اخبار داغ

متخصص بیماری‌های عفونی:

اسهال بسیار شدید، با دفعات اجابت مزاج زیاد، برق‌آسا و حجیم از علائم وبا است

اسهال بسیار شدید، با دفعات اجابت مزاج زیاد، برق‌آسا و حجیم از علائم وبا است
مژده یداللهی گفت: وبا معمولا به صورت اسهال بسیار شدید، با دفعات اجابت مزاج زیاد، برق آسا و حجیم است که می‌تواند در عرض چند ساعت باعث از دست رفتن آب بدن، شوک و حتی مرگ شود، این بیماری معمولا در اثر مصرف آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مژده یداللهی متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: خوشبختانه آمار کرونا کاهش قابل توجهی دارد ولی به این معنی نیست که بیماری حذف شده است، لذا رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان توصیه می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه تصور مردم این است که بیماری کرونا ریشه کن شده، افزود: هنوز احتمال بروز پیک بیماری وجود دارد و هر علائم سرماخوردگی باید کرونا فرض شود، لازم به ذکر است که ویروس کرونا می‌تواند دچار جهش شود، همچنین به تدریج اثرات حفاظتی واکسن‌ها کاهش پید می‌کند، همین امر منجر به افزایش موارد ابتلا به کرونا می‌شود.
 
متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: تابستان فصل بیماری‌های عفونی گوارشی است و انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند از طریق آب و غذای آلوده و حتی راه تنفسی انتقال پیدا کند، ناگفته نماند کرونا هم می‌تواند مطرح باشد چراکه علائم بسیار شبیه هم هستند و افتراق بین آن‌ها آسان نیست، به خصوص اسهال‌های ویروسی دیگرغیر از کرونا هم وجود دارد که علائم آن ها مشابه کرونا است، پس حتی در صورت اسهال و استفراغ باید بیماری کرونا را نیز در نظر داشت.
 
یدالهی با بیان اینکه اخیرا مواردی از ابتلا به وبا به خصوص در مسافرینی که از کشور عراق بازگشته‌اند، گزارش شده است، عنوان کرد: وبا معمولا به صورت اسهال بسیار شدید، با دفعات اجابت مزاج زیاد، برق آسا و حجیم است که می‌تواند در عرض چند ساعت باعث از دست رفتن آب بدن، شوک و حتی مرگ شود، این بیماری معمولا در اثر مصرف آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: معمولا اسهال در بیماری وبا بدون تب و دل درد بوده ولی اسهال ناشی از کرونا و اسهال‌های خونی با تب و دل درد همراه است، به هر حال اسهال به هر دلیلی که ایجاد شده باشد در صورت بروز، اولین و مهمترین درمان جایگزین کردن مایعات در بدن است.
 
متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: راه‌های انتقال بیماری وبا و منابع شایع این بیماری دو راه تماس مستقیم و تماس غیرمستقیم است، در تماس مستقیم بیماری می‌تواند از طریق دست‌های آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار منتقل می‌شود.
 
یدالهی بیان کرد: در راه غیرمستقیم انتقال وبا، مصرف آب آلوده به مدفوع از طریق منابع آبی حفاظت نشده مثل چاه‌ها، دریاچه‌ها، استخرها و...، استحمام یا شستشوی سبزی و میوه‌، لوازم آشپزخانه و... در آب آلوده، استفاده از یخ آلوده، غذاهای دریایی ناپخته و خام و... دخیل هستند.
 
وی تاکید کرد: در مواقع ابتلا به اسهال حاد آبکی شدید با دفعات بسیار زیاد سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی و یا پزشک مراجعه کنید تا ضمن درمان سریع کم آبی در مطب یا درمانگاه، نمونه برداری از مدفوع جهت کشف سریع بیماری وبا به عمل آید.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز؛,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه