اخبار داغ

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

مبارزه با بیماری‌های منتقله بین انسان و دام در استان‌های غربی کشور دارای چالش بیشتری است

مبارزه با بیماری‌های منتقله بین انسان و دام در استان‌های غربی کشور دارای چالش بیشتری است
حسین بیگلری گفت: از آنجا که استان کرمانشاه و استان‌های غربی کشور قطب‌های کشاورزی و دامپروری کشور هستند، مبارزه با بیماری‌های منتقله بین انسان و دام دارای چالش‌های بیشتری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: سیزدهم تیر ماه در تقویم ملی سلامت کشور به عنوان روز ملی مبارزه با بیماری های قابل انتقال میان انسان و حیوان نامگذاری شده است.

وی افزود: از آنجا که حدود ۶۰ درصد از عوامل میکروبی ایجاد کننده بیماری های عفونی، جزو گروه بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان هستند بنابراین آگاه سازی آحاد جامعه و به ویژه گروه های شغلی در معرض ابتلا به این بیماری ها حائز اهمیت ویژه ای است.

دکتر بیگلری درباره وجه تسمیه این روز، گفت: سیزدهم تا بیستم تیر ماه همزمان با ششم ژوئیه سال ۱۸۸۵ میلادی یعنی حدود ۱۳۷ سال پیش مصادف شده که در آن روز به دلیل کشف واکسن هاری توسط لویی پاستور فرانسوی، اولین فرد از مرگ بر اثر بیماری هاری نجات یافت.

وی عنوان کرد: از مهمترین مجموعه بیماری های قابل انتقال میان انسان و حیوان تحت عنوان زئونوز ، گروه بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام است که انواع باکتری، ویروس، قارچ ها و انگل ها را شامل می شود.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: مهمترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان در کشور ما شامل تب مالت، تب کریمه کنگو، سالک، هاری، سیاه زخم و... است.

بیگلری خاطرنشان کرد: بیش از ۸۳۲ نوع از انواع باکتری، ویروس و قارچ ها و انگل می توانند منتقل کننده بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان باشند.

وی افزود: تماس محافظت نشده بین انسان و حیوانات و مصرف مواد غذایی آلوده از اصلی ترین راه های انتقال بیماری های زئونوز است.

بیگلری با تاکید بر اینکه در وهله نخست باید دام هایی که مورد مصرف غذایی انسان قرار می گیرند، سالم و بی خطر باشند، تصریح کرد: تقویت همکاری های بین بخشی میان سازمان دامپزشکی، شهرداری ها، مراکز بهداشت و مشارکت فعال مردم در کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام نقش بسیار مهمی دارد.

وی گفت: انجام واکسیناسیون دام ها توسط سازمان دامپزشکی، آماده سازی کشتارگاه های صنعتی مجهز به مرحله پیش سرد توسط شهرداری ها، جلوگیری از ذبح غیربهداشتی دام در اماکن عمومی، خودداری از خرید گوشتهای بین جاده ای و کنار خیابانی توسط مردم از جمله راه های مهم کنترل بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت (بروسلوز یا بیماری هزار چهره) حصول اطمینان از مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه بهداشتی، استفاده از وسائل حفاظت فردی مناسب هنگام تماس با دام لازمه توجه همیشگی است.

بیگلری خاطرنشان کرد: همچنین در پیشگیری از ابتلا به بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو (CCHF) خودداری از له کردن کنه هیالوما بر روی بدن دام ها توسط دامداران و نوجوانانی که آگاهی کافی ندارند، رعایت مرحله پیش سرد قبل از مصرف گوشت تازه به گونه ای که گوشت قبل از مصرف حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری و سپس مصرف شود، نیز حائز اهمیت ویژه ایی است.

وی افزود: در پیشگیری از بیماری هاری که به صورت حیوان گزیدگی رخ می دهد، اهمیت شستشوی به موقع محل گزش، مراجعه به مراکز کنترل هاری و پیشگیری از هاری برای انجام واکسیناسیون که به صورت شبانه روزی و رایگان در هر شهرستان توسط مراکز بهداشت به عموم مردم خدماتی را ارائه می دهند، حائز توجه خاص است.

بیگلری گفت: در پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک که عموما در مناطق گرمسیری و در فصل تابستان اهمیت دوچندان می یابد، پوشیدن لباسهای بلند مناسب جهت جلوگیری از گزش پشه فلوبوتوموس ناقل این بیماری، جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی برای از بین رفتن کانون جوندگان بعنوان مخازن بیماری و درمان افراد مبتلا به زخم ناشی از بیماری سالک (لیشمانیوز جلدی ) دارای اهمیت است.

وی افزود: از آنجا که استان کرمانشاه و استان‌های غربی کشور قطب های کشاورزی و دامپروری کشور هستند، مبارزه با بیماری های منتقله بین انسان و دام دارای چالش های بیشتری است و نقش هماهنگی های بین بخشی در این خصوص حائز اهمیت بیشتری است بر همین مبنا فعالیت کارگروه های سلامت در استان ها به منظور انجام هماهنگی های مناسب بین بخشی بسیار مهم است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه