اخبار داغ

تیغ تیز خام فروشی بر گلوی معادن؛

مصائب گنج نهان در دل خاک/ خام‌فروشی ثروت ملی را بر باد می‌دهد

مصائب گنج نهان در دل خاک/ خام‌فروشی ثروت ملی را بر باد می‌دهد
معادن، گنجی نهان در زیر خاک بوده که متاسفانه تیغ تیز خام فروشی بر گلوی آن قرار گرفته و این ثروت ملی بر باد می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، معادن یکی از مهمترین ظرفیت ها و پتانسیل های استان لرستان است که می تواند در توسعه استان، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی نقش بسزایی داشته باشد به طوری که ۲۸ درصد سنگ های تزئینی کشور و سه درصد سنگ های تزئینی دنیا در لرستان وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

وجود معادن در استان لرستان، گنجی نهان در دل خاک است که استفاده اصولی و بهره برداری از آن می تواند در جهت اقتصاد استان موثر باشد و همه این موارد در گرو این است که از خام فروشی مواد معدنی استخراج شده، جلوگیری شود چرا که فروش و عرضه خام این مواد معدنی نمی تواند اهدافی از جمله رونق اقتصادی، اشتغال و توسعه را به دنبال داشته باشد.

,

خام فروشی مواد معدنی سبب می شود تا از این ثروت خدادادی چیزی نصیب مردم منطقه و استان نشود و همین سرمایه و ظرفیت به باد رود در حالی که با برنامه ریزی می توان این مهم را در اولویت قرار داد و با ارائه راهکارهای لازم و تلاش و پشتکار، از این معادن به خوبی استفاده کرد.

,

,

, ,

۲۸ درصد معادن کشور غیر فعال است

, ۲۸ درصد معادن کشور غیر فعال است, ۲۸ درصد معادن کشور غیر فعال است,

بیش از ۱۰ هزار معدن از لحاظ ذخایر معدنی در کشور وجود دارد که ۲۸ درصد این معادن غیرفعال بوده و اکثر این معادن مصالح ساختمانی و معادن کوچک هستند، سال گذشته به لحاظ خام‌فروشی ۵۰۰ میلیون تن ماده معدنی استخراج شد که ۴٫۵ میلیون تن آن به صورت خام فروشی صادر شده است که تکمیل زنجیره‌های تامین و توزیع مناسب جغرافیایی و ارزش افزوده یک ضرورت است.

,

ایتالیا، چین و هند رتبه اول تا سوم تولید سنگ های ساختمانی را دارند و ایران رتبه چهارم را در این بخش دارا می باشد ولی متاسفانه خام فروشی ضربه سنگینی بر پیکره معادن وارد کرده به طوری که بالغ بر ۷۰ درصد مواد معدنی استخراج شده خام فروشی می شود در حالی که اگر این مواد معدنی فرآوری شوند می تواند در توسعه استان نقش مهمی داشته باشد.

,

 وجود ۳۰۰ معدن در لرستان

,

بهمن جعفری مدیرکل صمت لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: یکی از مهمترین ظرفیت ها و پتانسیل های استان لرستان، وجود مواد معدنی معادن است که در سه دهه اخیر بالغ بر ۱۸ نوع ماده معدنی مختلف کشف شده است.

,

وی افزود: در استان لرستان ۳۰۰ معدن وجود دارد که از این تعداد ۲۰۰ معدن فعال و ۱۰۰ معدن غیر فعال است که برای فعال سازی معادن غیر فعال برنامه هایی داریم که با پیگیری و برنامه ریزی بتوانیم این معادن را نیز فعال کنیم.

,

مدیرکل صمت لرستان تصریح کرد: برخی از معادن با مشکلاتی همراه هستند که یا معارض دارند یا در اختیار منابع طبیعی و محیط زیست بوده و به دلیل شرایطی که دارند و تداخلاتی که وجود دارد سبب شده تا تعدادی از معادن غیر فعال شوند.

,

جعفری با تاکید بر بروز کردن ماشین آلات و تجهیزات در حوزه معدن، بیان کرد: یکی از ملزومات فعالیت معادن، بروز بودن ماشین آلات و تجهیزات است که تعداد زیادی نیاز به ماشین آلات جدید دارند و این هم یکی دیگر از مولفه های مهم در بحث معادن می باشد.

,

وی گفت: عمده معادن در شهرهای الیگودرز، ازنا، بروجرد و چگنی می باشد و عمدتا سنگ های معدنی از این معادن استخراج می شود که در مجموع بیش از هزار نفر در این معادن استان مشغول به کار هستند ولی فعالیت معادن در بحث تولید ناخالص تاثیر مهمی دارد.

,

,

, ,

تهیه نقشه های یک پنجاه هزارم در استان

, تهیه نقشه های یک پنجاه هزارم در استان, تهیه نقشه های یک پنجاه هزارم در استان,

مدیر کل صمت لرستان خاطر نشان کرد: البته در استان لرستان معادن فلزی هم هستند که پروانه بهره برداری صادر شده و یکی از برنامه های اصلی این است که بتوانیم از این ظرفیت منحصر به فرد هم استفاده کنیم که در این راستا قرار شده از نقشه های یک پنجاه هزارم استفاده شود که سبب می شود مواد معدنی جدیدی کشف و از طرفی ذخایر مواد معدنی موجود نیز تشخیص داده شود.

,

جعفری بیان کرد: از لحاظ فعالیت معدنی در بخش غیر فلزی، ۹۰ درصد مواد معدنی در استان غیر فلزی است و یکی از برنامه ها این است که وقتی استخراج رخ می دهد، فرآوری شود که منجر به اشتغال و ارزش افزوده گردد.

,

وی با اشاره به واحدهای سنگبری، افزود: بالغ بر ۳۰۰ واحد سنگبری وجود دارد که برخی از این واحدها در حوزه سنگ های تزئینی فعالیت دارند که تلاش می شود تا از خام فروشی جلوگیری شود به طوری که سنگ های استخراج شده را بتوانیم با فرآوری عرضه نماییم.

,

مدیرکل صمت لرستان گفت: در راستای اجرای پروژه ها و پیشبرد اهداف در حوزه معادن، از حضور سرمایه گذاران در این بخش استقبال می کنیم چرا که در صورتی که سرمایه گذاران برای فرآوری مواد معدنی استخراج شده وارد استان شوند می توانند در بخش های مختلف برای اقتصاد استان نقش آفرین باشند.   

,

۹ میلیون تن مواد معدنی در استان استخراج شد

, ۹ میلیون تن مواد معدنی در استان استخراج شد, ۹ میلیون تن مواد معدنی در استان استخراج شد,

شهرام دارابی معاون امور معادن صمت لرستان گفت: در استان لرستان ۱۳۰ معدن فعال، ۶۱ معدن غیر فعال و ۲۰ معدن متروکه وجود دارد که معادن، یکی از ظرفیت های مهم استان محسوب می شود.

,

وی افزود: در سال گذشته ۹ میلیون و ۳۱۲ هزار تن مواد معدنی از معادن استان استخراج شد که مواد معدنی استخراج شده عمدتا مصالح ساختمانی، سنگهای تزیینی و مواد غیر فلزی هستند، همچنین پروانه بهره برداری یک معدن سنگ آهن در منطقه الیگودرز صادر شده است.

,

معاون امور معادن صمت لرستان تصریح کرد: برای حل مشکل ماشین آلات فرسوده و تجهیزات در بخش معادن، تسهیلاتی برای ورود ماشین آلات دست دوم و خرید ماشین آلات حوزه معدنی در نظر گرفته شده است.

,

دارابی با اشاره به میزان اشتغال معادن استان بیان کرد: در معادن استان هزار و ۹۴۱ نفر مشغول به کار هستند که در حوزه معدن به این صورت است که به ازای هر یک نفر اشتغال مستقیم، ۱۲ اشتغال غیر مستقیم فراهم می شود.

,

,

, ,

صادرات ۱۶ هزار تنی مواد معدنی در سال جاری

, صادرات ۱۶ هزار تنی مواد معدنی در سال جاری, صادرات ۱۶ هزار تنی مواد معدنی در سال جاری,

وی بیان کرد: در چهار ماهه اول امسال، میزان حقوق دولتی وصول شده در استان ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل،  پنج برابر افزایش یافته است.

,

وی گفت: همچنین طی ۱۲ ماهه سال گذشته، مبلغ هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان حقوق دولتی از بهره برداران معادن دریافت شده است.

,

معاون امور معادن صمت لرستان خاطر نشان کرد: میزان صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی در چهار ماهه اول امسال، ۱۶ هزار و ۲۵۵ تن بوده که رقم ریالی این میزان صادرات بالغ بر شش میلیون دلار بوده است.

,

مطالعه پهنه وسیعی از استان توسط ایمیدرو

, مطالعه پهنه وسیعی از استان توسط ایمیدرو, مطالعه پهنه وسیعی از استان توسط ایمیدرو,

سیروس ابراهیمی معاون امور اقتصادی استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: یکی از ظرفیت های کم نظیر استان لرستان، وجود معدن است که در سال های قبل مشکلاتی برای این معادن ایجاد شد و مطالعه جامعی روی معادن و این ظرفیت خدادادی انجام نشد، برهمین اساس شناسایی و استفاده از این ظرفیت نیز به اندازه کافی صورت نگرفت.

,

وی افزود: اگر طی این سالها از معادن و ظرفیت آنها استفاده شده، به خوبی و با همه ظرفیت نبوده و یا اینکه خام فروشی و یا بهره برداری غیر اصولی بوده است به طوری که از مجموع معادن کشف شده در استان برخی تعطیل و برخی هم که فعال هستند، استفاده اصولی از آنها انجام نمی شود.

,

معاون امور اقتصادی استانداری لرستان تصریح کرد: در همین راستا با هلدینگ ایمیدرو هماهنگی هایی صورت گرفت که یک پهنه وسیعی مورد مطالعه قرار گیرد و تلاش بر این است که ابتدا با کار مطالعاتی و شناسایی به صورت دقیق، کار انجام شود تا بتوان از این ظرفیت به خوبی در بخش های مختلف استفاده کرد.

,

ابراهیمی با تاکید بر ورود و جذب سرمایه گذار در بخش معادن استان، گفت: یکی از بخش های مهم در ظرفیت معادن، جذب سرمایه گذار است که سبب می شود تا از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری گردد و ایجاد یک زنجیره تولید سبب می شود تا مواد معدنی کشف و استخراج شده، به صورت محصولات مورد نیاز در بازار عرضه و از خام فروشی جلوگیری شود.

,

وی بیان کرد: در حوزه معادن سیلیس، سه واحد مشغول هستند و در این معادن بالغ بر دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که نقش مهمی در رفع بیکاری و تولید ثروت و پیشرفت اقتصادی دارند.

,

معاون امور اقتصادی لرستان خاطرنشان کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد تا از معادن که ظرفیتی عظیم و خاصی در استان محسوب می شوند، بتوانیم چهره استان را تغییر دهیم و با استفاده از این پتانسیل برای ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذار و اقتصاد استفاده کرد.

,

معادن یکی از ظرفیت های مهم و بالقوه در استان محسوب می شود که توجه و تاکید بر فعالیت آنها و جلوگیری از خام فروشی می تواند جان دوباره را به معادن دهد و شاهد رونق اقتصادی باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه