اخبار داغ

با آغاز برداشت آلو در شهر کدکن انجام گرفت؛

برداشت ۵ هزار تن آلو از قطب تولید این محصول در خراسان رضوی

برداشت ۵ هزار تن آلو از قطب تولید این محصول در خراسان رضوی
باغداران منطقه کدکن این روز‌ها مشغول برداشت آلو از باغ‌های خود هستند و طبق گفته مدیر جهاد کشاورزی این بخش، امسال 5 هزار تن آلو از سطح باغات برداشت می شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ با آغاز فصل برداشت آلو از قطب تولید آلو و الوچه خراسان رضوی، هر چند بلایای طبیعی از جمله تگرگ و سرمازدگی بخش عمده ای از محصولات باغی باغداران بخش کدکن را از بین برد، اما مردم این منطقه در حال جمع آوری محصولات باقی مانده خود هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

بخش کدکن یکی از قطب های تولید میوه آلو در استان خراسان رضوی بشمار می رود و با توجه به شرایط اقلیمی سرد این منطقه و سازگاری درخت آلو با چنین شرایط آب و هوائی، آلوی کدکن از کیفیت بسیار بالائی بر خوردار است.

,

پیش بینی برداشت بیش از ۵۰۰ تن آلوی خشک از سطح ۴۰۰ هکتار باغ آلوی بخش کدکن

, پیش بینی برداشت بیش از ۵۰۰ تن آلوی خشک از سطح ۴۰۰ هکتار باغ آلوی بخش کدکن,

 

,

, ,

عباس عباسیان، رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: در بخش کدکن 1031 بهره بردار آلو با سطح کشت 513 هکتار آلو که 430 هکتار آن بارور و 83 هکتار غیر بارور و تازه کشت شده می باشد وجود دارد.

,

وی با بیان اینکه کار برداشت این محصول از نیمه های شهریور ماه شروع و تا پایان مهر ماه ادامه دارد افزود: از این مقدار پیش بینی می شود امسال 5000 تن آلو به صورت تازه که با فراوری به حدود 1000 تن آلو به صورت خشک تبدیل می شود برداشت خواهد شد.

,

عباسیان با بیان اینکه وجود باغات فراوان آلو و آلوچه در بخش کدکن شهرستان تربت حیدریه این منطقه را به قطب تولید آلو و آلوچه در خراسان رضوی تبدیل کرده، گفت: باغات آلوی این منطقه بیشتر در شهر کدکن و روستاهای حاجی بیگی، اسفیز و بُرس واقع شده و به دو صورت آفتابی و دودی فراوری می شود.

,

رئیس مرکز جهاد کشاورزی کدکن در خصوص محصول آلوچه این منطقه نیز گفت: در بخش کدکن 123 هکتار آلوچه که شامل 103 هکتار بارور و 20 هکتار غیر بارور می شود کشت شده است که 400 بهره بردار دارد.

,

, ,

وی ادامه داد: در سال جاری به دلیل سرمازدگی بهاره 50 درصد از تولید آلوچه دچار خسارت شد و حدود 350 تن به صورت تازه از باغات آلوچه این منطقه برداشت شد.

,

عباسیان با بیان اینکه وجود باغات فراوان مثمر در این منطقه، بخش کدکن را از نظر محصولات باغی از جایگاه ویژه‌ای در استان خراسان رضوی برخوردار کرده، تصریح کرد ؛ منطقه کدکن در موقعیت جغرافیایی شمال غربی شهرستان تربت حیدریه در حوزه کشاورزی در بخش های تولید زعفران، آلو و آلوچه، گیاهان دارویی، هندوانه آجیلی، کلزا و حبوبات نقش بسزایی را در کشاورزی شهرستان تربت حیدریه ایفا می کند.

,

وی با بیان اینکه هیچ کارخانه مناسبی برای فرآوری محصول آلو در کدکن وجود ندارد و فراوری این محصول در کارگاههای محلی صورت می گیرد گفت: آلوی این منطقه که اغلب از نوع بخارایی، شمس، حاج کبریایی و حاج حسنی است پس از جمع آوری و پوست کندن به دو صورت دودی و آفتابی خشک شده و روانه بازار می شود.

,

آلوچه میوه ای خوشمزه که برای بسیاری از بیماری ها از قبیل شب کوری، ضعف اعصاب، کم خونی و یا درمان بیماری هایی همچون نقرس بسیار مفید است.

,

این میوه که بیشتر به صورت خشکبار در بازار عرضه می شود، دارای منابعی سرشار از ویتامین A می باشد در آلوچه املاحی چون آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و منگنز وجود دارد.

,

برداشت این محصول خوشمزه ، در کدکن، یکی از قطب های تولید آلوچه در استان خراسان رضوی در حال انجام است.

,


انتهای پیام/

,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه