اخبار داغ

حسین بهمنش مطرح کرد:

حقوق بشر از دیدگاه غرب یک رو بنا است، اصل و زیر بنا قدرت و منافع است

حقوق بشر از دیدگاه غرب یک رو بنا است، اصل و زیر بنا قدرت و منافع است
“حسین بهمنش” استاد دانشگاه و تحلیلگر روابط بین الملل با تأکید بر اینکه از دیدگاه غرب در پس قدرت و منافع، چیزی به نام حقوق بشر تعریف می شود، بیان کرد: حقوق بشر یک رو بنا است و آنچه که اصل و زیر بنا است قدرت و منافع است، این روبنا معیار و اولویت ندارد و دائمی نیست، بلکه در جهت منافع می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ “حسین بهمنش” استاد دانشگاه و تحلیلگر روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای در گفتگو با ۸دی، با بیان تعاریفی از حقوق بین الملل اظهار کرد: با توجه به حقوق بشر تعریف شده توسط غربی ها، حقوق بشر از زاویه نگاه به قدرت تعریف می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی،,
 
,
وی افزود: آنچه در جهان، گذشته و می گذرد بر اساس حقوق بین الملل نیست بلکه ادبیات جهان مبتنی بر قدرت و زورمندی نگارش شده و بر پایه عدالت و موازین حق و باطل نیست.
,
 
,
تحلیلگر روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای با بیان اینکه اساساً قدرت اعمال و اجرا و نظارت بر بحث حقوق بین الملل مبتنی بر ساز و کار قدرت در جهان است یعنی اگر دادگاه صالحه ای در جهان باشد و هنگام صدور رأی قوه ای به دنبال اجرای آن باشد و در دادگاه های جهان رأی صادر شود زمانی می تواند به اجرا دربیاید که به طور کلی به نفع صاحبان قدرت های جهان باشد.
,
 
,
بهمنش با بیان اینکه ادبیات جهان بیش از خواسته، خواهش و ایده ها، بر اساس جزئیات و پراکندگی قدرت شکل می گیرد، بیان کرد: این ادبیات با آنچه که در جهان اتفاق می افتد بر محوریت قدرتمندی است. شاید نظریه پردازان بین الملل این ادعا را رد می کنند اما شواهد نشان دهنده حاکمیت قدرت در نظام بین الملل است.
,
 
,
این کارشناس سیاسی با اشاره به نظرات بخش زیادی از ناظرین و نظریه پردازان بین الملل اظهار کرد: بر این اساس ادبیات حاکم بر نظام بین الملل، ادبیات رئالیسم است و ما مبتنی بر آن می توانیم جهان را توضیح و تشریح کنیم. زمانی که مبتنی بر رئالیسم، جهان را شرح می دهیم قاعدتاً با توجه به حقوق بشر تعریف شده توسط غربی ها و در قرن اخیر با سردمداری غرب؛ قدرت، تعریف حقوق بشر را شکل می دهد.
,
 
,
بهمنش با تأکید بر اینکه از دیدگاه غرب در پس قدرت و منافع، چیزی به نام حقوق بشر تعریف می شود، بیان کرد: چرخش جهان در حوزه نظام بین الملل مبتنی بر منافع و عایدی ایالات متحده و هم پیمانانش است، این عایدی گاهی در پس حقوق بشر در مسئله کشورگشایی، منافع اقتصادی و حتی موضوعاتی مانند ورزشی و تفریحی و … است.
,
 
,
وی افزود: ایالات متحده هرجایی که اقتضای منافعش باشد از ادبیاتی تحت عنوان حقوق بشر استفاده به نفع می کند و در این رابطه از رسانه هایی که‌ در اختیار دارد استفاده حداکثری می برد. هرجا این منافع کمتر باشد به چیزی به عنوان حقوق بشر، کمتر می پردازد و آن را کمرنگ می کند و ذهن مخاطب را به سمت منافع ملی آمریکا سوق می دهد.
,
 
,
این تحلیلگر روابط بین الملل با تاکید بر اینکه “حقوق بشر” جز اولویت های ذاتی نظام بین الملل کنونی نیست، خاطرنشان کرد: حقوق بشر یک مجموعه ای از رونماها و انگاره های ذهنی، نمادهای زیبا و دستاویزهای قابل تعیین است که ارزش نمادین دارد و فاقد ارزش حقیقی است. حقوق بشر یک رو بنا است و آنچه که اصل و زیر بنا است قدرت و منافع است، این روبنا معیار و اولویت ندارد و دائمی نیست، بلکه در جهت منافع می باشد.
,
 
,
این کارشناس سیاسی با تشریح منفعت گرایی غرب با اشاره به حمایت آمریکا در رابطه با منافقین بیان کرد: یک زمانی، سازمان و تشکیلاتی تحت تاثیر آرمان ها، شعارها و مرام چپ در جهان تحت عنوان سوسیالیسم و مارکسیسم در دهه ۴۰ شمسی شکل می گیرد و کنش و مبارزاتی علیه یک رژیم وابسته به اردوگاه سرمایه داری (رژیم پهلوی) دارد. همین تشکیلات و سازمان از نظر مرام و رویکرد با اردوگاه غرب (بازار سرمایه داری) مخالف است اما بعد از انقلاب در دامن غرب می افتد و این سازمان زبون و پست به مرام و ایدئولوژی خودشان هم پایبند نبوده و در خدمت اردوگاه دیگران درآمد و به هر کشور و به هر دولت در ازای پول و حمایت و پناه دادن آماده سرویس دهی هستند.
,
 
,
بهمنش با تأکید بر احقاق حقوق جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی با بیان اینکه هر چقدر که جمهوری اسلامی ایران در عرصه های نرم، نیمه سخت و سخت قدرتمند تر بشود، میزان دفاع و میزان حمایت از خودمان بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: مجامع بین المللی به مظلومیت کشورها رای نمی دهند و از مظلومیت کشورها دفاع نمی کنند بلکه در تمام عرصه ها هرق در قدرتمند تر شویم، این مجامع بین المللی مجاب می شوند که بیشتر دیده شوید. لذا هرچه قوی تر شویم می توانیم دفاع قدرتمندتری داشته باشیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه