اخبار داغ

طرحی که نتوانست ترمز قیمت مسکن را بکشد؛

مروری بر چرایی انصراف متقاضیان نهضت ملی مسکن در فیروزکوه

مروری بر چرایی انصراف متقاضیان نهضت ملی مسکن در فیروزکوه
با توجه به اعلام شرایط نهضت ملی مسکن در تشکیل پرونده و آورده اولیه، این طرح در شهرستانی همچون فیروزکوه با ریزش متقاضیان روبرو شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، نهضت ملی مسکن که قرار بود در مسیر خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد و کنترل قیمت مسکن قدم بردارد، اما باز هم ناموفق عمل کرد. ثبت نام این طرح تا پایان اسفند سال ۱۴۰۰ بود و ویرایش اطلاعات تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ادامه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
در دوره دوم دولت آقای روحانی این طرح در راستای مسکن‌سازی ارائه و با نام اقدام ملی مسکن اجرائی شد ولیکن در بندهایی از این طرح عموماً متقاضیان تائید نمی‌شدند و عملاً تائید شدن در این طرح برای طی مراحل بعدی سخت بود، به طوریکه به گفته رئیس بنیاد مسکن شهرستان فیروزکوه سال گذشته یکهزار و ۱۶۵ نفر در این طرح ثبت نام کرده و تنها ۲۵ نفر آن ‌ها واجد شرایط اعلام شدند و به دلیل تعداد کم واجدین شرایط و عدم تعریف پروژه، برای این تعداد بصورت پایلوت در دماوند پروژه تعریف شد و پرونده این تعداد به شهرستان دماوند ارسال شد که این خود جای بحث مفصل دارد!
,
 
,
پس از سرکار آمدن دولت سیزدهم و وعده ساخت مسکن از سوی آقای رئیسی بارقه امید در خانواده‌های کم درآمد جامعه ایجاد شد که شاید همچون دوره دولت نهم و دهم طرحی همچون طرح مسکن مهر با تمام اشکالات و ایراداتی که داشت، اجرایی شود و افراد در این اوضاع آشفته بازار مسکن، خانه‌دار شوند.
,
 
,
طرحی که نتوانست ترمز قیمت مسکن را بکشد
, طرحی که نتوانست ترمز قیمت مسکن را بکشد, طرحی که نتوانست ترمز قیمت مسکن را بکشد,
 
,
اکنون پس از طی مراحل ثبت نام و شرایط خوبی که برای افراد مجرد و حتی زنان خودسرپرست ارائه شد که تشویق جوانان در جهت ازدواج در این طرح دیده شد در نهایت نتایج به اتفاق خوبی منجر نشد، چراکه آمارها نشان می‌دهد در کل کشور تنها یک هشتم متقاضیان آورده اولیه را واریز کرده و مابقی منصرف شده اند! قطعاً این آمار خود گویای عدم موفقیت این طرح در حوزه مسکن و کنترل قیمت مسکن است.
,
 
,
این طرح در شهرستان فیروزکوه با شرایطی که اعلام شده است برای متقاضیانی که غالباً از اقشار کم درآمد جامعه هستند بسیار سخت و نامعقول است. ابتدا قدری به آمار ارائه شده توسط بنیاد مسکن شهرستان فیروزکوه توجه کنیم.
,
 
,
به گفته رئیس بنیاد مسکن شهرستان فیروزکوه ۴ هزار و ۶۱۸ نفر در فیروزکوه ثبت نام کردند که از این تعداد ۴ هزار و ۱۶۵ نفر رد شدند و شرایط لازم برای این طرح را در شهرستان نداشتند. به عبارتی متقاضیانی که تائید اولیه شده‌اند ۳۶۵ نفر بوده و کسانی که تشکیل پرونده داده اند ۶۳ نفر هستند! افرادی که در انتظار بررسی اطلاعات و شرایط هستند ۲۵ نفر هستند. باید توجه داشت که طرح اکنون در مرحله تائید اولیه و ثبت نام اولیه است و هیچ گونه واریزی از سوی متقاضیان انجام نمی‌شود ولی شرایط واریزی‌ها برای متقاضیان بیان می شود.
,
 
,
در ادامه طرح مقرر شده است، در مجموع و در چند مرحله با بازه زمانی کوتاه ۴-۳ ماهه، آورده حدود ۶۰۰ میلیون تومانی (مبلغ ۹۰ میلیون در ۶ قسط) واریز شود؛ با قدری تامل می‌توان دریافت که این مبلغ برای فردی که در شهرستان زندگی می‌کند به یک معنا ناامیدی مطلق از خانه‌دار شدن است. به عبارتی بعد از تشکیل پرونده ۴۰ میلیون تومان آورده در مرحله اول برای قطعی شدن ثبت نام باید واریز شود و اقساط بعدی در قسط‌های ۹۰ میلیون تومانی تعیین شده است.
,
 
,
آورده و تسهیلاتی که با جیب مردم نمی‌خواند
, آورده و تسهیلاتی که با جیب مردم نمی‌خواند, آورده و تسهیلاتی که با جیب مردم نمی‌خواند,
 
,
اولین سوالی که مطرح می شود این است، فردی که آورده حدود ۶۰۰ میلیون تومانی دارد، چرا باید در طرح‌های حمایتی دولت برای خانه‌دار شدن ثبت نام کند و چند سال منتظر ساخت مسکن بماند آن هم در مکانی که قطعاً ساکنین این شهرستان از وضعیت و کمبود امکانات در آن شهرک (شهرک آل یاسین) مطلع هستند؟ اساساً کسی که آورده‌ای به این میزان دارد چه نیازی به حمایت دولت در خانه‌دار شدن دارد؟
,
 
,
علاوه بر آورده نامعقول تعیین شده برای متقاضیان، یکی دیگر از مباحث موضوع وام و تسهیلات است. وام ۳۰۰ میلیونی با نرخ سود ۱۸ درصد که اقساط آن قریب به ۴ میلیون در ماه است، قدری برای شهروندانی که درآمد ماهانه آن‌ها میانگین ۵-۳ میلیون تومان است، سخت و غیرمنطقی است. قطعاً در شهرستان فیروزکوه با توجه به سابقه‌ای که در سال گذشته دارد اگر میزان متقاضیان با ریزش روبرو شود مجدد پروژه در فیروزکوه تعریف نخواهد شد!
,
 
,
قطعاً راهکار نهضت ملی مسکن برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه طرح خوبی است اما نباید نادیده گرفت که منطقی است شرایط متناسب با وضعیت درآمدی منطقه باشد. اینکه قیمت زمین، تامین مصالح و ساخت مسکن چطور ارزیابی شده است و چه کسانی تعیین قیمت در این حوزه را بر عهده داشتند، جای تامل دارد! آن هم با توجه به اینکه شنیده می شود قیمت زمین و مسکن در این طرح در فیروزکوه نسبت به دیگر شهرها بالاتر تعیین شده است. در این خصوص حسین کیانی، رئیس بنیاد مسکن شهرستان فیروزکوه، اذعان داشت: قیمت را کسی مشخص نمی کند؛ اساساً کمیته یا اداره‌ای متولی تعیین قیمت در حوزه مسکن نیست؛ در خصوص پروژه‌های دولتی یا مسکن دولتی که برعهده بنیاد مسکن است، کمیته ای تعیین شده که قیمت را تعیین می کند که به نظر بنده قیمت مناسب هم تعیین شده است.
,
 
,
وی در ادامه بیان کرد: در سایت مسکن مهر اکنون واحدهای باقیمانده بین ۸-۷ میلیون تومان ساخته و تحویل مردم می شود؛ بنیاد مسکن فیروزکوه کمیته قیمت‌گذاری برای پروژه‌های خود دارد ولی برای شهر و خارج از پروژه‌های بنیاد این قیمت‌گذاری توسط بنیاد مسکن انجام نمی‌شود.
,
 
,
کیانی با تاکید بر اینکه نظارت باید در پروژه‌های دولتی انجام شود، بیان داشت: زمین‌های روستائی که واگذار می‌کنیم، واحدهای مسکونی که بنیاد مسکن واگذار می کند، به عبارتی در جایی که متولی ما هستیم کمیته قیمت‌گذاری بر اساس اساسنامه بنیاد مسکن در استان مستقر است و این کمیته نظارت دقیق بر واگذاری و قیمت گذاری‌ها دارد و در خصوص این مسئله تماماً پاسخگو است.
,
 
,
حال با توجه به اینکه نهضت ملی مسکن پروژه‌ای دولتی است باید مشخص گردد که تعیین قیمت در شهرستان فیروزکوه بر اساس چه معیارهایی انجام شده است، آن هم در پروژه‌ای که به نام طرح حمایتی دولت در مسکن سازی درراستای کنترل قیمت مسکن و خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد جامعه است. قطعاً کسانی که در این حوزه ذی‌نفع و ذی‌نفوذ هستند اجازه نخواهند داد این طرح به طور کامل به نفع قشر کم برخوردار به ثمر بنشیند و کنترل قیمت مسکن در جامعه رقم بخورد.
,
 
,
آن چه روشن است، اینکه این طرح و شرایط اعلام شده آن علی‌الظاهر در راستای خانه‌دار شدن افراد کم برخوردار جامعه نیست و حتی می‌توان گفت در راستای کاهش قیمت مسکن نیز قدم برنمی‌دارد چرا که متقاضیان این طرح‌ها افرادی هستند که بدون اجرای طرح‌های دولتی و حمایت دولت نیز قادر به خرید خانه خواهند بود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه