اخبار داغ

رویکرد سیاست‌های برنامه هفتم توسعه، مسئله‌محوری است

خطیب جمعه تهران: اربعین میعادگاه دل‌باختگان به مکتب عاشورا و مدرسه انسان‌ساز حسینی است

خطیب جمعه تهران: اربعین میعادگاه دل‌باختگان به مکتب عاشورا و مدرسه انسان‌ساز حسینی است
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری گفت: این سیاست‌ها با رویکرد مسئله‌محوری و نگاه به چالش‌ها و مشکلات جدی فراروی پیشرفت و توسعه کشور ابلاغ شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ‌ حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد خطیب نماز جمعه تهران در سخنرانی خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران (25 شهریور) اظهارداشت:  همه شما و خودم را به تقوای الهی توصیه می کنم که حقیقت تقوا، فهم دقیق مدرسه عاشورا و حضور در این میدان تربیت انسان و تعالی جامعه بشری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در خطبه گذشته در واکاوی نهضت عاشورای حسینی با اشاره به نامه آن بزرگوار برای برادرشان و تببین نقشه راه خویش عرض کردم، این حرکت عظیم بر اصل محوری امر به معروف و نهی از منکر استوار است. تمام تصمیمات و اقدامات و گام های بلندی که در این حرکت برداشته شده و یا از او الهام گرفته دقیقاً مبتنی بر این اصل محوری است.

,

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه مهم ترین منکر در عصر اموی، شکل گیری نظام سیاسی دیکتاتوری با قرارگرفتن افراد ناصالح در راس هرم قدرت است، تصریح کرد: وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اراده کردند این منکر را در برابر جامعه اسلامی و تاریخ بشر و تاریخ اسلام به عنوان خطرناک‌ترین منکر که اساس زشتی‌ها و پلیدی‌ها است، برجسته کنند. لذا، در مسیر کوفه فرمودند؛ سلطان جائر که حدود الهی را زیر پای گذاشته و بر جامعه بشری ستم می کند، او منکری بزرگ در جامعه اسلامی است و مسئولیت امت اسلام موضع گیری در برابر او است. اگر علیه او با قلب و زبان حرکت شکل نگیرد و این مسئولیت را آنگونه که شایسته یک انسان مسلمان است عملیاتی نشود. آن فرد مسلمان به آن حاکم غاصب ظالم محشور می‌شود. این یک منکر است.

,

ابوترابی فرد گفت: منکر دیگر بیعت با اوست. اگر مسلمانی در کنار او قرار بگیرد و در دست در دست او بگذارد، منکری بزرگ انجام داده است. لذا حضرت خطاب به مروان فرمودند؛ من فرزند پیامبر در این جایگاه شامخ از بندگی و عبودیت از اهل بیت پیامبر اکرم مگر امکان دارد با عنصر پلیدی که آلوده به گناه است، بیعت کنم. نه من بیعت می کنم و نه کسانی که در کنار من قرار دارند.

,

وی افزود: وجود امام حسین (ع) می‌خواهند این حقیقت را تبیین بفرمایند که امت اسلام سکوت در برابر بنی امیه و حاکمان ستمگر مانند بنی عباس را گناه بزرگی می‌داند و باید در برابر آنان ایستاد.

,

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: آنقدر این منکر ساده شده بود که یزید برای ابن عباس که شخصیت برجسته‌ای است و از مدافعان مدرسه امامت و ایمان آورندگان مکتب ولایت است می‌نویسد، ابن‌عباس تو بزرگ خاندان هستی و حسین (ع) را از ایستادگی در برابر حکومت من بازدار و او را ترغیب می‌کند به اینکه حضرت اباعبدالله الحسین را از این راه باز دارد.

,

وی ادامه داد: مشاهده می‌کنید که با فاصله اندکی، بعد از قیام تاریخ ساز و تحول آفرین عاشورا و پس از 4 سال بعد از واقعه‌ی عاشورا، توابین با انگیزه تحقق قیام اباعبدالله خروج کردند و شعار آن‌ها تحقق سنت پیامبر بود.

,

ابوترابی‌فرد گفت: مقاومت در فلسطین و یمن تداوم نهضت عاشورا است. لبنان تجلی حرکت عظیم عاشوراییان است. «حشدالشعبی» عراق از مدارس عاشورا الهام گرفته است.

,

خطیب جمعه تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری پیاده روی اربعین بیان داشت: آئین باشکوه اربعین حسینی در قامت رزمایش ظهور امام عصر(عج) در یک افق جهانی و فراملتی با نقش آفرینی مردان و زنان هوشمند، سخی و مهمان‌نواز عراقی به شایستگی برگزار شد. این میزبانی شایسته از زائران امام حسین(ع)، ملت و دولت عراق را در جایگاهی فاخر از شکوه و عظمت قرار داده است.

,

وی با بیان اینکه اربعین میعادگاه دل‌باختگان به مکتب عاشورا و مدرسه انسان‌ساز حسینی است، ادامه داد: عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در این میعادگاه پیوندهای تاریخی، فرهنگی و دینی خود را مستحکم کرده و ادبیات سیاسی جدیدی را حول گذاره «ایران و العراق لایمکن الفراق» سامان داده‌اند.

,

ابوترابی‌فرد گفت: این آئین فرهنگ‌ساز و جامعه‌پرداز به‌مثابه یک رزمایش و اردوی سیاسی اجتماعی است که امت واحده اسلامی را در مدار شخصیت ملکوتی و توحیدی اباعبدالله الحسین(ع) و مدرسه انسان‌ساز عاشورا سامان داده است. اربعین نماد ابراز عشق گسترده دوست‌داران عدالت و انسانیت به محبوب همه آزادی خواهان عالم، حسین(ع) است.

,

وی افزود: حیرت از آن همه کرامت و سخاوت که اصرار بر میزبانی از مهمانان حسین بن علی(ع) دارند. شایسته است با پرهیز از بزرگ‌نمایی ضعف‌ها در برگزاری این حماسه به رصد دقیق مشکلات پرداخت و با استفاده از تجارب به دست آمده و برنامه ریزی دقیقا امکان استفاده بهتر از این آئین پرشکوه و با عظمت عبادی و سیاسی فراهم آورد و راه را برای تحکیم همبستگی و پیوند امت اسلامی به ویژه دو دولت‌ و ملت‌ ایران و عراق هموار ساخت.

,

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه توسط رهبر انقلاب بیان داشت: در روزهای اخیر رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی برنامه توسعه فرهنگی اقتصادی و اجتماعی کشور را ابلاغ فرمودند که با رویکرد مسئله محوری و نگاه به چالش‌ها و مشکلات جدی فراروی پیشرفت و توسعه کشور است.

,

وی ادامه داد: تحلیل سیاست های کلی نظام و نقش این اسناد کلیدی و مهم بالادستی در هموار کردن بستر سرعت پرشتاب کشور برای برون رفت از تنگناها و تحقق شاخص های پیشرفت و توسعه نیازمند به زمان و فرصت دیگری است که ان‌شاءالله به آن خواهم پرداخت.

,

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه در سیاست های کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه در چند حوزه بر چند اصل تاکید شده است، تصریح کرد: در حوزه اقتصادی، اولاً بر پیشرفت اقتصادی توام با عدالت آن هم با رشد متوسط 8 درصد در طول برنامه تاکید شده است. این هدف‌گذاری، هدف‌گذاری بسیار مهم و کلیدی است.

,

وی افزود: اگر در پایان برنامه ما این شاخص را به تنهایی مدنظر بگیریم جهت فهم چگونگی اجرای برنامه و تحقق اهداف تعریف شده، کافی است. این مهم تحقق نخواهد یافت مگر ما در حوزه های گوناگون مدیریتی کشور با یک تحول و تغییر روبرو شویم.

,

خطیب موقت نماز جمعه تهران در پایان تاکید کرد: بدون یک نگاه تحول‌آفرین، با حفظ شرایط موجود در نظام بودجه ریزی، نظام مالیاتی کشور، نظام اداری کشور، در حوزه بهره وری منابع انسانی، سرمایه فناوری، مدیریت و کل عوامل تولید، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. ان‌شاءالله در فرصت دیگری به تحولات و تغییراتی که باید در این حوزه ها رخ بدهد و در حقیقت ما در چله دوم انقلاب نیازمند به یک نظام سازی در حوزه های مختلف هستیم، اشاره خواهم کرد.

,


 

,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه