اخبار داغ

"لسانی" در دوره مربی گری سواد رسانه:

تماشای تلویزیون برای کودکان زیر ۳ سال همچون قتلگاه است/ اهمیت خلاقیت در بازآفرینی فراغت خانگی توسط خانواده ها

تماشای تلویزیون برای کودکان زیر ۳ سال همچون قتلگاه است/ اهمیت خلاقیت در بازآفرینی فراغت خانگی توسط خانواده ها
مربی سواد رسانه کًشنده‌ترین رسانه در محیط خانواده را برای کودکان تلویزیون دانست و گفت: سیستم عصبی کودکان تا ۶ سالگی در حال رشد است، تماشای تلویزیون برای کودکان به‌هیچ‌عنوان گزینه مناسبی برای سرگرمی نیست و در واقع برای کودکان زیر ۳ سال تلویزیون همچون قتلگاه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، محمد لسانی، کارشناس رسانه و فضای مجازی در نهمین جلسه از سلسله جلسات دوره حضوری و مجازی مربی گری سواد رسانه گیلان که در سالن جلسات سازمان بسیج دانشجویی استان در رشت و با موضوع مدیریت فضای مجازی در خانواده با حضور تعدادی از فعالان فضای مجازی گیلان برگزار شد گفت: نسل دهه هشتادی‌ها را به دلیل توسعه فضای مجازی و وضعیت مدیریت خانواده توسط پدر و مادرها می‌توان نسل تنها خطاب کرد. این نسل به شدت درگیر کار با فضای مجازی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در جهان پسا کرونا مؤلفه اضطراب در خانواده‌ها رشد جهشی داشته و همین‌طور اضطراب در دانش آموزان هم افزایش‌یافته است.

,

این کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه در یک سال اخیر شاهد دو جریان خانگی شدن و رسانه‌ای شدن فراغت بوده‌ایم گفت: تلاقی این دو موضوع مجموعه‌ای از پیامدها و مسائل اجتماعی را ایجاد می‌کند.

,

لسانی با بیان اینکه خانگی شدن فراغت باعث بروز مسائلی جسمی، روحی و روانی شده است، ادامه داد: در یک نظرسنجی از یک نوجوان انگلیسی پرسیده شده بود که چه فراغت‌هایی دارد و آن نوجوان پاسخ داده بود که با کتاب، ویدیو گیم و شبکه اجتماعی اوقات فراغت او پر شده است.

,

این مربی سواد رسانه‌ای با بیان اینکه از مهم‌ترین ضعف‌های خانواده‌ها به‌ویژه مادران خلاقیت در بازآفرینی فراغت خانگی است، اظهار کرد: مبدأ ما وضعیت موجود است اما مقصد ما این شرایط کنونی نیست و باید به بازتولید فراغت‌های خانگی برسیم.

,

وی با بیان اینکه فراغت غیر رسانه‌ای خلاقیت والدگری است، اضافه کرد: مادرها برای آرام کردن کودک، تلویزیون را روشن کردن می‌کنند یا از تلفن همراه به‌عنوان صدا خفه کن کودک استفاده می‌کنند.

,

وی کًشنده‌ترین رسانه در محیط خانواده را برای کودکان تلویزیون دانست و گفت: سیستم عصبی کودکان تا ۶ سالگی در حال رشد است، تماشای تلویزیون برای کودکان به‌هیچ‌عنوان گزینه مناسبی برای سرگرمی نیست و در واقع برای کودکان زیر ۳ سال تلویزیون همچون قتلگاه است.

,

این کارشناس رسانه و فضای مجازی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام‌شده، ترشح هورمون‌ها در هنگام فعالیت در فضای مجازی ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر می‌شود. احساسات تشدید شده در شبکه‌های اجتماعی با احساسات فرد در دنیای عادی متفاوت است.

,

لسانی با بیان اینکه سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه‌ای، سواد آموزش‌وپرورش و سواد رسانه‌ای ۶ بخش تعریف جهانی یونسکو از سواد است اظهار داشت: انسان این عصری فردی است است که مجموعه این سوادها را داشته باشد.

,

وی در پایان گفت: رسانه هم در فراغت و هم در خانه حضور دارد‌ و ما باید تلاش کنیم به انواع سواد رسانه‌ای و بقیه سوادها برای مدیریت درست خانواده مجهز شویم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه