اخبار داغ

مصاحبه خواندنی با مدیر مدرسه میزان / کودک مشق به خانه نمیبرد

مصاحبه خواندنی با مدیر مدرسه میزان / کودک مشق به خانه نمیبرد
میزان درنجف ده سال پیش شروع به کارکرده وحتی درلبنان هم این طرح اجرا شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل همشاگردیها ،بااتمام مدارس ورسیدن تابستان شایدیکی ازدغدغه های خانواده ها ثبت نام فرزندانشان در مدارس میباشد،مدرسه خانه دوم ماست پس داشتن یک مدرسه خوب نه تنها ازنظردرسی بلکه ازنظرشخصیتی هم دردانش آموزان تأثیرگذارخواهدبود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل همشاگردیها ,

درپی این ماجراخبرنگارهم شاگردیها سراغ یکی از مدارس تازه تأسیس دراستان مان رفت که شنیده ایم این مدرسه روش آموزشی جدیدی رادنبال میکند.

,

مدیرجوان پیش دبستانی ودبستان میزان واقع در چهار راه هشت بهشت،خانم حسینی ست که فارق التحصیل رشته ی الهیات هستند.

,

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگارهم شاگردیها که چه  عاملی وجه تمایزمدارس میزان در سطح کشورباسایرمدارس می باشدپاسخ داد:

,

موسسه ی فرهنگی اموزشی هدایت میزان در تهران در سال ۷۷-۷۶ با دغدغه های خاصتربیتی وارداین عرصه ی کلیدی تربیت اینده سازان کشور شد.با هدف اینکه بتوانند یک نسل متوازن،ماهر،متدین خلاق وبالنده تحویلجامعه دهد.این روش، با روش آموزشی رایج که هم اکنون درمدارس سطح کشورجریان دارد،ودرهمه ی مدارس تقریبا اجرامیشود،کاملامتفاوت است.

,

حسینی افزود :ناگفته نماند بعضی از مدارس کشورهستند که روش های کارگروهی واکتشافی دارند؛اما این مدارس انگشت شمارند.موسسه ی میزان با روش های خاص خود که به روشمیزان معروف میباشد طبق اصول یازده گانه ای درحرکت است.

,

وی برای روشن ترشدن این روش واصول آن،به توضیح چنداصل پرداخت:اصل اول میزان شناخت اکتشافی هدایت شدهاست.یعنی در این روش دانش اموز همه چیز را خود کشف میکند.

,

دراین مدارس نیمکت دیده نمیشود؛میزچیده شده وبچه ها دوراین میزهامی نشینند ویکسری نمونه هایی به آن ها داده میشود.

,

unnamed (17)

, unnamed (17), unnamed (17),

طبق آن نمونه هاحتی حروف الفباراهم خودشان کشف می کنندمنتهی بانظارت مربی،در این مدارس شما تخته سیاه هم دیده نمشود که معلم بایسته در یک زمان محدود طبق بودجه بندی اموزش وپرورش چیزی رابه دانش آموزدیکته کند.

,

مدیر مدرسه میزان اظهار کرد : درروش میزان امکان دارد کودک یک ماه طول بکشدکه به حرف الف برسد،اما وقتی خودش حرف الف راکشف کردبه لذتی می رسد، که این لذت یک محرک میشود برای درس های بعدی دانش اموز.نه تنها الفبا در همه ی درس ها،علوم،ریاضی و … با نظارت معلم خود دانش آموزبه این کشف میرسد ومربی اگر اشکالی رایافت به او گوش زد و کمک میکند.

,

همشاگردیها : که اگر دانش اموز به این کشف نرسید آیابازهم این روش ادامه می یابد؟

,

حسینی  ادامه داد:یکی دیگر از این اصل ها ، اصل ملاحضه ی تفاوت های فردیاست یعنی اینکه من طبق استعدادهایم ممکن است صفحه ی اول ریاضی باشم ولی دوست دیگرم صفحه ی ده ریاضی باشد. چون هیچ دوموجودی درعالم مثل هم افریده نشدهاند و نمیتوانیم بگوییم که دو شخص کاملامثل هم هستندودرمیزان هم هیچ الزامی نیست که همه در بودجه بندی ارائه شده درزمانی مشخص همه حتما به این صفحه این درس برسند.

,

همشاگردیها : که اگر یک نفر زودتر به بودجه یا دیرتربرسد پس چطور بودجه به اتمام خواهدرسید؟در مدارس میزان محتوای اموزشی،همان محتوای اموزش پرورش است منتهی روش اموزشی متفاوت ودرس هاهم همان درس هاهستند.اگر کودکی عقب ماند مربی طبق ان بودجه بندی ارائه شده از اموزش وپروش بررسی میکند که چرا این دانش آموزدر آن تاریخی که باید به این درس میرسیده،نرسیده.دانش آوزی هم که جلو زده و زود تمام کرده میرود سراغ انجامتمارین مهارتی. یکی دیگر از اصول میزان اصل کار گروهی است.که میزان خیلی به ان تاکید دارد.زیرا دانش اموزیادبگیرداز همان سنین پایین که فرد محور نباشد و کاری را که باید به صورت گروهی انجام بدهد، در گروه انجامدهد.

,

میزان یک سری مهارت های فکری را یه کودکان می آموزدمثل خوب شنیدن،خوب فکر کردن و خوب دیدن! میزان سعی در تقویت مهارت هایی درکودک داردبرای زندگی اینده ی اودرجامعه مفید وموثراست.

,

unnamed (15)

, unnamed (15), unnamed (15),

مدیر میزان اصل بعدی این مدرسه را  اصل شادابی و نشاط میداند و بیان میکند :فرقی که بچه ها در این مدارس با مدارس دیگر دارند این است که دانش آموزدر مدارس دیگه  درصورت تعطیلی مدرسه خوش حال میشوند اما در این روش اینطورنیست.شایدبه این علت که،این مدارس ازادی حداکثردرعین قانون مندی را تاکید میکند یعنی حتی دانش اموز در انتخاب درسی که قرار است انجام دهد ازاد می باشدو طبق علاقه با نظارت مربی حرکت میکند.در این روش تذکر به حداقل میرسد.چه در بحث های علمی و چه در بحث های تربیتی.برای مثال دربحث حجاب و نماز روش بر اساس اصل شناخت است.ما معتقدیم اگر شناخت را درفردایجاد کنیم هیچ اهرم بیرونی نمیتواند این شناخت را از بین ببرد.

,

در این روش کودک مشق به خانه نمیبرد. نام این اصل کیف درمدرسه است. در این روش بیشتر به اولیاتاکیدمیشود که به بچه هادرمنزل کارنداشته باشید.خانواده موظف است که یک محیط کاملاامن وآرامی راکودک ایجادکندیعنی درمدارس میزان آن قدربابچه هاکار میشود که اصلا نیازی به مشق در منزل نیست درنتیجه ساعت کار در این مدارس یک مقدار بیشتر است.

,

برای بچه های اول دبستان هفت ونیم صبح تادوبعدازظهر است وپیش دبستانی تا دوازده ظهر! در پیش دبستانی اساس کار اموزش نیست. یک سری مهارت های فکری باکودک کارمیشود، البته اموزشهای کم و غیر مستقیم راهم این مقطع دارد.

,

خانم حسینی ذکراین نکته راضروری دانست که این مدارس درسطح کشوردرحال افزایش است وادامه داد:در تهران این مدارس وجود دارد. دو مدرسه در مشهد، دو مدرسه در قم،گلستان و اصفهان و امسال هم که میخواهیم برایاولین باردرقزوین این طرح را اغازکنیم. دقیق به خاطرندارم که اولین مدرسه ی میزان درکدام شهر بوده اما درنجف ده سال پیش این مدارس شروع به کارکردند وحتی درلبنان هم این طرح اجرا شده است.

,

وی خاطرنشان کرد که مربی ها درمدارس میزان بایددارای شرایط خاصی باشند:مربی های ما باید برایاین روش دوره ببیند. در این روش هر ده دانش اموز یک مربی دارد، یک کمک مربی داریم و یک مربی راهنما. ولی در مدارس تازه مثل ما هر پنج دانش اموزیک مربی دارد،تامربی تسلط بیشتری به همه چیزداشته باشد.مربی بایددر این روش یک علاقه ی خاص و صبر و حوصله ی زیادی داشته باشد چون تذکردراین روش به حداقل خود رسیده و مربی فقط در سه جا مجوز تذکردادن دارد: ۱٫ جایی که تهدید جانی ، ۲٫تهدید مالی و ۳٫ تهدید شخصیتی برای کودک داشته باشد. در غیر این سه صورت کودک باید خود مشکلش را حل کند؛یعنی اگر دانش آموزی مراجعه کند و بگوید فلانی داردکیفم را ازمن میگیرد مربی دخالتی نمیکند خودباید مشکلش را حل کند. حالا اگر بچه ای نتوانست، یامربی متوجه شود که بچه دارای یک اختلال شخصیتی است مثل ترسو بودن، چون اوهمیشه با خانواده کودک درارتباط است،این مشکل رابه خانواده اطلاع میدهد.

,

unnamed (18)

, unnamed (18), unnamed (18),

اوبااحساس تاسف اظهارداشت: متاسفانه ما یک مقدار کار را درقزوین دیر شروع کردیم و اینکه خانواده ها اطلاعی از این مدارس ندارند واطلاع رسانی محدود میباشد ولی چون راه تبلیغ روش میزان دهان به دهان است؛یعنی هرچه قدرما بروشورپخش کنیم وهمایش برگزار شود گویای این روش نیست.قزوین بااینکه دارای مردمی است که به هنروفرهنگ علاقه مندهستنداماقدرت ریسک پایینی دارند.شایداگرموسسه ما در قزوین دومین سال تجربه اش بود،خانواده ها بااطمینان بیشتری برای ثبت نام به ما مراجعه میکردند.

,

مدیرجوان مدرسه میزان باذکر۲نکته سخنان خود رابه پایان برد:کودکان درمدارس میزان دارای تفاوتی چشم گیرازنظرشخصینتی باکودکان دیگرهستند وهمین عامل

,

باعث استقبال خانواده ها ازاین روش شده واینکه میزان ادعا نمیکند که صد در صد تمام انچه را که میگوید،انجام میدهد اماتلاش میکند نقایص اموزشی و تربیتی را برطرف کند

,

انتهای پیام /پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه