اخبار داغ

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با دانا؛

منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌دست مردم نرسید/ اصلاح رفتار و طرح‌های حمایتی دولت سیزدهم، ما را امیدوار می‌کند

منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌دست مردم نرسید/ اصلاح رفتار و طرح‌های حمایتی دولت سیزدهم، ما را امیدوار می‌کند
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اتخاذ سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی با نگاه سرمایه‌داری فقط به نفع دهک ثروتمند بود گفت: این ارز به دست مردم نرسید و امروز اولین منفعت مردم در اصلاح این وضعیت است.
[

ابراهیم رزاقی عضو هیئت‌علمی و استاد اقتصاد بازنشسته دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره تبعات ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص این ارز را منفی برآورد کرد و اظهار کرد: ارز دولتی فقط به افرادی سودجو تخصیص یافت و نتیجه‌ آن فسادی شد که گریبان مردم عادی را گرفت اما مجریان دولت سیزدهم، سیاستی مخالف سیاست دولت آقای روحانی که موافق نظام سرمایه‌داری بود، دارند.

وی ادامه داد: در نظام سرمایه‌داری اصل بر این است که دلار ارزان‌قیمت در دست واردکننده قرار گیرد تا این بخش تصمیم بگیرد چه چیزی موردنیاز است و آن را وارد کند.

وی اضافه کرد: نتیجه تصمیم بر اساس نظام سرمایه‌داری فقط به نفع سرمایه‌دارها و دهک ثروتمند جامعه بود و این ارز به‌هیچ‌وجه به دست مردم نرسید.

این اقتصاددان توضیح داد: طرف‌داران این تفکر (نئولیبرال‌ها) معتقدند فرد ثروتمند، آدم است و آن فردی که ثروت ندارد، شرایطش فرقی ندارد و مهم نیست چه فشاری را تحمل می‌کند که این طرز فکر برخلاف قانون اساسی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) است.

وی تاکید کرد: ما در وصیت‌نامه امام خمینی بارها شنیده‌ایم که می‌گویند این اقتصاد برای محرومین است و ما خدمتگزاران محرومین هستیم، اما ببینید که چگونه با تخصیص ارز ارزان به واردات و اینکه آن را در اختیار عده‌ای خاص قرار دادند، به محرومین کمکی نکردند و فقط برای خود رانت ایجاد نمودند.

رزاقی تصریح کرد: با شرایط فعلی که برای مردم ایجاد شده، چگونه می‌توان از سیاست‌های اتخاذ شده دفاع کرد و گفت این الگوی اقتصادی درست عمل کرده است؟ ما انقلاب نکردیم که فقط عده‌ای پول‌دار شوند و همان رفتار شاهانه را داشته باشند، زیرا این شیوه همان شیوه سرمایه‌داری شاهنشاهی است.

رزاقی افزود: در موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی وقتی ارز ارزان‌قیمت در اختیار افراد قرار گرفت، عده‌ای در بهترین حالت کالای موردنیاز خود را وارد کردند، اما توزیع نکردند و آن را احتکار نمودند تا قیمت کالاها در بازار افزایش پیدا کند. همچنین کمترین نظارت نیز از سوی دولت صورت گرفت و در شرایط تخصیص ارز چندنرخی در اقتصاد، فساد را به همراه خواهد داشت؛ به همین علت سوءاستفاده‌گران به هر نحو که خواستند عمل کردند و از ارز دولتی استفاده نمودند.

وی در پایان گفت: ما به دولت آقای رئیسی امیدواریم زیرا به نظر می‌رسد با به‌کارگرفتن شیوه‌ها و اقدامات انجام شده در چند ماه گذشته، حامی مردم است و مانند دولت‌های قبل عمل نمی‌کند. در زمینه اصلاح یارانه کالاهای اساسی نیز نفع مردم در اصلاح این وضعیت است و اصلاح یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی و انتقال آن از جیب دلال به جیب مردم است، نفع تولید و اقتصاد کشور نیز در همین امر است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه