اخبار داغ

گزارشی از وضعیت بازار لوازم التحریر؛

رنگ باختن شور و شوق ماه مهر در گرانی لوازم التحریر/ قیمت ها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است

رنگ باختن شور و شوق ماه مهر در گرانی لوازم التحریر/ قیمت ها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است
سال های قبل باتوجه به اینکه اجناس ارزان‌تر بود، خانواده‌ها آن چنان رقمی برای خرید لوازم التحریر در نظر نمی‌گرفتند، اما در این چند سال اخیر با وجود افزایش قیمت‌ها، خانواده‌ها برای خرید لوازم التحریر باید یک بودجه‌ای کنار بگذارند و به همین خاطر خرید لوازم التحریر برای قشر متوسط و رو به پایین جامعه مشکل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نزدیک به دو سال است که ابزارهای الکترونیکی آموزشی تا حدی جای دفتر، مداد و پاک کن را گرفته‌ بودند، گرچه لوازم التحریر اقلام جداناپذیر سیستم آموزشی است، اما در این دو سال دست افزارهای آموزشی نقش پررنگ‌تری از دفترهای نو، مداد و پاک کن‌های جدید داشتند، با این حال که تقاضا برای تهیه لوازم التحریر کاهش یافت، اما این اقلام نیز در قیاس با توان قدرت خرید خانواده‌ها، افزایش قیمت چشم گیری داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لوازم التحریر, افزایش قیمت,

امسال بعد از پایان تعطیلی ها و بازگشایی مدارس، مردم نسبت به خرید و تهیه لوازم التحریر شور خاصی دارند، در حالی که در زمان مراجعه به بازار و برخورد با قیمت ها گاها با خرید اقلام ضروری و شاید دست خالی به خانه برگردند.

,

این در حالی است که تا چند سال قبل چون اجناس ارزان‌تر بود، خانواده‌ها آن چنان رقمی برای خرید لوازم التحریر در نظر نمی‌گرفتند، اما در این چند سال اخیر با وجود افزایش قیمت‌ها، خانواده‌ها برای خرید لوازم التحریر باید یک بودجه‌ای کنار بگذارند و به همین خاطر خرید لوازم التحریر برای قشر متوسط و رو به پایین جامعه مشکل شده است.

,

نکته قابل توجه دیگر این است که جنس ایرانی نسبت به دو سه سال قبل در بازار زیاد شده است در حالی که قبلا خیلی کمتر بود و بیشتر لوازم التحریرها از چین می‌آمد، اما تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد مشتری‌ها ترجیح می‌دهند جنس ایرانی بگیرند و نزدیک به ۷۰ درصد افراد هم تمایل به خرید اجناس خارجی دارند.

,

این روزها والدین دانش آموزان بیشتر جنس ارزان می‎خرند و از جنس‎های گران قیمت، فانتزی و لوکس استقبالی نمی‎شود.

,

نوشت‌افزار یک محصول فصلی است، بنابراین هر تغییری که وجود دارد در همان فصل رخ می‌دهد، اما اکنون با رکود مواجه‌ایم زیرا مصرف لوازم التحریر کاهش یافته و به همین خاطر تغییری در قیمت‌ها نداریم.

,

 

,

تنها به خرید لوازم التحریر ضروری اکتفا می کنیم

, تنها به خرید لوازم التحریر ضروری اکتفا می کنیم, تنها به خرید لوازم التحریر ضروری اکتفا می کنیم,

آراسته، یکی از شهروندان بجنوردی که به همراه دو دختر نوجوانش برای خرید لوازم التحریر به فروشگاه مراجعه کرده بودند، در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: قیمت ها به شدت بالا رفته است و واقعا قدرت خرید ما پایین آمده است.

,

وی با اشاره به اینکه سه فرزند دانش آموز دارم، گفت: تمام سعی من این است که به بتوانم وسایل و اقلام ضروری را تهیه کنم که فرزندانم در شروع سال تحصیلی از مدرسه جانمانند.

,

آراسته بیان داشت: قیمت دفتر باتوجه به اینکه مصرف بالایی به خصوص برای دانش آموزان ابتدایی دارد، به شدت بالا رفته و خرید به سختی انجام می شود.

,

 

,

خانواده ها شرمنده فرزندانشان می شوند

, خانواده ها شرمنده فرزندانشان می شوند, خانواده ها شرمنده فرزندانشان می شوند,

ولی زاده یکی دیگر از شهروندان بجنوردی بیان داشت: بعد از دو سال که مدارس تعطیل بودند، امروز با حضور در بازار برای تهیه لوازم التحریر پسرم به شدت جاخوردم، قیمت ها در مقایسه با سال گذشته حدود 60 درصد گران تر شده که باعث می شود خانواده های زیادی در این بحران اقتصادی شرمنده فرزندانشان شوند.

,

وی گفت: همچنین قیمت ها در فروشگاه های مختلف معمولا متفاوت است و این قضیه نیز باعث سردرگمی مردم می شود.

,

 

,

, ,

 

,

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر

, افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر, افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر,

 مرتضوی یکی از فروشندگان لوازم التحریر در بجنورد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: قیمت ها در مقایسه با سال تحصیلی گذشته حدود سه برابر افزایش قیمت پیدا کرده است، اما افزایش قیمت در دفاتر بیش از سایر اقلام بوده است.

,

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: خانواده ها تنها ترجیح می دهند که تنها اقلام ضروری و در حد نیاز خریداری کنند و استقبال خاصی از وسایل فانتزی نمی شود.

,

مرتضوی گفت: دو سال گذشته با شیوع بیماری کرونا، صنف لوازم التحریر تقریبا تعطیل شد، الان بعد از این ایام و بازگشایی مدارس، افزایش قیمت بیش از حد لوازم التحریر باعث دردسرهایی برای فروشندگان شده است، به طوری که چک هایی که برای خرید داده می شود، بازدهی خاصی ندارد و سود کمی برای فروشنده باقی می ماند.

,

 

,

قدرت خرید مردم پایین آمده است

, قدرت خرید مردم پایین آمده است, قدرت خرید مردم پایین آمده است,

وی اضافه کرد: از طرفی افزایش قیمت اجاره ها خارج از چارچوب 20 درصد ابلاغی دولت، نیز درد دیگری روی دوش ما گذاشته و این قیمت در سال جاری تا 40 درصد به صلاح دید صاحب مغازه افزایش داشته است.

,

مرتضوی با بیان اینکه خانواده هایی که قدرت خرید کامل دارند، محدودند، گفت: بخش زیادی از مشتریانی که مراجعه می کنند، خانواده هایی هستند که قدرت خریدشان به شدت پایین است و گاها بعد از پرسیدن قیمت دست خالی از مغازه خارج می شوند.

,

وی بیان داشت: در آستانه بازگشایی مدارس بسته هایی را آماده می کنیم که در صورت مراجعه به مغازه و نداشتن قدرت خرید بسته با قیمت خرید و یا به صورت رایگان به آنها تحویل می شود که شرمنده فرزندانشان نشوند اما واقعا تعداد این گروه زیاد است و گاها برای ما مقدور نیست که بخواهیم به همه آنها کمک کنیم.

,

این فروشنده لوازم التحریر در بجنورد افزود: براین اساس با چندین خیریه و خیر هماهنگی داشته ایم که مشتریان با شرایط ضعیف را به اینجا معرفی می کنند و اقلام با قیمت خرید و پایین تر از آن برای آنها تهیه و تحویل شان می شود.

,

وی در رابطه با لوازم التحریر ایرانی گفت: برخی از اقلام ایرانی کیفیت خوبی دارند و قیمت مناسب نیزاست.

,

 

,

, ,

 

,

افزایش 100 درصدی قیمت لوازم التحریر در سال تحصیلی جاری

, افزایش 100 درصدی قیمت لوازم التحریر در سال تحصیلی جاری, افزایش 100 درصدی قیمت لوازم التحریر در سال تحصیلی جاری,

 بهروز خواجوی، رئیس اتحادیه لوازم التحریر بجنورد در گفتگویی اظهار داشت: باتوجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم، مردم نسبت به خرید و تهیه لوازم مورد نیاز دانش آموزان اقدام می کنند.

,

وی ادامه داد: این در حالی است که قیمت ها در مقایسه با سال تحصیلی گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است و این افزایش قیمت بین 80 تا 100 درصد گران تر شده که در این میان افزایش قیمت دفتر قابل توجه است.

,

خواجوی اضافه کرد: با گرانی قیمت کاغذ به همین نسبت قیمت دفتر نیز 100 درصد گزان تر شده است، به طور نمونه دفتری که سال گذشته 10 هزار تومان فروش بود در سال جاری با قیمت 14 هزار تومان خرید می شود و با لحاظ شدن درصد سود فروشنده با قیمت بالاتری به فروش می رسد.

,

وی گفت: با افزایش قیمت ها مردم نیز قدرت خریدشان پایین تر آمده و خانواده ها به اجبار نسبت به تهیه اقلام ضروری و تعداد کمتر اقدام می کنند، این در حالی است که برخی خانواده ها نیز در زمان مراجعه و مطلع شدن از قیمت ها دست خالی از مغازه برمی گردند.

,

خواجوی خاطرنشان کرد: لوازم التحریر برای خانواده هایی که صاحب فرزند دانش آموز هستند، غیر قابل حذف است، اما گرانی بیش از حد این اقلام باعث شده که خانواده ها شرمنده فرزندانشان شوند و نهایتا نسبت به خرید چندین قلم ضروری اقدام شود وتقریبا فروش لوازم فانتزی کاهش چشمگیری داشته است.

,

 

,

نبود ثبات و پایداری قیمت در بازار

, نبود ثبات و پایداری قیمت در بازار, نبود ثبات و پایداری قیمت در بازار,

وی به نبود ثبات و پایداری قیمت لوازم التحریر در بازار اشاره کرد و گفت: قیمت ها گاهی اوقات در کمتر از یک هفته تغییر پیدا می کند و کالایی که با یک قیمت به فروش می رسید باید با قیمت بالاتر از عمده فروشی خرید شود.

,

رئیس اتحادیه لوازم التحریر بجنورد گفت: نکته قابل توجه این است که گرانی ها و عدم ثبات قیمت ها در بازار باعث شده که نهادهای نظارتی نسبت به اصناف بدگمان شوند، در حالی که قیمت ها توسط تولید کننده افزایش پیدا می کند.

,

وی با اشاره به اینکه در مرکز خراسان شمالی 58 در حوزه لوازم التحریر فعالیت دارند، گفت: در ایام اوج گیری کرونا و تعطیلی مدارس حدود 6 مغازه تعطیل شدند که مجددا تعدادی از آنها بعد از بهبود وضعیت به عرصه فعالیت کاری شان برگشتند.

,

 

,

گرانی 50 درصدی اجاره بها، برای اصناف دردسرساز شده است

, گرانی 50 درصدی اجاره بها، برای اصناف دردسرساز شده است, گرانی 50 درصدی اجاره بها، برای اصناف دردسرساز شده است,

خواجوی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکل صنف لوازم التحریر افزایش قیمت بالای اجاره بها مغازه است که تا 50 درصد گران تر شده است و قطعا با این وضعیت بازار و استقبال ضعیف مردم برای خرید شرایط را سخت تر کرده است و نظارت خاصی در حوزه گرانی اجاره بها نیست.

,

وی ادامه داد: لوازم التحریر ایرانی خیلی از لحاظ قیمتی با خارجی تفاوتی ندارد، اما نکته قابل توجه این است که اقلام تولیدی ایرانی با کیفیت بالا با اجناس خارجی برابری می کند و گرونی از مشتریان تنها تقاضای خرید کالای ایرانی را دارند.

,

منبع: عصر اترک

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه