اخبار داغ

بهروز محبی ‌نجم‌ آبادی در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

واردات بی‌ رویه، عامل خروج ارز و نابودی فرصت‌ های شغلی

واردات بی‌ رویه، عامل خروج ارز و نابودی فرصت‌ های شغلی
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به واردات بی‌رویه در ماشین‌ آلات و تجهیزات صنعتی و کشاورزی با اعطای معافیت وارداتی گفت: این سیاست باعث خروج ارز از کشور شد و تأثیرات منفی در تولیدات داخل و همچنین اشتغال جوانان ایجاد کرد.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بر اساس بند (غ) ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی در واردات از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند.

این در حالی است که در بودجه‌بندی سال جاری این معافیت ورودی در گمرکات لغو شد و در بند (ص) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، وزارت اقتصاد موظف شد حقوق ورودی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی را در مبادی ورودی به کشور وصول کند.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
, معافیت ورودی در گمرکات,

دلیل حذف معافیت‌های گمرکی واردات ماشین‌آلات کشاورزی

, دلیل حذف معافیت‌های گمرکی واردات ماشین‌آلات کشاورزی, دلیل حذف معافیت‌های گمرکی واردات ماشین‌آلات کشاورزی,

بهروز محبی ‌نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با راه دانا؛ درباره دلایل حذف این نوع معافیت‌ها گمرکی اظهار کرد: درگذشته حقوق گمرکی ۴ درصدی بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی از این نوع واردات دریافت می‌شد؛ اما امروز که دیگر دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و دلار تک‌نرخی شده است، لازم است که حقوق گمرکی نیز در این زمینه تغییر کند.

وی ادامه داد: باتوجه‌ به نحوه بودجه‌ بندی در سال ۱۴۰۱، دولت در تلاش است که حقوق گمرکی برای مواد اولیه و آن دسته از قطعاتی که منشأ تولید دستگاه‌ها و تجهیزات در کشور هستند را به یک درصد برساند تا تولیدکنندگان بتوانند با حداقلی‌ ترین قیمت، تولیدات خود را انجام دهند.

, بهروز محبی ‌نجم‌آبادی, راه دانا, معافیت‌ها گمرکی,
,
,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,

مصوبه کمیسیون برنامه مجلس برای کاهش نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه

, مصوبه کمیسیون برنامه مجلس برای کاهش نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه,

هزینه دریافتی از مبادی ورودی گمرکات برای کاهش هزینه تولید همان محصول هزینه می‌شود

, هزینه دریافتی از مبادی ورودی گمرکات برای کاهش هزینه تولید همان محصول هزینه می‌شود, هزینه دریافتی از مبادی ورودی گمرکات برای کاهش هزینه تولید همان محصول هزینه می‌شود,

این نماینده مجلس توضیح داد: مبنای حقوق ورودی برای واردات ماشین‌آلات کشاورزی تا پیش‌ از این ارز ۴۲۰۰ تومانی بود؛ اما اکنون که قانون دستور می‌دهد حقوق گمرکی این نوع کالاها با ارز مصوب نیمایی محاسبه شود که البته این موضوع موجب تورم در کالاهای داخلی خواهد شد. به این واسطه است که دولت و مجلس در تلاش هستند که این حقوق گمرکی را در زمینه تولید هزینه کنند تا قیمت تمام شده تولیدات داخلی را کاهش دهند.

وی در رابطه‌ با واردات ماشین‌ آلات و تجهیزات صنعت کشاورزی گفت: متأسفانه واردات بی‌ حساب‌ و کتاب در ماشین‌ آلات و تجهیزات صنعتی با اعطای معافیت به واردات، باعث خروج ارز از کشور شد و تأثیرات منفی در تولیدات داخل و همچنین مشاغل جوانان ایجاد کرد. در صورتی‌ که در قانون هم آماده است که کالایی که در داخل مشابه آن تولید می‌شود، واردکننده حق واردات آن کالا را ندارد، حتی اگر هزینه‌های تمام شده کالای داخلی گران‌تر از مدل خارجی همان کالا باشد.

, تولیدات داخلی,
,
, معافیت به واردات,

دانش‌بنیان‌ها این توان را دارند تا تولید را قابل رقابت با محصولات خارجی کنند

, دانش‌بنیان‌ها این توان را دارند تا تولید را قابل رقابت با محصولات خارجی کنند, دانش‌بنیان‌ها این توان را دارند تا تولید را قابل رقابت با محصولات خارجی کنند,

نجم‌آبادی اظهار داشت: خوشبختانه این توانمندی در میان جوانان ما در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که با سایر کشورها در تولیدات رقابت کنند؛ اما به این نکته باید توجه داشت که کشور صادرکننده، قدرت رقابت‌پذیری را در میدان عرضه بالا برده است؛ بنابراین نیروی دانش‌بنیان باید تحولات جدی در تولیدات داخل ایجاد کند تا بتواند با این محصولات خارجی رقابت نماید.

‌وی ادامه داد: در حقیقت تولیدکنندگان داخلی باید تولیدات خود را باکیفیت ویژه‌ای عرضه کنند و خدمات پس از فروش برای تولیدات خود در نظر بگیرند و هزینهٔ تمام شده را پایین آورند تا بتوانند با سایر کشورها رقابت کنند و به آن هدفشان برسند.

,
,
,
,
, ,

سه قوه در کنار هم باید حامی تولید باشند

, سه قوه در کنار هم باید حامی تولید باشند, سه قوه در کنار هم باید حامی تولید باشند,

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تأکید کرد: تمامی این نکات مستلزم این است که در حوزه قوانین و اجرای قوانین هر سه قوه؛ قوه مقننه، مجریه و قضائیه حامیان اساسی تولیدکنندگان باشند و آن‌ها را در توسعهٔ تولیداتشان یاری کنند، در واقع باید به تولیدکنندگان و تولیدات داخلی اهمیت ویژه‌ای دهیم تا از واردات بی‌ رویه جلوگیری شود.

محبی نجم‌آبادی مسیر توسعه صنعتی کشور را از محل خودکفایی در تولیدات داخلی دانست و گفت: قطعاً تولید داخلی ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی به کشور در جهت توسعه صنایع کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: به‌ هر حال مبنای صنعت در دنیای امروز بر اساس تولید و صادرات است و فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند این امر را محقق کنند، بنابراین در همه جای دنیا افرادی می‌توانند در تولیدات داخلی و پاسخ به نیازها چه داخلی و چه خارجی پاسخ دهند که بتوانند کیفیت، کمیت و هزینه تمام شده را ارتقا دهند که حذف معافیت حقوق ورودی گمرکی این کالاها نیز در همین راستا اجرایی شده است.

 

,
,
,
,
, معافیت حقوق ورودی گمرکی,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه