اخبار داغ

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه مطرح کرد؛

اثربخشی اجرای پروژه‌های آبخیزداری در تجدید حیات تالاب‌ هشیلان

اثربخشی اجرای پروژه‌های آبخیزداری در تجدید حیات تالاب‌ هشیلان
شهاب شیرزادی گفت: با توجه به اینکه تالاب هشیلان در یک دشت مسطح واقع شده بنابراین سازه های آبخیزداری در ارتفاعات پیرامون این تالاب می تواند اثربخش باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهاب شیرزادی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با اشاره به مدیریت نامناسب منابع آبی، اظهار کرد: مهمترین عامل در خشک شدن تالابها از جمله تالاب هشیلان حفر چاههای غیرمجاز و استحصال بیش از حد ظرفیت آبهای زیرزمینی در این منطقه است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمانشاه افزود: با توجه به اینکه تالاب هشیلان در یک دشت مسطح واقع شده است، بنابراین ایجاد سازه های آبخیزداری در ارتفاعات پیرامون این تالاب می تواند در تجدید حیات آن اثربخش باشد.

وی با بیان اینکه از ویژگی اصلی تالاب‌ها ماندگاری نسبی آب در آنهاست، گفت: برای حیات مجدد و پایدار این تالاب بایستی با مطالعه دقیق از علم آبخیزداری استفاده کرد.

شیرزادی یادآوری کرد: تالاب هشیلان از طریق ۲ خروجی تغذیه می‌شود که در حال حاضر خروجی آب از دریچه سراب سبزعلی به صفر رسیده، راه علاج واقعی ایجاد توازن و تعادل در ورودی و خروجی است.

به گفته این مسئول هر تالاب و دریاچه ایی دارای شرایط خاصی است و خصوصاً این تالاب که در زمره مناطق حفاظت شده قرار دارد لذا بایستی تمام آیتمها از جمله اکولوژی، هواشناسی، زمین شناسی، آبخیزداری، خاک شناسی، اقتصادی-اجتماعی و مردم بومی منطقه را در نظر گرفت و سپس برای آن یک نسخه خاص پیچید.

شیرزادی خاطر نشان کرد: علاوه بر وجود مشکلات ذکر شده تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و افزایش تبخیر از سطح تالاب به دلیل بالا رفتن دمای هوا تعادل تالاب هشیلان را بر هم زده است. لذا نیاز به تیم اطلاعاتی قوی دارد که همه جانبه مورد مطالعه قرار گیرد.

وی در پایان به اجرای برنامه های آبخیزداری در احیاء "سراب نیلوفر" اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه