اخبار داغ

چرا هیئات تبریز گام در محوطه دولتی می‌نهند؟!

چرا هیئات تبریز گام در محوطه دولتی می‌نهند؟!
چرا این آئین مذهبی بعد از یک قرن و علی‌رغم مخالفت‌های گاه و بی‌گاهِ دوران طاغوت همچنان مردم‌محوری خود را حفظ می‌کند و گام در محوطه دولتی می‌نهد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، عمارت استانداری آذربایجان‌شرقی عصر تاسوعا به سیاق سال‌های قبل از کرونا، میزبان هیئات و دستجات حسینی تبریز شد؛ اینبار پرفروغ‌تر و با مشارکت‌پذیری حداکثری. تصاویر گویای عظمت عزاداری‌ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

 

,

اگرچه سنّت دیرینه مراسمِ تاسوعا در محوطه والی‌گری تبریز، رخداد جدیدی نیست که برای تاریخِ دیارِ آزادمردان تازگی داشته باشد. اما چرا با گذشت یک قرن همچنان وانمی‌نهد و می‌درخشد؟!

,

 

,

پاسخ روشن است؛ میان فرهنگ برخاسته از عقل سرخ و مردم محوری، پیوند ناگسستنی وجود دارد؛

,

 

,

مردم پایه؛

,

برای یک اقدام فرهنگی و حتی راهبردی با حجمی از سختی‌ها و مضایق، تکانه‌ای کافی است تا به زباله‌دان تاریخ واگذار شود. اما چرا این آئین مذهبی بعد از یک قرن و علی‌رغم مخالفت‌های گاه و بی‌گاهِ دوران طاغوت همچنان مردم‌محوری خود را حفظ می‌کند و گام در محوطه دولتی می‌نهد؟

,

آیا جز اینست که ایده‌پردازی و اجرای این اقدام مذهبی، صفر تا صد متعلق است به مردم و هیئات حسینی؟!

,

 

,

اینبار و در یوم تاسع، مرکز دولتی به عنوان مخاطب قرار می‌گیرد و صرفا استقبال می‌کند و میزبانی. این گروه‌های کوچک مردمی بودند که روش و شکل اجرای مراسم را بر عهده گرفتند و خود روایت‌گر مسئله شدند تا برکات معنوی و فرصت‌سازیِ تاریخی حاصل کنند.

,

اما مسئله چه بود که همه ساله فذکّر می‌شود؟

,

 

,

یادآوری حقّ و حقّانیت؛

,

 

,

مسائل انسان در دوره‌های مختلف شاید خرقه‌ای متفاوت بر تن کند اما عملا در دل یکدیگرند.

,

 

,

به‌جز اجتماع‌های اندک که در طول تاریخ معاصر “هیئت برای هیئت” را سرلوحه و مشی خود قرار داده‌اند، و نسبتی با مسائل ندارند، مابقی هیئات پیا‌م‌آور ارزش‌های انسانی بوده‌اند که عبارتند از ؛ عدالت، کرامت، معنویت، ظلم‌ستیزی، استقلال، مجاهدت و مودت.

,

 

,

هیئات بیدار در دوره‌ای با برپایی پرچم امام حسین(ع) در شمس‌العماره تبریز هشدار مهمی به استبداد داخلی و استعمار خارجی ارسال می‌کنند. و همین فرهنگ باعث می‌شود که پایه‌های طاغوت لرزان شود و سقوط نماید.

,

 

,

همچنین برای هیئت در دوران انقلاب اسلامی مهم است که در جهت استقرار قسط و عدالت گام بردارد. برای هیئت مردم مهم است که دولتمردان جمهوری اسلامی را به مسیر “عدالت‌محوری و خدمت به مردم” دعوت کند و آنان را از پیوند خوردن میان ” اَشرافیت و دیانت” برحذر نماید.

,

 

,

برای چنین هیئتی مهم است که جلوه‌های معنویت را از عمارت‌های آئین شده به نمادهای اعتقادی برای جهانیان عرضه کند.

,

 

,

و نهایتا برای هیئت انقلاب مهم است که میان حاکمیت و مردم یک مودت و برادریِ دو سویه برقرار باشد و از جوامع طبقاتی بکاهد.

,

 

,

اینچنین است که بدون وابستگی به مراکز قدرت‌ساز در مهد سیاسی استان حاضر می‌شوند و نوحه اباعبدلله سر می‌دهند و تمام خصائص یک هیئت حسینی را در نصف روز زنده می‌کنند.

,

 

,

 تبریز؛ پایتخت جهان تشیّع

,

 

,

هیئت از مهم‌ترین و موثرترین ابتکارات فرهنگ حسینی و انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و صورت‌بندی مطلوبی از خود ارائه می‌نماید. خاصّه زمانی که بانو سیده شهلا به جرم برافراشتن پرچم امام حسین(ع) در باکو روانه زندان می‌شود.

,

 

,

در برابر موانع بزرگ حکومتی که در جوامع پیرامونی، مقابل محبّان اهل بیت‌(ع) ایستاده‌اند، این کدام تشکیلات و ساختاری است که می‌تواند عملیات فرهنگی تعریف کند و متناسب با اقتضائات وارد میدان شود؟؛ قدر مسلّم که هیئت.

,

 

,

دیروز با حضور دستجات عزاداری در محوطه مرکز سیاسی استان، تهدید نرمِ یک همسایه پاسخ نرم دریافت کرد؛ اینبار نه از سوی دولت و نیروهای مسلح و دستورالعمل‌های آنچنانی. بلکه از سوی تشکیلات منسجم و مردم‌پایه‌ای چون هیئت.

,

 

,

و نشان داد که تبریز ظرفیت جریان‌سازی دارد و امت اسلامی همچنان می‌تواند روی فرهنگ عاشورایی آذربایجان حساب باز کند.

,

 

,

صابر عیسی پور

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه