‌آمیز توسط اقشار در معرض خطر و تهیه و توزیع بروشور آموزشی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو از دیگر اقدامات قابل ذکر دامپزشکی استان است.

,

همچنین اهتمام لازم به توسعه فضا‌های کشتارگاهی بهداشتی و کشتار دام در کشتارگاه‌های مجاز و نگهداری لاشه حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از استحصال در اتاق سرد، هم چنین ساماندهی کشتار دام در روستا‌ها، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی در کارکنان زنجیره کشتار و انتقال گوشت و هم چنین افراد شاغل در هنگام کار با دام‌ها مشتمل بر واکسیناسیون، تزریقات وغیره، خرید و تهیه سم جهت سمپاشی رایگان اماکن دامی و دامداری‌های استان، برنامه‌ریزی و هماهنگی با دهیاری‌ها، شورا‌های اسلامی روستا‌ها و شرکت‌های تعاونی دامداران جهت انجام امور سم پاشی رایگان در روستا‌ها و واحد‌های دامی استان از دیگر اقدماتی است که در دستور کار قرار دارد.
توصیه شما به دامپروران و مردم چیست؟

,
,

به مردم توصیه می‌کنیم که گوشت را از فروشگاه‌های مجاز تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند، چرا که گوشت این مراکز در قبل، حین و بعد از کشتار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از سویی گوشتی که می‌خواهد به مردم عرضه شود در کشتارگاه ها به مدت  ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه