اخبار داغ

مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر خبر داد:

تندیس استاد حسن زیرک در بوکان نصب می شود/ همایش ملی سردار عزیزخان مکری در بوکان

تندیس استاد حسن زیرک در بوکان نصب می شود/ همایش ملی سردار عزیزخان مکری در بوکان
خبرنگار کانی پرس در مورد عملکرد سال گذشته و برنامه های سال جاری کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوکان با آوات دکاندار مسئول این کمیسیون به گفتگو نشست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از کانی پرس، کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوکان که یکی از خبر ساز ترین حوزه های شورای شهر در سال 93 لقب گرفت، همواره از سوء اصحاب رسانه زیر ذربین و از طرف هنرمندان با انتقاداتی همرا بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس,

این بهانه ای شد تا خبرنگار کانی پرس در مورد عملکرد سال گذشته و برنامه های سال جاری کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوکان با آوات دکاندار مسئول این کمیسیون به گفتگو بنشیند که در زیر متن کامل این مصاحبه می آید.

,

 

,

اهم اقدامات کمیسیون فرهنگی شورای شهر در سال 93 چه بوده است؟

,

پیش از هر سخنی با قاطعیت اعلام می کنم به علت عدم تجربه کافی اینجانب در کمیسیون فرهنگی شورای شهر طی چند سال گذشته هیچ اقدام اساسی در بحث فرهنگ و هنر این شهرستان انجام نگرفته است و هر وقت در صدد انجام کارهای فرهنگی بر می آمدیم به علت نبود آشنایی با مشکلات فرهنگی اجرای این برنامه ها با مخالفت عده ای رو به رو می شد.

,

از اوائل سال جدید با تصمیم اعضاء شورا شهر کمیسیون فرهنگی این نهاد مردمی به صورت ویژه فعالیت خود را آغاز کرد و اولین اقدام آن دعوت از صاحب نظران و هنرمندان این شهرستان بود، تا با هم فکری و کمک گرفتن از آنان شهر بوکان را به جایگاه ویژه خود در بحث فرهنگ و هنر برسانیم.

,

کارگروه فرهنگی شورای شهر از چند عضو تشکیل شده است و برنامه های این کارگروه برای سال جدید چیست؟

,

این کارگروه از 15 عضو در زمینه های، پژوهش ادبیات، رسانه و اجتماع، هنر های تجسمی، موسیقی، هنر های نمایشی و سینما، دانشگاه و آموزش و کارگروه بانوان و کودکان تشکیل شده است.

,

در سال جدید تمام برنامه های فرهنگی که در سطح شهر قابل اجرا باشد با همکاری و خرد جمعی این کارگروه تصویب و با حمایت کامل کمیسیون فرهنگی و اعضای شورای شهر اجرا خواهند شد.

,

مهمترین دغدغه مردم و هنرمندان بوکانی نبود مکانی مناسب همانند خانه استاد هیمن در مهاباد به عنوان خانه هنر یا موزه فرهنگ در این شهرستان است، کمیسیون فرهنگی شورای شهر در سال جدید برای این آرزوی دیرینه مردم و هنرمندان چه برنامه در دست اجرا دارد؟

,

بنده به شدت مخالف مقایسه بوکان با دیگر شهر های منطقه هستم زیرا هر شهر پتانسیل های ویژه دارد که شهر دیگر از آن برخوردار نیست.

,

من نیز بر این باور هستم که سالیان سال تاسیس خانه هنرمندان به دغدغه اساسی مردم، هنرمندان و مسئولان شهر تبدیل شده بود ولی خوشبختانه در جلسه ای که بعد از ظهر روز شنبه (11 اردیبهشت ) با حضور فرماندار و جمعی دیگر از مسئولان شهرستانی جهت گفتگو و خرید منزل شخصی مرحوم استان عباس حقیقی با وارثان ایشان برگزار شد خانه این شاعر برجسته بوکانی خریداری و به تملک شهرداری در آمد.

,

لازم به ذکر است در خصوص کارکرد این خانه هنوز تصمیمی گرفته نشده ولی قرار است شورای شهر با همکاری و هم فکری گارگروه فرهنگ و هنر کارکردی در خور این خانه پیدا  کند تا شهرداری این خانه را به خانه هنرمندان، موزه کرد یا خانه فرهنگ تبدیل نماید.

,

همچنین اولین اقدام کمیسیون فرهنگی شورای شهر برای این موزه خرید شمشال هنرمند برجسته بوکانی استاد قاله مره است تا به عنوان اولین شی هنری از هنرمندان این شهرستان تقدیم به خانه فرهنگ و هنر استاد حقیقی شود.

,

در سال جدید، شورای شهر بویژه کمیسیون فرهنگی این نهاد چه برنامه های برای حمایت از هنرمندان بوکانی دارد؟

,

با کمال احترا م به تمامی هنرمندان از رسانه شما اعلام می کنم بابت کم کاری های کمیسیون فرهنگی در سال های گذشته از هنرمندان این شهرستان عذر خواهی میکنم  و اعلام می نمایم در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی با همکاری اعضای شورای شهر و کمیسیون فرهنگی این نهاد از هنرمندان حمایت جدی خواهد شد و سعی ما بر این خواهد بود که در تمامی کارهای فرهنگی هنری از راهنمایی ها و تجربیات این عزیزان به نحو احسنت استفاده کنیم.

,

همچنین سعی  ما بر این است که با برسی مشکلات هنرمندان و حل آنان نفسی تازه به فرهنگ و هنر بوکان ببخشیم و در این راه به همیاری و کمک همه دوستان هنرمند نیازمندیم.

,

برای سال جدید چه برنامه های برای برپایی نمایشگاه ها و جشنواره های منطقه ای و کشوری دارید؟

,

در سال جدید با قاطعیت اعلام می کنم که با حمایت فرماندار و شورای شهر چندین فستیوال کشوری و منطقه ای در بوکان برگزار خواهیم کرد.

,

یکی از مهم ترین این فستیوال ها که از هم اکنون کارگروهای آن به صورت ویژه فعال شده اند همایش سراسری سردار عزیز خان مکری خواهد بود که در چند ماه آینده در بوکان برگزار خواهد شد.

,

جشنواره داستان نویسی ( چیروک نویسی) یکی دیگر از برنامه های ویژه کمیسیون فرهنگی شورای شهر است که با همکاری کارگروه فرهنگ و هنر بوکان طی سال جاری برگزار خواهد شد.

,

این نکته را نیز باید اضافه کنم که جفای زیادی به طنز نویسان و هنرمندان کاریکاتوریست بوکانی شده است و من از طریق سایت کانی پرس از رییس اداره فرهنگ و ارشاد درخواست دارم که برنامه های مقدمات برگزاری جشنواره سراسری کاریکاتور را در کمیسیون فرهنگی شورای شهر ارائه نماید تا بعد از اجماع کارگروه و تصویب اعضای شورای شهر این جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم.

,

سالیان طولانی است که شهر بوکان در میادین مهم و ورودی های خود با معضل نبود المان رو به رو است شما به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی  شورای شهر چه برنامه ای برای حل این مشکل دارید؟

,

یکی از مهم ترین بحث های کارگروه فرهنگ و هنر شورای شهر بحث المان ها است که در این مورد پیکره تراش نامی بوکان ربین حیدری به عنوان مسئول هنر های تجسمی کمیسیون فرهنگی شورای شهر قول مساعدت داده است که با همکاری و حمایت اعضای شورای و شهرداری در چهار میدان اصلی شهر المان های از مشاهیر بومی بوکان نصب کند و همچنین در میدان فرمانداری که به عنوان اصلی ترین میدان این شهر شناخته می شود و شهرداری بوکان در صدد بازسازی آن است نمادی که نشانه هویت، تاریخ و فرهنگ بوکان باشد قرار گیرد.

,

بوکان در طول تاریخ خود هنرمندان بسیار برجسته ای همانند حسن زیرک، قاله مه ره، علی کردار و ... را تقدیم فرهنگ و هنر این سرزمین کرده است و در بسیاری از نقاط ایران، بوکان را با نام این افراد می شناسند ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که مزار این هنرمندان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست شما به عنوان عضو ارشد کمیسیون فرهنگی شورای شهر چه برنامه ای برای قطعه هنرمندان بوکان دارید؟

,

از هم اکنون کار باز سازی قطعه هنرمندان به صورت جدی آغاز شده و یکی از مهم ترین کارهای در حال انجام، بازسازی پرتره هنرمندان حسن زیرک، قاله مره و علی کردار است که به شدت تخریب شده بود.

,

همچنین با حمایت مسئولان شهر بویژه فرماندار و دیگر مسئولان شهرستانی انشالله در چند روز آینده شاهد نسب تندیس استاد حسن زیرک در آرامگاه این هنر مند نامی ایران اسلامی خواهیم بود که توسط پیکره تراش برجسته بوکانی ربین حیدری ساخته شده است.

,

ولی در محافل عمومی و مجازی شایع شده بود که تندیس استاد حسن زیرک توسط ربین حیدری به شهرداری مریوان اهداء خواهد شد.

,

استاد ربین حیدری  به شدت شایعه مرتبط به اهداء تندیس و پیکره حسن زیرک به شهرداری مریوان را تکذیب کرد و در آینده ای بسیار نزدیک این پیکره بر سر مزار این هنرمند برجسته در بوکان نسب خواهد شد.

,

شما در مصاحبه سال گذشته با کانی پرس از بازسازی سینمای بوکان سخن گفتید که مطالبه بسیاری از هنردوستان بوکانی است آیا تاکنون فعالیت خاصی روی بازسازی سینما انجام گرفته است؟

,

همچنان که سال گذشته اعلام کردم به همت شورا و شهرداری و همچنین فرماندار شهرستان سینمای بوکان صد در صد باز سازی و بازگشایی خواهد شد.

,

در چند روز گذشته، با رایزنی های انجام شده یک سرمایه گذار اعلام آمادگی کامل خود را برای بازسازی سینما با قیمت یک میلیارد تومان اعلام کرده است که انشالله این مهم در جلسه بعدی کارگروه که دو هفته آینده خواهد بود به رای گذاشته خواهد شد تا بعد از تصویب کار باز سازی سینمای بوکان به صورت جدی آغاز شود.

,

رابطه شما با اصحاب رسانه در سال جدید به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر چگونه خواهد بود؟

,

بنده اصحاب رسانه را جزء انکار ناپذیر فرهنگ و ادب شهرستان می دانم و از همه دوستان حوزه رسانه می خواهم در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی کدورت های را که به واسطه سوء تفاهم های در سال های گذشته ایجاد شده بود از دل بشویم.

,

در آغاز سال جدید از همه دوستان رسانه ای حتی سایت مخالف بنده نیز درخواست می کنم با جدیت تمام از این کارگروه فرهنگی که تازه تشکیل شده حمایت کنند تا همه دست در دست هم سعی کنیم مشکلات شهر را بویژه در بخش فرهنگ و هنر کاهش دهیم.

,

سخن پایانی

,

بنده از سایت کانی پرس که به واقع بدون هیچ گونه جناح بندی در صدد پوشش اخبار شهرستان است تشکر می کنم و همچنین از دوستان هنرمندی که در این یک ماهه به دعوت ما لبیک گفتند تشکر می کنم هنرمندانی همچون حسن شیربگی، حسین مکائیلی، یونس رضایی، قادر آزمند، فتاح امیری، امجد غلامی، هادی قادر پور، رحیم عبدالکریمی، لیلا صالحی، ریبین حیدری، لقمان رحیمی، سعید حسن زاده، منصور یاره، رحیم عبدالرحیم زاده، مصطفی پارسایی، اسماعیل قاضی، فوضیه قریشی و روبار بداغی.

,

انتهای پیام/گ

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه