اخبار داغ

یک کارشناس مسائل بین الملل:

اصرار مقامات اروپایی برای برگزاری مذاکرات متعدد، حل کننده ماجرای توافق هسته ای نیست

اصرار مقامات اروپایی برای برگزاری مذاکرات متعدد، حل کننده ماجرای توافق هسته ای نیست
حنیف غفاری گفت: تغییر مکان یا اصرار مقامات اروپایی برای برگزاری مذاکرات متعدد، حل کننده ماجرای توافق هسته ای نیست بلکه غرب به اتخاذ یک تصمیم واقعی نیاز دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حنیف غفاری  در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: مذاکرات اخیر دوحه در حالی برگزار شد که آقای جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا داشت مجموعه تحت مدیریت وی زیرساخت‌هایی را فراهم کرده و ابتکاراتی برای حل و فصل نقاط اختلافی در مذاکرات خواهد داشت.

وی افزود: با برگزاری مذاکرات دقیقا این پیام مخابره شد که نه تنها آمریکا و اتحادیه اروپا از مشی قبلی خود مبنی بر نادیده گرفتن بخش مهمی از حقوق ایران در برجام عقب نشینی نکردند بلکه بر تاکتیک بازگشت پوچ به برجام اصرار داشتند که در قالب آن طرف غربی ظاهرا به برجام بازگردد اما عملا بخشی از تحریم های ایران را برندارد.

غفاری تصریح کرد: در مقابل جمهوری اسلامی ایران بر همان خطوط قرمز خود در مذاکرات دوحه  تاکید کرد مبنی بر مختومه شدن پرونده های ادعایی آژانس انرژی اتمی قبل از عملیاتی شدن برجام، ارائه تضمین های اعتباری درخصوص حضور شرکت‌های خارجی در ایران و همچنین رفع محدودیت ها و تحریم های غیر هسته ای که یا با برجام ارتباط دارند یا در نحوه اجرایی شدن آن دخیل هستند از جمله محدودیت هایی که ترامپ پس از خروج از برجام با برچسب های غیر هسته ای وضع کرده اما این محدودیت ها بر اجرایی شدن برجام تاثیر می گذارد.

وی عنوان کرد: همه این موارد به صورت خطوط قرمز در مذاکرات دوحه مطرح شد اما این مذاکرات نشان داد هنوز طرف غربی به آمادگی لازم برای اتخاذ تصمیم تعیین کننده برای احیای برجام نرسیده است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تغییر مکان یا اصرار مقامات اروپایی برای برگزاری مذاکرات متعدد، حل کننده ماجرای این توافق نیست بلکه در اینجا غرب به اتخاذ یک تصمیم واقعی نیاز دارد.

غفاری خاطرنشان کرد: هر لحظه که این تصمیم واقعی از سوی غرب اتخاذ شود، با توجه به ابعاد فنی و حقوقی مذاکرات که عملا حل و فصل شده، بدون نیاز به مذاکره، امکان احیای توافق هسته ای وجود دارد، در غیر این صورت شاهد استمرار همین روند هستیم و طرف غربی هم متوجه شده که با گذشت زمان نمی تواند از ایران امتیازات غیرمعقول بگیرد.

 

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه