اخبار داغ

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور مطرح کرد؛

بهره برداری از رصدخانه مهارت در سال آینده

بهره برداری از رصدخانه مهارت در سال آینده
خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، از بهره برداری از رصدخانه مهارت تا قبل از پایان سال تحصیلی آینده خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، عرفان خسرویان در نشست خبری در دانشگاه فنی و حرفه ای یزد با اشاره به گام های موثر برداشته شده در زمینه توسعه و ارتقاء نظام مهارتی استان یزد، اظهار کرد: دانشگاه فنی وحرفه ای متولی اصلی نظام مهارتی آموزش است و سهم این نظام در سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۷ درصد و در سال ۱۴۰۰ در حدود ۳۰ درصد بوده که هنوز نیاز به کار در این زمینه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد دارای ۱۰ هزار دانشجو است، عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای یک دانشگاه مهارت محور است و سرمایه گذاری در نظام مهارتی، برابر است با سرمایه گذاری در بخش کار آفرینی و نیاز است که به این نوع دانشگاه ها نگاه ویژه ای شود.

,

خسرویان تصریح کرد: آموزش های فنی و حرفه ای برخلاف آموزش های نظری، بسیار هزینه بر و گران قیمت است و سرانه بودجه ای که برای آموزش دانشجوی مهارتی در نظر کرفته شده حدود یک سوم دانشجویان نظری است  و این بودجه حدود ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در روز برای هر دانشجوی مهارتی و ۲۱ هزار تومان در روز برای دانشجویان نظری است.

,

وی با اشاره به اصلاح بودجه بندی در نظر گرفته برای دانشجویان مهارتی، بیان کرد: در نظر است با افزایش این بودجه بندی به میزان دو برابر دانشجویان نظری، در راستای مهارت محور شدن آموزش ها در حدود حداقل ۳۰ درصد، گام های موثری برداشته شود و اصلاح این برنامه به معنای اصلاح آموزش در سطح کشور است و نباید از این مهم غافلش شد.

,

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد: به روزرسانی تجهیزات و کارگاه ها و تامین مواد اولیه مورد نیاز دانشجویان از دیگر اقدامات در دستور کار است و نیاز است که دانشگاه مبلغی را به فعالیت های کارگاهی تخصیص دهد که با توجه به برآوردهای انجام شده این عدد برای کل کشور در حدود ۵ هزار میلیارد تومان است.

,

خسرویان حوزه آموزش را شاکله نظام مهارتی کشور دانست و گفت: از جمله مواردی که در سند نقشه راه تحول دانشگاه پیش بینی شده است، حوزه آموزش است و باید اطلس نظام شغلی- مهارتی کشور هر چه سریعتر تدوین شود و مشاغل مهم و دارای بازار کار کشور و جهان را به درستی شناسایی و به روزرسانی کرده و در راستای تربیت افراد متخصص در این زمینه اقدام شود.

,

وی افزود: در این راستا سه ضلع مهم نظام سلایق حرفه ای، طبقه بندی مشاغل و رصد شغل ها و مهارت ها تحت عنوان رصدخانه مهارت باید در برنامه های تحولی دانشگاه در نظر گرفته شود.

,

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به نظام سلایق حرفه ای، عنوان کرد: آموزش ها باید مرتبط با نظام سلایق حرفه ای بوده و در ارتباط با فضای کسب و کار و اشتغال در کشور باشد  و همچنین با رصد مشاغل مورد نیاز کشور، به همگرایی در این زمینه رسید.

,

خسرویان از تشکیل یک کارگروه برای تشکیل رصدخانه مهارت خبر داد و تصریح کرد: قبل از پایان سال تحصیلی آینده، از پروژه رصدخانه مهارت بهره برداری خواهد شد امید است با این شرایط بتوانیم نیروی کار متخصص در این زمینه تربیت کنیم.

,

وی با اشاره به وجود ۱۸۱ مرکز فنی و حرفه ای در سطح کشور، بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای دارای ۱۸۱ مرکز در کشور است و در حدود ۸ هزار دانشجو در این مراکز در حال تحصیل هستند؛ همچنین این دانشگاه دارای ۱۵۰ رشته گوناگون و ۲ هزار و ۵۰۰ کد رشته است.

,

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به فعالیت در فناوری های مرتبط با حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، عنوان کرد: در مبحث تربیت متخصص در حوزه های مختلف، باید به پنج حوزه طراحی، قطعه سازی، انرژی و حوزه های تجدیدپذیر، حوزه حمل و نقل، بیوتکنولوژی و کشاورزی و همچنین علوم اجتماعی و انسانی توجه ویژه ای شود.

,

خسرویان از تخصیص ۳ درصدی بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای برای آموزش فرهنگی خبر داد و افزود: تلاش برای تربیت نیروی کار متخصص و با وجدان و همچنین فرهنگسازی در جامعه و خانواده ها از دیگر اقدامات انجام شده در راستای شناخت هر چه بیشتر اهداف دانشگاه فنی و حرفه ای است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه