اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

دولت سیزدهم درپی جبران ناملایمات ۸ سال گذشته با کشورهای منطقه/ تقویت دیپلماسی منطقه‌ای؛ راهبرد موثر دولت رئیسی

دولت سیزدهم درپی جبران ناملایمات ۸ سال گذشته با کشورهای منطقه/ تقویت دیپلماسی منطقه‌ای؛ راهبرد موثر دولت رئیسی
اگرچه جریان غرب‌گرا و نزدیک به دولت تدبیر و امید بر این باور است که تحریم‌ها عامل اصلی قطع روابط ایران با کشورهای منطقه و اوراسیا بوده است اما تقویت دیپلماسی منطقه‌ای در دولت سیزدهم نشان داد که در 8 سال گذشته کشور معطل مذاکرات بود و در حوزه منطقه‌ای گامی برداشته نشد.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تقویت دیپلماسی منطقه ای در طول یک سال گذشته یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم است که می توان گفت زمینه را برای کاهش فشارهای تحریمی که در طول 8 سال بر گرده مردم سوار بود را فراهم کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

دولت از ابتدای آغاز به کار خود همواره قطع وابستگی اقتصاد کشور بر مذاکرات تاکید کرد موضوعی که با گذشت حدود یک سال در عمل نیز به اثبات رسید.

,

رفت و آمدهای منطقه ای از عالی ترین مقامات کشورهای اوراسیا تا سفرهای منطقه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای همسایه زمینه ای شد تا مسیر دور زدن تحریم ها مهیا شود.

,

سیاست دولت سیزدهم در تقویت دیپلماسی منطقه ای و راه اندازی خط ترانزیتی در بین کشورهای اوراسیا، ایران را حلقه اتصال تبادلات تجاری کشورهای ساحلی خزر قرار داد تا از این طریق علاوه بر تقویت روابط تجاری با کشورهای منطقه، از معطل نگه داشتن کشور به امید مذاکرات نافرجام جلوگیری به عمل آید.

,

چهره های نزدیک به دولت روحانی اگرچه تحریم ها را بهانه قطع مسیر ترانزیتی ایران عنوان می کردند اما عملکرد دولت سیزدهم نشان داد که در بسیاری از موارد تعطیلی بسیاری از اقدامات در حوزه منطقه و اوراسیا تنها سیاست دولت تدبیر و امید بود تا تمام نگاه ها را معطوف به مذاکرات با غرب کند.

,

مصطفی تاجزاده از چهره های اصلاح طلب حامی دولت روحانی در توییتر نوشته بود: اولین قطار باری ترکیه بدون گذشتن از ایران با عبور از گرجستان، آذربایجان، دریای خزر و قزاقستان مسیری 8 هزار و 696 کیلومتری را پشت سر گذاشت و از استانبول به شهر شی آن چین رسید.

,

 

,

, ,

 

,

حسین رزاق هم در توییتی نوشته بود «همان چشمی که یک کولبر را در مسیر صعب کوهستانی میبیند و او را میکشد، به فرموده بر 19 کامیون دارو در مسیر ترانزیت، بسته می شود. تحریم نعمت است برای جنایت علیه مردم!

,

, ,

اگرچه این اظهارنظرها ناملایمت کشورهای منطقه ای را ناشی از تحریم های بین المللی وانمود می کند اما این روزها افکار عمومی شاهد آن است که بدون تغییر در روند فشارهای تحریمی، کشورهای آسیایی یکی پس از دیگری در حال رفت و آمد به ایران هستند تا به واسطه عملکرد دولت سیزدهم، ناملایمت های دولت حسن روحانی با کشورهای منطقه جبران شود.

,

حضور رئیسی در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر نشان داد ایران به دلیل موقعیت استراتژیک نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه و تقویت تعاملات و روابط بین کشورهای  ساحلی دریای خزر یعنی روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان دارد و می تواند حلقه اتصال تبادلات تجاری این کشورها باشد.

,

تقویت دیپلماسی منطقه و عدم وابسته کردن همه چیز در کشور به مذاکرات نشان داد دولت قبل در طول 8 سال گذشته کشور را معطل مذاکرات کرده بود و این معطل نگه داشتن ها خسارت های جبران ناپذیری برای موقعیت استراتژیک ایران و همچنین رفاه و معیشت مردم به دنبال داشت.

,

این روزها بدون اینکه تحریمی لغو شود ایران در اجلاس های منطقه ای شرکت کرده و به عنوان یک بازیگر مهم منطقه ای سیاست های کلانی را دنبال می کند از سوی دیگر روشن است خسارت های دولت قبل در طول 8 سال خسارت های بسیاری را به کشور تحمیل کرد که ناشی از کار نکردن و امید بستن به مذاکرات بود و حالا این خسارت ها یکی پس از دیگری در حال برملا شدن است.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه