اخبار داغ

دکتری علوم سیاسی:

ناتوی عربی؛ دستاویزی برای احیاء محبوبیت از دست رفته بایدن/ ائتلاف منطقه‌ای اسرائیل با ریاض برای مقابله با جبهه مقاومت

ناتوی عربی؛ دستاویزی برای احیاء محبوبیت از دست رفته بایدن/ ائتلاف منطقه‌ای اسرائیل با ریاض برای مقابله با جبهه مقاومت
امیرحسین عسکری گفت: رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است با پیوند معامله اسرائیل و ریاض خود را از فشارهای داخلی موجود در کشورش برهاند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیرحسین عسکری دکتری علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار تیتریک، گفت: بایدن از سفر اضطراری به خاورمیانه سه هدف را دنبال می‌ کند که عبارتند از؛ مقابله با چالش محبوبیت داخلی بایدن، مقابله با ایران و محور مقاومت و بحران انرژی.

امیرحسین عسکری گفت: بایدن با رای بالایی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دونالد ترامپ را شکست داد اما پس از آن محبوبیت وی افول قابل توجهی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت بایدن متهم به ناتوانی در حمایت از اسرائیل و مدیریت همه گیری کووید ۱۹ است، افزود: لابی‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا هم مسئله عجز رئیس جمهور را تقویت می‌کنند؛ زیرا دولت ترامپ توانسته بود به صورت مستقیم و آشکار از رژیم صهیونیستی حمایت کند و از طریق توافق عادی‌سازی تا حدودی وضعیت این رژیم را در جهان عرب بهبود ببخشد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: کاهش محبوبیت بایدن موجب شد تا ترامپ پیش‌تر اعلام کند که کمپین انتخاباتی خود را راه اندازی می‌کند چرا که دولت بایدن از نظر محبوبیت در ضعیف‌ترین وضعیت قرار دارد، بنابراین بایدن به دنبال احیاء جایگاه از دست رفته خود در سیاست خارجی است.

دکتری علوم سیاسی با اشاره به اینکه توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی در زمان دونالد ترامپ امضا شد، تصریح کرد: بایدن نیازمند تداوم این موضوع بوده و عربستان هم مدعی رهبری جهان عرب است و عادی‌سازی روابط میان این دو می‌تواند دستاورد بزرگی برای بایدن باشد.

عسکری گفت: گرایش عربستان به اسرائیل توسط بایدن امتیاز مثبتی را برای وی در لابی‌ های اسرائیلیِ آمریکا رقم می‌ زند، رئیس جمهور آمریکا در تلاش است با پیوند این معامله خود را از فشارهای داخلی موجود در کشورش برهاند.

وی با اشاره به اینکه بایدن به دنبال احیاء محبوبیت خود برای شرکت در انتخابات آمریکا است تا به سرنوشت دونالد ترامپ تک دوره‌ای دچار نشود، گفت: چالش دیگر بایدن این است جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های خود را در غرب آسیا گسترش می‌دهد.

این کارشناس در ادامه تقویت نیروهای مورد حمایت ایران را زنگ خطری برای منافع آمریکا دانست و افزود: اخیرا سعودی‌ها، اسرائیل و آمریکا موضوع ناتوی عربی را برای مقابله با ایران و نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه مطرح کرده‌اند.

عسکری اظهار داشت: اسرائیل علی رغم به کارگیری سیاست‌های مختلف برای مقابله با ایران می‌داند که در جهان اسلام، بدون همکاری با اعراب نمی‌تواند در برابر محور مقاومت قرار بگیرد در نتیجه به دنبال سوءاستفاده از اعراب است.

وی با اشاره به اینکه اسرائیل به دنبال تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران است تا وانمود کند که ایران منافع مشترک آن‌ها با جهان اسلام را تهدید می‌کند، تصریح کرد: کلیدواژه ناتوی عربی همزمان در کاخ سفید، ریاض و تل آویو مطرح شده است.

دکتری علوم سیاسی گفت: جنگ اوکراین باعث شده است تا تأمین انرژی اروپا با مشکل مواجه شود. اروپا با جنگ اوکراین از نظر انرژی به شدت در مضیقه بوده و با تحریم روسیه دست به خود تحریمی زد، در نتیجه با آغاز فصل سرما، بحران انرژی در اروپا می‌تواند چالشی فجیع را رقم بزند.

عسکری افزود: اروپا می‌تواند ۳ منبع انرژی را جایگزین روسیه کند تا بخش کمی از خسارت‌های فصل سرما جبران شود، کردستان عراق، اسرائیل و عربستان می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند و موضوع انرژی هم در ائتلاف قید می‌شود.

وی با بیان این که محور اسرائیل – عربستان می‌تواند یکی از منابع جایگزین انرژی برای اروپا باشد، یکی دیگر از اهداف سفر بایدن به خاورمیانه را حل مسئله بحران انرژی دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه