اخبار داغ

قصه تلخ کشمش سبز قلمی خلیل‌آباد ادامه دارد؛

تبانی دلالان کشمش در سایه عدم حمایت دولت از انگورکاران/ ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه تنها راه برگشت سرمایه به کشاورزان

تبانی دلالان کشمش در سایه عدم حمایت دولت از انگورکاران/ ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه تنها راه برگشت سرمایه به کشاورزان
با اتمام فصل برداشت انگور و آغاز فصل فروش کشمش، تبانی دلالان کشمش در سایه عدم حمایت از انگورکاران باعث افت قیمت این محصول استراتژیک در شهرستان خلیل آباد می شود و کشاورزان معتقد هستند انگور و کشمش از هیچ پشتوانه حمایتی برخوردار نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ برداشت انگور از سطح 5700 هکتار از تاکستان های خلیل آباد در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که بر اساس پیش بینی های انجام شده امسال با کاهش حدود 50 درصدی میزان برداشت رو به رو خواهیم بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در سال های گذشته بالغ بر 150 هزار تن انگور از باغات برداشت می شد که 30 درصد آن صرف تازه خوری و 80 درصد آن به کشمش تبدیل می شد ولی در سال جاری خشکسالی، گرمای بیش از حد هوا، طوفان، تگرگ و خاموشی چاه موتورها محصول زیادی را برای کشاورزان باقی نگذاشته و باعث شده خستگی بر تن آنها باقی بمانند.

,

علاوه بر این مشکل همه ساله کشاورزان یعنی بازار بی رونق کشمش و ورود دلالان و سودجویان در این ایام نیز ضربه دیگری به تنها منبع درآمد 90 درصد از مردم شهرستان خلیل آباد است.

,

با این وجود یکی از گلایه مندی های کشاورزان از مسئولان مربوطه این است که آنها تمام تمرکز خود را روی حمایت از محصولاتی همچون گندم و برنج گذاشته اند و محصولات دیگری همچون کلزا، کشمش، سیب زمینی و غیره چندان بهره ای از نگاه حمایتی دولتمردان و حتی تصمیم گیرندگان و نمایندگان کشاورزان در شورای قیمت گذاری نمی برند.

, .,

در برخی محصولات کشاورزی طی چند سال اخیر به دلیل اتفاقات مختلف علیرغم تولید بالا وضعیت بازار خوب نبوده و به پایین ترین قیمت عرضه شده است. در حالی که فصل برداشت محصول انگور در رو به پایان است، کشاورزان اشتیاق چندانی به بازار ندارند چرا که طی چندین سال گذشته شاهد هستیم که تبانی دلالان و پایین آوردن شدید قیمت محصول، در نهایت دست باغدار به جایی بند نیست.

, .,

, ,

انگور و کشمش خلیل آباد از هیچ پشتوانه حمایتی برخوردار نیست

, انگور و کشمش خلیل آباد از هیچ پشتوانه حمایتی برخوردار نیست,

یکی از کشاورزان انگور کار شهرستان خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با بیان اینکه سرما و گرمازدگی باعث کاهش بیش از حد محصول انگور در باغات شده است، اظهار داشت: با اقداماتی که در باغ خود انجام دادیم انگور از بهترین کیفیت برخوردار است.

, صبح توس,

وی با تاکید بر اینکه همچنان مثل سال های گذشته انگور و کشمش خلیل آباد از هیچ پشتوانه حمایتی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: بازار فروش کشمش در سال جاری به هیچ عنوان مناسب نیست و تا به امروز هیچ تشکلی از باغدار حمایت نکرده است.

,

درآمد فروش کشمش جوابگوی پرداخت هزینه ها نیست

, درآمد فروش کشمش جوابگوی پرداخت هزینه ها نیست,

یکی دیگر از باغداران خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با اشاره به اینکه کشاورزان بیش از این به حمایت های جهاد کشاورزی و حتی تعاون روستایی حساب می کنند، تصریح کرد: هزینه های جاری در سال جاری خیلی زیاد شده و درآمد حاصل از فروش کشمش به هیچ عنوان جوابگوی پرداخت هزینه ها نیست.

, صبح توس,

وی با بیان اینکه مشکل امروز کشاورز بسته بندی نیست بلکه بازار فروش است به همین دلیل است که کشاورز رغبتی به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نیست و اول باید بازار فروش این محصول فراهم شود.

,

, ,

هیچ راهی جز ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه نداریم

, هیچ راهی جز ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه نداریم,

سید مسعود یاوری، فرماندار خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با بیان اینکه برای قطع دست واسطه ها و برگشت درآمد به جیب کشاورز و باغدار هیچ راهی جز ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه نداریم و در این راه باید با مشارکت باغداران عمل شود، اظهار داشت: بحث پرداخت یارانه کشمش یکی از پارامتر های مهم ایجاد زیر ساخت های بخش کشاورزی در منطقه است.

, صبح توس,

وی با تاکید بر اینکه رغبت نداشتن باغداران به سرمایه گذاری در این زمینه موضوعی است که بیشتر باید علت یابی شود، خاطرنشان کرد: در صورت همکاری باغداران برای ایجاد یک شرکت تعاونی و سهام دار شدن همه آنان در شرکت، می توان کارخانه ها و صنایع تبدیلی مورد نیاز را در منطقه راه اندازی کرد تا فرصت جدیدی برای بازار انگور ایجاد شود.

,

فرماندار خلیل آباد همچنین تصریح کرد: در حال حاضر جز 12 کارخانه سورت و بسته بندی کشمش، برای فرآوری این محصول در شهرستان حتی یک کارخانه هم نداریم.

, .,

حمایت جدی باید از خرید محصولات کشاورزی خلیل آباد انجام شود / عدم حمایت مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است

, حمایت جدی باید از خرید محصولات کشاورزی خلیل آباد انجام شود / عدم حمایت مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است,

علیرضا زیبایی، رئیس شورای اسلامی شهر خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با بیان اینکه مشکلات شهر خلیل آباد به یک موضوع تکراری تبدیل شده و می طلبد مدیران در حل این مشکلات  تلاش کنند، اظهار داشت: مسائل و مشکلاتی در سطح شهر خلیل آباد وجود دارد که مسئولان و مدیران شهرستان باید به این مشکلات رسیدگی کنند.

, صبح توس,

وی با بیان اینکه بیکاری در سطح جوانان شهر یکی از مشکلات جدی شهر خلیل آباد است، خاطرنشان کرد: مسئولان با پیگیری و همت خود ضمن بهره گیری از توان مرکز استان جهت رفع این مشکل با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند گام مهمدی در جهت رفع آن بردارند.

,

رئیس شورای اسلامی شهر خلیل آباد همچنین در ادامه تصریح کرد: نبود برخی ادارات به صورت مستقل در شهر خلیل آباد باعث شده تا بسیاری از شهروندان برای مراجعه به این ادارات به شهرستان های مجاور مراجعه کنند که با توجه به بُعد مسافت می تواند مشکلات و خطراتی را به دنبال داشته باشد.

,

وی نبود دانشگاه یا مراکز علمی نظر پژوهشکده را از دیگر مشکلات شهر خلیل آباد دانست و اذعان کرد: استقرار دانشگاه و مراکز علمی در سطح شهر خلیل آباد میتواند بر افزایش سطح دانایی شهر کمک شایانی داشته باشد و همچنین از مهاجرت دانشجویان بومی به شهرهای دور جلوگیری کند.

,

زیبایی با بیان اینکه باید حمایت جدی از خرید محصولات کشاورزی در شهرستان خلیل آباد صورت گیرد، عنوان کرد: عدم حمایت و خرید تضمیمی یا توافقی محصولات کشاورزی مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده که امیدواریم با پیگیری مسئولان نتیجه خوبی حاصل شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه