اخبار داغ

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان:

کشور ثالثی اجازه ندارد از اراضی جمهوری آذربایجان علیه ایران اقدام کند

کشور ثالثی اجازه ندارد از اراضی جمهوری آذربایجان علیه ایران اقدام کند
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت: در هیچ بازه زمانی اجازه نخواهیم داد که هیچ کشور ثالثی از اراضی ما علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جیحون بایرام‌اُف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان صبح امروز دوشنبه با حضور در بهارستان با محمدباقر قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به نزدیکی فرهنگی، دینی و اقتصادی دو کشور گفت: سیاست‌ قطعی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط با کشورهای همسایه است؛ این توسعه باید همه‌جانبه باشد.
,
 
,
وی با بیان اینکه در دوران پاندمی کرونا به طور طبیعی ارتباطات و تبادلات بین ایران و جمهوری آذربایجان کاهش یافت، تأکید کرد: اکنون با کاهش بحران شیوع کرونا، باید به دنبال جبران گذشته در حوزه مسائل اقتصادی بود.
,
 
,
قالیباف با تأکید بر توجه به موضوعات اقتصادی و همکاری‌های دو کشور ایران و آذربایجان در این راستا، افزود: باید توافقات صورت گرفته هر چه زودتر عملیاتی و اجرایی شود.
,
 
,
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ملاقات‌های انجام گرفته میان نمایندگان مجالس، وزرا و روسای مجلس و روسای جمهور دو کشور یادآور شد: یکی از موضوعات مهمی که در حاشیه نشست عشق‌آباد مطرح شد موضوع اتصال راه‌آهن دو کشور بود.
,
 
,
وی تبادلات تجاری در حوزه انرژی، برق و گاز را یکی از فرصت‌های مناسب در حوزه همکاری‌های دو کشور برشمرد و به توافقی که در سال گذشته در راستای دسترسی به نخجوان از مسیر ایران انجام شده، اشاره و تصریح کرد: هر چه زودتر باید این امکان برای همکاری‌های عمیق هر دو کشور فراهم شود.
,
 
,
 قالیباف با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی باید همه کشورهای منطقه و منطقه قفقاز به سوی صلح و ثبات حرکت کنند، تصریح کرد: با هر موضوعی که به امنیت و صلح منطقه آسیب بزند، باید مخالفت کنیم.
,
 
,
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور رژیم صهیونیستی در هر منطقه‌ای با خود ناامنی به دنبال دارد، گفت: ما در حوزه امنیت کشورمان به ویژه حضور رژیم صهیونیستی در منطقه حساسیت داریم.
,
 
,
وی با ابراز امیدواری از اینکه این سفر منجر به همکاری‌های بیشتر دو کشور با یکدیگر شود، افزود: باید احترام متقابل و همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در اوج خود برقرار باشد.
,
 
,
قالیباف با تأکید بر اینکه کشورهای همسایه باید موضوعات منطقه را حل کنند، به دیدار اخیرش با رئیس مجلس ارمنستان اشاره و تصریح کرد: در این دیدار درباره موضوع همکاری نزدیک همسایگان صحبت کردم که ایشان هم موضوع را قبول داشت بنابراین این اتفاق باید هرچه سریعتر اجرایی شود.
,
 
,
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بدون شک اگر کشورهایی که خارج از منطقه قرار دارند بخواهند در مسائل منطقه دخالت کنند ثمره‌ای جز ایجاد مشکلات نخواهد داشت.
,
 
,
وی درباره تکمیل راه‌آهن کریدور شمال-جنوب، گفت: با وجود تحریم ها، راه‌حل‌های بسیاری برای عمل به توافقات صورت گرفته در این زمینه وجود دارد، هر چند تحریم‌های آمریکا بین‌المللی نیست اما متوجه فشارهای این کشور هستیم.
,
 
,
قالیباف در پایان بر ضرورت تکمیل کریدور شمال – جنوب با همکاری بیشتر آذربایجان تأکید کرد.
,
 
,
برای سرمایه‌گذاران ایرانی معافیت‌ها و امتیازاتی پیش‌بینی شده است
,
 
,
در این دیدار، جیحون بایرام‌اُف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر خود به ایران در سال ۲۰۲۰ از آن به عنوان خاطره خوش یاد کرد و گفت: سفرهای پی در پی مقامات دو کشور اهمیت بسزایی در توسعه روابط تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور و کاهش سوء آثار کرونا دارد.
,
 
,
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به ملاقات روسای جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه ششمین اجلاس کشورهای خزر یادآور شد: روسای کمیسیون اقتصادی دو کشور به طور متناوب با یکدیگر ملاقات می‌کنند. از طرفی روابط پارلمانی و گروه‌های دوستی مجالس در احیای روابط و تقویت آن اثرگذار هستند.
,
 
,
جیحون بایرام‌اُف با اشاره به دیدار با گروه دوستی و سفر هفته گذشته نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی ایران به باکو، بر ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور تأکید کرد.
,
 
,
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دو کشور برای تکمیل پروژه‌های موجود و تعریف پروژه‌های جدید، به قرارداد سوآپ گازی میان ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از مسیر ایران اشاره کرد و گفت: باید همکاری‌ها در حوزه ساخت و تکمیل سدها و نیروگاه‌های برق آبی، پیگیری شود.
,
 
,
وی با اشاره به ضرورت توجه به پروژه‌های حوزه حمل و نقل میان دو کشور با توجه به شرایط کنونی موجود در دنیا اضافه کرد: باید اقدامات لازم برای ساخت و تکمیل کریدور نیمه تمام شمال- جنوب انجام شود؛ جمهوری آذربایجان به تکمیل این کریدور علاقه‌مند است و برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت این کریدور در منطقه تعداد گذرگاه‌ها و زیرساخت‌های خود را افزایش داده است.
,
 
,
وی با اشاره به علاقه‌مندی این کشور به تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا ابراز امیدواری کرد تکمیل این پروژه به زودی محقق شود.
,
 
,
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان عنوان کرد: با توجه به تجارب ارزنده ایران و نزدیکی این کشور از نظر جغرافیایی با آذربایجان باید شرایط همکاری‌ها اقتصادی و تجاری فراهم شود که برای تحقق این مهم برای سرمایه‌گذاران ایرانی معافیت‌ها و امتیازاتی پیش‌بینی شده است.
,
 
,
جیحون بایرام‌اُف با بیان اینکه سیاست خارجه جمهوری اسلامی روابطی مبتنی بر صلح، ثبات و دوستی با همه کشورها از جمله همسایگان است گفت: جمهوری آذربایجان در هیچ بازه زمانی اجازه نخواهد داد که هیچ کشور ثالثی از اراضی آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه