اخبار داغ

با بررسی دلایل شیوع "تب کریمه" عنوان شد؛

خطر "تب کریمه کنگو" با کشتار غیرمجاز دام/ مردم مراقب باشند

خطر "تب کریمه کنگو" با کشتار غیرمجاز دام/ مردم مراقب باشند
با توجه به شیوع بیشتر بیماری تب کریمه کنگو در فصل تابستان، یکی از عواملی که می تواند در افزایش شیوع این بیماری موثر باشد، کشتار غیرمجاز دام است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آنها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از مرصادنیوز، هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آنها است., مرصادنیوز,

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نخستین بار در سال ۱۹۴۴ میلادی در شبه جزیره کریمه Crimea و در سال ۱۹۶۹ در کنگو Congo گزارش شد و در سال ۱۹۷۰ میلادی در ایران مورد شناسایی قرار گرفت و سالهاست که در کشورمان جان مردم را می گیرد.

,

, ,

امروز هم سازمان دامپزشکی کشور نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور هشدار داد و اعلام کرد: براساس آمار وزارت بهداشت و درمان، از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ نفر بیمار مبتلا به این بیماری شناسایی و دو نفر فوت شده‌اند.

, امروز هم سازمان دامپزشکی کشور نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور هشدار داد ,

همشهریان گوشت مورد نیاز را از مراکز مجاز تهیه کنند/ موردی از ابتلاء "تب کریمه کنگو" در استان کرمانشاه گزارش نشده است

, همشهریان گوشت مورد نیاز را از مراکز مجاز تهیه کنند/ موردی از ابتلاء "تب کریمه کنگو" در استان کرمانشاه گزارش نشده است, همشهریان گوشت مورد نیاز را از مراکز مجاز تهیه کنند/ موردی از ابتلاء "تب کریمه کنگو" در استان کرمانشاه گزارش نشده است,

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: تاکنون موردی از ابتلاء به "تب کریمه کنگو" در استان کرمانشاه گزارش نشده است.

, مرصادنیوز, از ابتلاء به ,

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: "تب کریمه کنگو" یک بیماری ویروسی است که شیوع آن در فصل تابستان است و از طریق حشره "کنه" به دام انتقال پیدا می کند که متاسفانه علائم بالینی و تشخیصی در دام ظاهر نمی شود بلکه بعد از انتقال ویروس به بدن انسان خودش را نشان می دهد.

,

وی با توجه به رسالت دامپزشکی گفت: همشهریان مراقب باشند گوشت مورد نیاز را از مراکز مجاز، قصابیها و فروشگاه های معتبر تهیه کنند، چرا که گوشت کشتار در کشتارگاهها طبق ضوابط و دستورالعملهای بهداشتی ذبح می شود.

, با توجه به رسالت دامپزشکی ,

, ,

حیدری گفت: همه دستورالعملهای بهداشتی قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار تحت نظر دامپزشک رعایت می شود و 24 ساعت لاشه دام در بخش پیش سرد نگهداری می شود و بعد وارد بازار مصرف می شود.

,

کشتارهای خیابانی غیرمجاز محل خطری برای انتشار ویروس است

, کشتارهای خیابانی غیرمجاز محل خطری برای انتشار ویروس است, کشتارهای خیابانی غیرمجاز محل خطری برای انتشار ویروس است,

وی به معضل کشتارهای غیربهداشتی اشاره کرد و تصریح کرد: متاسفانه کشتارهای خیابانی و غیرمجاز که با ترشحات دام ها همراه است محل خطری برای انتشار این ویروس است.

,

حیدری با اشاره به اینکه این ویروس بین دام و انسان مشترک است، افزود: بخاطر اندکی اختلاف قیمت مردم مراقب سلامتی خود باشند چرا که از لحاظ ظاهری نمی توان تشخیص داد که این دام ذبح شده در کنار خیابان سالم بوده یا نه.

,

وی به اقدامات پیشگیرانه در روستاها اشاره کرد و گفت: در روستاها بروشورهایی توزیع کرده ایم، دامها واکسیناسیون شده اند، همچنین سم رایگان در اختیار دامداران قرار گرفته، بخشی از سمپاشی جایگاه دام با همکاری دامپزشکی انجام شده است.

,

, ,

حیدری با بیان اینکه بخاطر محدودیت های اداری نمی توانیم هر روز و هر فصل سم پاشی انجام دهیم، خاطر نشان کرد: دامداران هم بایستی همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند و خودشان ضدعفونی تکمیلی جایگاههای دام را انجام دهند.

,

دامداران و قصابها از له کردن کنه بر روی بدن دام جداً خودداری کنند

, دامداران و قصابها از له کردن کنه بر روی بدن دام جداً خودداری کنند, دامداران و قصابها از له کردن کنه بر روی بدن دام جداً خودداری کنند,

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد دامداران و قصابها از له کردن کنه بر روی بدن دام جداً خودداری کنند.

,

, ,

وی یادآوری کرد: سم پاشی به موقع بدن و جایگاه نگهداری دام به منظور مقابله با کنه های ناقل بیماری، استفاده از پوشش مناسب در هنگام کار با دام ها برای جلوگیری از گزش کنه‌ها، پوشیدن لباس کار کامل و یک سره و استفاده از کلاه، ماسک، دستکش، چکمه و عینک محافظ در هنگام کشتار دام توسط افراد از جمله قصابها، دامپزشکها، عوامل آزمایشگاهی از نکات کنترل و پیشگیری به ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو است.

,

حیدری با بیان اینکه این ویروس در مقابل حرارت ضعیف است، عنوان کرد: در منزل در حین خرد کردن و بسته بندی گوشت از دستکش استفاده شود و حداقل 24 ساعت در فریزر نگهداری شود و هنگام مصرف به طور کامل پخته شود.

,

 کشتار و تلفات غیر متعارف دام و طیور را از طریق سامانه 1512 به اداره دامپزشکی اطلاع دهند

,  کشتار و تلفات غیر متعارف دام و طیور را از طریق سامانه 1512 به اداره دامپزشکی اطلاع دهند,  کشتار و تلفات غیر متعارف دام و طیور را از طریق سامانه 1512 به اداره دامپزشکی اطلاع دهند,  کشتار و تلفات غیر متعارف دام و طیور را از طریق سامانه 1512 به اداره دامپزشکی اطلاع دهند,

وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه کشتار و تلفات غیر متعارف دام و طیور، مراتب را از طریق سامانه 1512 به اداره دامپزشکی اطلاع دهند؛ تا با پیگیری به موقع از شیوع بیماری در استان جلوگیری و سلامت عمومی جامعه حفظ شود.

, وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه کشتار و تلفات غیر متعارف دام و طیور، مراتب را از طریق سامانه 1512 به اداره دامپزشکی اطلاع دهند؛ تا با پیگیری به موقع از شیوع بیماری در استان جلوگیری و سلامت عمومی جامعه حفظ شود.,

, , ,

وجود بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام/ فصول گرم سال زمان تکثیر کنه هاست

, وجود بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام/ فصول گرم سال زمان تکثیر کنه هاست, وجود بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام/ فصول گرم سال زمان تکثیر کنه هاست,

مهتاب کیانی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: بیماری کریمه کنگو در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور که زمان رشد و تکثیر کنه‌هاست، بیشتر شایع است.

, مرصادنیوز, بیماری کریمه کنگو در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور که زمان رشد و تکثیر کنه‌هاست، بیشتر شایع است.,

این کارشناس ارشد علوم دامی افزود: مخزن ویروس در طبیعت کنه‌ها و پس از آن گاو، گوسفند، بز و خرگوش ها هستند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات فرد بیمار و لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصابها و سلاخها) به فرد سالم انتقال می‌یابد.

, این کارشناس ارشد علوم دامی افزود: مخزن ویروس در طبیعت کنه‌ها و پس از آن گاو، گوسفند، بز و خرگوش ها هستند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات فرد بیمار و لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصابها و سلاخها) به فرد سالم انتقال می‌یابد.,

, , ,

وی گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در حیوانات اهلی هیچ گونه علایم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در ذبح حیوان آلوده یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان در صورتی که دام در مرحله ویرمیک باشد) وجود دارد.

, وی گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در حیوانات اهلی هیچ گونه علایم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در ذبح حیوان آلوده یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان در صورتی که دام در مرحله ویرمیک باشد) وجود دارد., وی گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در حیوانات اهلی هیچ گونه علایم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در ذبح حیوان آلوده یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان در صورتی که دام در مرحله ویرمیک باشد) وجود دارد.,

این دانش آموخته علوم دامی خاطرنشان کرد: همچنین تماس با خون و بافت بیماران به خصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها شود، باعث انتقال بیماری می‌شود.

, این دانش آموخته علوم دامی خاطرنشان کرد: همچنین تماس با خون و بافت بیماران به خصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها شود، باعث انتقال بیماری می‌شود.,

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک انسان و دام از جمله تب مالت، شاربن، آنفولانزای پرندگان و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است و امکان آلوده شدن افراد با مصرف این گوشت‌ها به این بیماری‌ها وجود دارد.

, خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک انسان و دام از جمله تب مالت، شاربن، آنفولانزای پرندگان و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است و امکان آلوده شدن افراد با مصرف این گوشت‌ها به این بیماری‌ها وجود دارد.,

, , ,

به گزارش مرصادنیوز، طی سالهای گذشته میزان مرگ و میر در بین مبتلایان متغیر بوده و از نظر افراد در معرض خطر نیز قصابان، دامداران و کارگران کشتارگاه ها به طور معناداری بیشترین موارد بیماری را به خود اختصاص داده اند و حتی در بین کارکنان بیمارستان ها و اشخاصی که با انسان مبتلا سر و کار دارند مشاهده می‌شود.

, مرصادنیوز,

تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه