اخبار داغ

کارشناس سیاسی مطرح کرد؛

سیاست‌های آمریکا در عرصه حقوق بشر پر از تناقض است/ ضرورت ایجاد کادر دیپلماتیک قوی در عرصه حقوق بین‌الملل

سیاست‌های آمریکا در عرصه حقوق بشر پر از تناقض است/ ضرورت ایجاد کادر دیپلماتیک قوی در عرصه حقوق بین‌الملل
مجید روحی با تاکید بر اینکه سیاست های آمریکا در عرصه حقوق بشر پر از تناقض است، گفت: کشوری که تمام قطعنامه های سازمان ملل علیه اسراییل را وتو می کند، در رابطه با جنایت های عربستان هیچ بیانیه ای را صادر نمی کند، در یمن موضع گیری نمی کند و در اوکراین موضع گیری دارد در واقع حقوق بشر از منظر آمریکا پر از ایراد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ “مجید روحی” استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی در گفتگو با ۸دی از مسئله “حقوق بشر” به عنوان یکی از موضوعاتی که آمریکا همواره علیه ایران مطرح می کند نام برد و گفت: حقوق بشر از شعارهای اصلی آمریکا در راستای مهار، بازدارندگی و ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران است و یکی از ابزارهایی است که به عنوان دستاویزی بر علیه کشورهای دیگر استفاده می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
این استاد دانشگاه با طرح این سوال که آیا آمریکا نسبت به وضعیت کشورش از لحاظ حقوق بشر صداقت دارد و آیا سیاست های اعمالی با اعلامی اش در جهان یکی است؟ بیان کرد: از ۷ تا ۱۲ تیر ماه هفته حقوق بشری آمریکایی نامگذاری شده و به تناقضاتی که سیاست های آمریکا در خود جامعه آمریکا در بحث حقوق بشر دارد مانند آزادی، حق بیان، اعتراض، عدالت، برابری و … پرداخته می شود تا نشان داده شود که در خود جامعه آمریکا و نظام سیاسی اش شکاف هایی وجود دارد.
,
 
,
وی تبعیض نژادی و نحوه رفتار با سیاه پوستان و رنگین پوستان و مسئله مهاجران به خصوص در دوره ترامپ و بعد از آن را یکی از شکاف های موجود در جامعه آمریکا دانست و گفت: همواره آمریکا حقوق بشر را به عنوان دستاویز در رابطه با کشورهای دیگر مطرح می کند اما آیا سیاست های حقوق بشر در داخل خود آمریکا رعایت می شود؟ آمارها و شاخص ها در رابطه با نژادپرستی در آمریکا حاکی از این موضوع نیست.
,
 
,
این کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مسائل در جامعه آمریکا در رابطه با سیاست حقوق بشر، جنبه اخلاقی به خود گرفته مانند ازدواج همجنس گرایان در راستای حقوق بشر در آمریکا، که دموکرات ها بیشتر از جمهوری خواهان آن را دنبال می کنند این در حالی است که در تمامی ادیان الهی، همجنس گرایی یک امر زشت ناپسند و حرام تلقی شده و در آمریکا به آن مجوز داده شده در حالی که خلاف نظر عرفی و قانونی است این در حالی است که ازدواج با محارم یکی از مسائل دیگر در فرانسه و آمریکا در راستای حقوق بشر آمریکایی است در حالی که حقوق بشر خلاف آن چیزی است که این ها تعریف می کنند.
,
 
,
روحی در ادامه با اشاره به دیگر تناقضات آمریکا در بحث حقوق بشر در سطح جهانی، گفت: در سازمان ملل گزارش های مغرضانه ای بر علیه ایران صادر می شود و گزارشات مغرضانه ای با عناوین عدم رعایت آزادی، عدم برابری حقوق زنان با مردان، رفتار نامناسب با اقلیت ها و بحث اعدام و مواد مخدر به عنوان نقض حقوق بشر تلقی می کنند در حالی که این موارد در ایران رعایت می شود. این در حالی است که آمریکا در عرصه جهانی با حمایت از منافقین و با شرکت در جلسه های شان و حمایت های لفظی، نظامی، سیاسی به ویژه ترورهایی که در ایران صورت می گیرد اساسا تناقض اصلی آمریکا در رابطه با حقوق بشر را نشان می دهد.
,
 
,
وی افزود: آمریکا، سپاه پاسدارانی که در عرصه منطقه ای و بین المللی سیاستش در راستای حمایت از جنبش ها و نهضت های آزادی بخش جهان و مبارزه با ظلم و استکبار است به عنوان یک سازمان تروریستی تلقی می کند و ترور سردار سلیمانی را در چارچوب مبارزه با تروریست معرفی می کند و این از تناقض آشکار با حقوق بشر است.
,
 
,
چرا علیه عربستان با وجود تمام جنایت هایش هیچ گزارشی صادر نمی شود!
, چرا علیه عربستان با وجود تمام جنایت هایش هیچ گزارشی صادر نمی شود!,
 
,
این کارشناس علوم سیاسی تصریح کرد: این در حالی است که علیه عربستان با وجود تمام جنایت هایش هیچ گزارشی صادر نمی شود به خصوص در قضایای بحرین و در جنگ هشت ساله یمن، جنایات وسیعی صورت گرفته و گزارشات دیده بان حقوق بشر و گزارش سازمان ملل از قحطی، بیماری، وضعیت اسف بار یمن حکایت دارد ولی هیچ بیانیه ای علیه عربستان و امارات صادر نمی شود و در مورد پایان درگیری در یمن صادر نمی شود ولی در رابطه با روسیه و اوکراین بسیار در بوق و کرنا می شود و مواضع با حساسیت بیشتری دنبال می شود البته قضیه اوکراین با یمن از منظر سیاست بین الملل و تبعات متفاوت است ولی این مسئله از تناقضات موجود در حقوق بشر آمریکایی است.
,
 
,
روحی با تاکید بر اینکه سیاست های آمریکا پر از تناقضات است و حقوق بشر از منظر آمریکا پر از ایراد و مشکل است، اظهار کرد: کشوری که تمام قطعنامه های سازمان ملل علیه اسراییل در رابطه با فلسطین را وتو می کند، در رابطه با عربستان هیچ بیانیه ای را صادر نمی کند، در یمن موضع گیری نمی کند و در اوکراین موضع گیری را دارد و این موارد طبق فرمایش مقام معظم رهبری حقوق بشر آمریکایی نامیده می شود که پر از ایراد است.
,
 
,
وی با اشاره به اهداف دشمن در راستای برنامه ریزی ترورها در اوایل انقلاب و پس از آن گفت: در اوایل انقلاب به دلیل حمایت تمام عیار آمریکا از سازمان مجاهدین احتمال این فرضیه وجوددارد که این ترورها از اول از پشتیبانی و اطلاع آمریکا برخوردار بوده است.
,
 
,
اینکه اسراییل خودسرانه و بدون نظر آمریکا ترورها را انجام داده، فرضیه درستی نیست
, اینکه اسراییل خودسرانه و بدون نظر آمریکا ترورها را انجام داده، فرضیه درستی نیست,
 
,
روحی ادامه داد: در سال های اخیر با ترور دانشمندان هسته ای توسط اسراییل معلوم می شود که آمریکا نیز در این ترورها دست دارد و اینکه اسراییل خودسرانه بدون نظر آمریکا آن را انجام دهد فرضیه درستی نیست، چون هم اسراییل و هم آمریکا از این ترورها سود می برند مانند ترور سردار سلیمانی که با دستور مستقیم ترامپ صورت گرفت. در اوایل انقلاب و پس از آن نیز آمریکا پشت قضیه بسیاری از ترورها بوده، مانند انتقال منافقین از پادگان اشرف به آلبانی که نیازمند حمایت سیاسی و مالی فرانسه یا آمریکا است.
,
 
,
این کارشناس علوم سیاسی تصریح کرد: این ترورها زمانی انجام می شود که رویارویی نظامی برای ممکن نیست و وارد جنگ نیابتی یا جنگ در منطقه خاکستری از طریق ترورها می شوند و می خواهند کشور از نخبگان و دانشمندان تهی شود و جمهوری اسلامی را در رسیدن به اهداف و دستاوردها دچار مشکل کند.
,
 
,
وی ادامه داد: در اوایل انقلاب با ترور شهید بهشتی و شهید مطهری که وقتی می گویند بهشتی یک ملت بود قصد داشتند کشور را با خلا تئوریسین های فکری و حتی اجرایی مواجه کنند و در سال های اخیر نیز شهادت سردار سلیمانی، شهید فخری زاده و دانشمندان هسته ای دیگر و هدف اصلی دشمن، تهی کردن کشور و جامعه از نخبگان و افراد تاثیرگذار است که حداقل در دستیابی به اهداف به عقب براند و ناکام کند.
,
 
,
روحی با اشاره به عدم موفقیت ایران در احقاق حقوق بین المللی در رابطه با ترورها، بیان کرد: متاسفانه ایران در سال های اخیر و پس از انقلاب در رابطه با احقاق حقوق از جنبه بین الملل دستاورد خوبی نداشته است مانند جنگ ایران و عراق، مذاکرات هسته ای از منظر حقوق بین الملل و در ترور سردار سلیمانی نتوانسته آن طور که باید و شاید حقوقش را از منظر بین المللی تامین کند.
,
 
,
ضرورت ایجاد کادر دیپلماتیک قوی و مجهز شدن به ابزارهای دانش در عرصه حقوق بین الملل
, ضرورت ایجاد کادر دیپلماتیک قوی و مجهز شدن به ابزارهای دانش در عرصه حقوق بین الملل,
 
,
وی با تشریح راهکار این مسئله تصریح کرد: در این راستا، ایجاد کادر دیپلماتیک قوی و تربیت افراد و مجهز شدن به ابزارهای دانش که مهم ترین آن، حقوق بین الملل است و از کارهایی است که باید جمهوری اسلامی ایران دنبال کند، حائز اهمیت است و در عرصه بین الملل از دیوان بین المللی دادگستری تا دیوان کیفری بین المللی، حوائج مربوط به سازمان های بین المللی، سخنرانی در جلسات شورای امنیت و … می تواند حداقل توجه مجامع جهانی و بین المللی را به مسئله ترورها و حقوق بشر آمریکایی بیشتر جلب کند.
,
 
,
اقدام متقابل در برابر تحرکات دشمن از ابزارهای استراتژی ایران در برابر ترورها است
, اقدام متقابل در برابر تحرکات دشمن از ابزارهای استراتژی ایران در برابر ترورها است,
 
,
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه در کنار استفاده از ابزار مهم دیپلماسی و مجهز به حقوق بین الملل در سال های اخیر با توجه به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه “دوران بزن در رو به پایان رسیده” با هر حرکت دشمن اقدام متقابل از سوی ایران و مقابله به مثل صورت می گیرد، بیان کرد: این اقدام در چارچوب دفاع مشروع و دفاع پیشگیرانه نامیده می شود و قدرت بازدارندگی ایران و اقدام متقابل در بحث ترورها و توقیف نفتکش یونانی را می توان رکن و ابزار دوم استراتژی ایران در برابر ترورها نامید.
,
 
,
وی خاطر نشان کرد: برگزاری همایش ها، کنفرانس ها و سمینارها با دعوت از افراد مهم در این زمینه مانند دبیر کل سازمان ملل، شورای حقوق بشر یا قضات برجسته برای مباحث مورد نظر و آشنایی آنان با جنایت آمریکا و تناقضات در رابطه با ترورها و استفاده از دیپلماسی رسانه ای و عمومی برنامه سازی و مستندسازی رسانه ای می تواند در پیشبرد اهداف ایران موثر باشد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه