اخبار داغ

دانا به بهانه روز سینما گزارش می دهد؛

درخشش پرافتخار سینمای ایران در خارج از مرزها

درخشش پرافتخار سینمای ایران در خارج از مرزها
سال ها از جشن تولد سینمای ایران می گذرد و این هنر جادویی بارها در خارج از مرزها و جشنواره های معتبر سینمایی توانسته نام ایران و ایرانی را بر قله افتخارات بالا نگه دارد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همیشه عنوان ترین ها در هر حوزه کاری برای مخاطبان آن رشته دارای جذابیت و مطلبی خواندنی بوده است به خصوص اینکه پای هنر و سینما در میان باشد که آن موقع است که هیجان دوچندانی به نوشته می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینما,

سینمای ایران طی سال هایی که از تولد آن می گذرد با اولین ها و ترین های زیادی مواجه بوده به خصوص که این افتخارات بعد بین المللی نیز به خود گرفته باشند؛ به بهانه «روز سینما» به سراغ جایزه های مهم، معتبر و بین المللی رفته ایم که برای اولین بار نصیب هنرمندان سینماگر ایرانی شده است.

, افتخار, روز سینما,

, ,

خرس طلایی و نقره ای در دستان سینمای ایران

, خرس طلایی و نقره ای در دستان سینمای ایران,

جشنواره سینمایی برلین یکی از معتبرترین و قدیمی ترین جشنواره های سینمایی جهان و اروپاست که هر ساله در برلین آلمان برگزار می شود و دو جایزه خرس طلایی و نقره ای از مهمترین جوایز آن به شمار می آیند که خرس طلایی برای «بهترین فیلم، بهترین فیلم کوتاه و یک عمر دستاورد هنری» اهدا می شود و خرس نقره ای نصیب سایر رشته های سینمایی خواهد شد.

,

نخستین جایزه رسمی و بین المللی مهم سینمای ایران در سال 1354 را سهراب شهید ثالث به خانه آورد؛ او خرس نقره ای بهترین کارگردانی جشنواره برلین را برای فیلم «طبیعت بی جان» به دست آورد؛ دو سال بعد مجددا این جایزه به پرویز کیمیاوی برای کارگردانی فیلم «باغ سنگی» رسید. هرچند سال 2005 بهمن قبادی برای ساخت اولین فیلم خود «لاک پشت ها هم پرواز می کنند» برنده خرس شیشه ای این جشنواره شد، اما خرس طلایی این جشنواره برای نخستین بار به اصغر فرهادی برای فیلم «جدای نادر از سیمین» در سال 2011 اهدا شد. فرهادی پیش از خرس طلایی برلین، برای فیلم «درباره الی» در سال 2008 خرس نقره ای بهترین کارگردانی برلیناله را بدست آورده بود.

,

, ,

دو نخل طلایی کن برای فروشنده

, دو نخل طلایی کن برای فروشنده,

جشنواره سینمایی کن فرانسه نیز از دیگر جشنواره های معتبر جهانی و اروپاست که سهم کشورمان از این جشنواره نیز پربار بوده و نام کن برای سینماگران ایرانی یادآور خاطرات شیرینی است؛ «نخل طلا» جایزه معتبر این جشنواره است که برای بهترین «فیلم، فیلم کوتاه، بازیگر زن و مرد، کارگردان و فیلمنامه» اهدا می شود.

,

جعفر پناهی برای نخستین بار در سال 1995 و برای فیلم «بادکنک سفید» جایزه دوربین طلایی کن را برای ایران بدست آورد؛ اما جایزه مهم این جشنواره یعنی نخل طلای کن اولین بار در سال 1997 به عباس کیارستمی برای «طعم گیلاس» داده شد. بهمن قبادی در سال 2000 برای فیلم «زمانی برای مستی اسب ها» دوباره دوربین طلایی این جشنواره را از آن خود کرد؛ اما سال 2016 سال طلایی سینمایی ایران در این جشنواره بود؛ سالی که نخل طلای کن دو بار به سینماگران ایرانی با افتخار داده شد؛ اصغر فرهادی برای فیلمنامه «فروشنده» و شهاب حسینی برای بازی در این فیلم در آن سال دو نخل طلا برای سینمای کشورمان به ارمغان آوردند.

,

, ,

افق های ونیز به نام ایرانی ها

, افق های ونیز به نام ایرانی ها,

ایتالیا نیز در کنار فرانسه و آلمان، سال هاست که جشنواره ونیز را هرساله برگزار می کند و با اهدای جایزه «شیر طلایی» به برگزیدگان خود، دنیا را متوجه این فستیوال سینمایی کرده است؛ در کنار بخش رقابتی و اصلی این جشنواره،‌ بخش های دیگری مانند افق های ونیز تا به حال جوایزی برای سینمای ایران به همراه داشته است.

,

شیر طلایی جشنواره ونیز برای نخستین بار در سال 2000 به جعفر پناهی برای سینمایی «دایره» رسید؛ کامبوزیا پرتوی نویسندگی این فیلم را برعهده داشت و مانند سایر آثار پناهی اجازه نمایش به آن داده نشد. اما در بخش افق های این جشنواره که به فیلم هایی با گرایش های جدید به دنیای سینما اختصاص دارد، فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضا» وحید جلیلوند در سال 2018 موفق شد دو جایزه بهترین کارگردانی را برای جلیلوند و بهترین بازیگر نقش مکمل را برای نوید محمدزاده داشته باشد. این اتفاق و جایزه در بخش افق ها امسال برای هومن سیدی و آخرین ساخته او اتفاق افتاد و او جایزه بهترین فیلم این بخش را برای «جنگ جهانی سوم» و محسن تنابنده جایزه بهترین بازیگر مرد را برای همین فیلم به دست آورد تا سهم سینمای ایران در جشنواره ونیز معنادار باشد.

,

, ,

آدمک های طلایی اسکار در خانه فرهادی

, آدمک های طلایی اسکار در خانه فرهادی,

اما شاید مهمترین و معتبرترین جایزه سینمای ایران در بخش بین الملل به جشن اسکار مرتبط باشد؛ جایی که این خوشحالی برای اولین بار با فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در سال 1390 و برای بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اهدا شد و این اتفاق مهم در سال 95 مجددا با سینمایی «فروشنده» برای فرهادی و سینمای ایران تکرار شد. پیش از فرهادی، فیلم سینمایی «بچه های آسمان» مجید مجیدی در سال 1998 توانسته بود به جمع 5 فیلم نامزد نهایی اسکار برای این بخش انتخاب شود.

,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

چشمک جنگ جهانی سوم به اسکار؛ نماینده سینمای ایران می شود؟!

, چشمک جنگ جهانی سوم به اسکار؛ نماینده سینمای ایران می شود؟!, چشمک جنگ جهانی سوم به اسکار؛ نماینده سینمای ایران می شود؟!,

آخرین فرصت معرفی سینمای ایران به اسکار

, آخرین فرصت معرفی سینمای ایران به اسکار, آخرین فرصت معرفی سینمای ایران به اسکار,
مصطفی پورکیانی
,
مصطفی پورکیانی
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه