اخبار داغ

کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد؛

نمایش دیپلماسی پویای دولت سیزدهم در اجلاس تهران

نمایش دیپلماسی پویای دولت سیزدهم در اجلاس تهران
غلامرضا کحلکی گفت: دیپلماسی دولت سیزدهم، دیپلماسی پویاست و به همین دلیل در اجلاس تهران مواضع دو کشور روسیه و تهران در رابطه سوریه به مواضع ایران نزدیک شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا کحلکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، درباره سفر رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه به تهران گفت: سیاست خارجی ماهیت بدون توقف دارد، یعنی اینکه متوقف کردن سیاست خارجی و پیوند دادن آن به یک سری اصول و مبانی متفاوتی که در درون و بیرون از کشور مانع باشد، اشتباه بزرگی است. سیاست خارجی حالت پویا دارد و از این رو در سیاست خارجی فعال، توقف‌ناپذیری باید عنصر کلیدی باشد.

وی افزود: سیاست خارجی باید بتواند منافع ملی را تأمین کند و در واقع سیاست خارجی نمی‌تواند به عنوان یک شعار مطرح باشد و همچنین نمی‌تواند ابزاری دست سیاستمداران با هدف برون‌رفت از بحران‌های داخلی باشد. نکته دیگر اینکه سیاست خارجی بازتاب‌دهنده و ادامه سیاست داخلی است. یعنی انعکاس سیاست داخلی در عرصه بین‌الملل نمود دارد و به تصویر کشیده می‌شود.
سیاست خارجی و راهبردهای ویژه

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: سیاست خارجی باید به گونه‌ای باشد که بتوان به وسیله آن برای هر منطقه راهبرد ویژه‌ای داشته باشیم. اگر خودمان را صرفاً به غرب و یک برنامه و طرح پیوند بزنیم و سیاست خارجی را به خاطر آن متوقف کنیم، قطعاً شکست خواهیم خورد. در دولت آقای رئیسی سیاست خارجی با هدف پیگیری دیپلماسی اقتصادی و تأمین منافع ملی انجام می‌شود و از این رو استراتژی دولت آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی تأمین منافع ملی است.

کحلکی ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی منطقه‌ای دولت آقای رئیسی، دیپلماسی پویاست. آقای رئیسی هدف دولت خود را از سیاست خارجی مشخص کرده است و این هدف گفت‎وگو در راستای منافع ملی و اهداف عالیه نظام انجام می‌شود. همچنین وحدت‌رویه و انسجام ملی پیرامون این مهم یعنی دیپلماسی و گفتمان عزتمندانه با عرصه جهانی نشان داده است که جواب می‌دهد. این اصول در سیاست خارجی دولت آقای رئیسی مشاهده می‌شود.
مهار بازیگری بد ترکیه توسط دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه عملکرد دولت آقای رئیسی به‌گونه‌ای بود که در کریدور شمال به جنوب توانست ترکیه‌ای را که بازیگری چندگانه‌ای دارد وادار کند در کنار جمهوری اسلامی ایران و بعضاً روسیه بایستد، گفت: یعنی دولت سیزدهم توانست بازیگری بد و خراب‌کنندگی دولت ترکیه را مهار کند. هرچند هنوز ما معتقدیم ترکیه بازیگری قابل اتکا نیست و حتی هیچ بازیگری در دنیا به صورت صددرصد قابل اتکا نیست اما سیاست خارجی دولت آقای رئیسی نشان دادکه می‌توان در کنشگری دولت ترکیه منطق را به وجود آورد تا بیاید ذیل کنشگری جمهوری اسلامی ایران و روسیه قابل تعریف باشد.

این کارشناس منطقه تأکید کرد: امروز سه دولت ترکیه، روسیه و ایران به این باور رسیده‌اند که باید با تروریسم در سوریه بجنگند و حل مشکل سوریه از طریق سیاسی است نه نظامی و از سوی در قضیه کردها هم ترکیه و ایران با یکدیگر هم‌نظر شده‌اند که این خود دستاورد بزرگی برای سیاست خارجی دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه